<b>100 ÅR:</b> BMW feiret sitt jubileum med et gigantisk arrangement og med blikket resolutt rettet mot fremtiden. Her viser toppsjefen Harald Krüger frem studien som inkarnerer selskapets mobilitetsvisjoner idét det går inn i de neste 100 årene av sin historie. 4D-printet, kunstig intelligent rullende tjener: Det er fremtidens fartøy. Foto: BMW
100 ÅR: BMW feiret sitt jubileum med et gigantisk arrangement og med blikket resolutt rettet mot fremtiden. Her viser toppsjefen Harald Krüger frem studien som inkarnerer selskapets mobilitetsvisjoner idét det går inn i de neste 100 årene av sin historie. 4D-printet, kunstig intelligent rullende tjener: Det er fremtidens fartøy. Foto: BMWVis mer

BMW - de neste 100 årene!

For 100 år siden bygde BMW sin første motor. Det ble begynnelsen på et eventyr som nå blir behørig feiret.

I det som følger er det kanskje en del ting som vil fortone seg som noe tåkete, kanskje til og med ullent.

Det er ikke så rart: Det dreier seg nemlig om visjoner for de kommende 100 år, og selv med vår beste vilje er det vanskelig å gi et klart inntrykk av teknologier man vet kommer, men som ikke er utviklet ennå.

Uansett: BMW feirer 100 og markerer det ved å gi et innblikk i de store strategiske retningslinjene de arbeider etter inn i bilprodusentens neste 100-årsetappe. I stedet for å markere jubiléet i anledning bilutstillingen i Genève, valgte de å legge første del av det gedigne arrangementet til en flyhangar ladet med historisk symbolikk.

For 10 år siden: Se BMWs merkverdighet!

Det store jubiléet

7. mars 1916 startet Bayerische Flugzeug Werke opp med produksjon av flymotorer - sårt tiltrengt midt under den første verdenskrigen som da raste i Europa.

IKKE TÅKEPRAT: Foran en fullsatt tribune i Allianz Arena viser BMW hvilken styrke de har idet de går inn i de neste 100 årene. Foto: BMW Vis mer


100 år senere: Europa har fortsatt sitt å stri med, men det er tross alt fredeligere forhold som råder idet en tallrik forsamling med BMW-toppsjef Harald Krüger i spissen tropper opp i flyhangaren der det hele startet for å bivåne et gedigent show.

7. mars ble nemlig 100-årsdagen for oppstarten av den industrielle virksomheten til det som i dag er Bayerische Motoren Werke (BMW), markert av denne gruppe utvalgte gjester, deriblant forskere, politikere og representanter for industrielle partnere.

Men ikke først og fremst for å dvele ved fortiden.

Mot kunstig intelligens i bil: De lærer bilen å se!

Konkret visjonsstudie

Tvert imot var man der for å mane frem høytflygende og heftige visjoner for de hundre årene som kommer. For å gi visjonene et mer konkret aspekt, viste BMW frem en fremtidsstudie ved navn BMW Vision Next 100.

MENNESKET FORTSATT I FØRERSETET: I dag er Harald Krüger i BMW-førersetet. Men han ser for seg at han i fremtiden vil kunne velge om han skal kjøre selv eller la bilen overta - og bilen vil gi ham informasjonen og tilbakemeldingene han trenger. Foto: BMW Vis mer


Den skal på samme tid vise hvilke teknologiske muligheter BMW mener vil komme og hvordan disse skal tilpasses BMWs filosofi når det gjelder individuell mobilitet.

Det skal åpenbart ikke herske noen tvil: BMWs grunnverdier står fast. Det understrekes ved at begreper som «bilføreren i sentrum» og «mot den ultimate bilføreren», fremheves i festtalene - men også i underlagspapirene som mediene får tilgang til.

Selvkjørende ikke obligatorisk

Med andre ord: Selvsagt vil for eksempel fremtidens bil kunne kjøre selv. Men bare hvis føreren ønsker det.

Les også: Våre første erfaringer med selvkjørende Mercedes

SYMBOLET: Vi ser konturene av en bil, men dette er noe ganske annet enn det vi i dag anser som et normalt kjøretøy. Foto: BMW Vis mer


Og selvsagt vil den etterhvert være i stand til å tenke, resonnere og selv velge handlingsmønster ut fra gitt situasjon, forhold og omgivelser - men mennesket skal fortsatt ha kontrollen i utgangspunktet.

Dette reflekteres i grunntemaene for bilismen inn i den neste 100-årsperioden, slik den bayerske premiumprodusenten ser dem:

  • Føreren i sentrum
  • Kunstig intelligens
  • Nye materialer
  • Gode følelser

Dette har altså vært de fire definerende grunnpilarene bak konseptet som er kommet til uttrykk gjennom studien BMW The Next 100 Years.

Vis mer


4D-printet

Etterhvert vil stål bli eliminert som materiale, fornybart vil være normen. Selvsagt er det tenkt at bilen vil bli produsert etter detalj-effektive produksjonsmetoder - det er snakk om 4D-printing som ifølge BMW omfatter hovedprodukt, komponenter og funksjonalitet. Spør du oss hvordan det konkret fungerer, må vi svare: Kom igjen om 20 - 30 år...

Les også: Denne 3D-printede bilen kommer i salg snart

Maskin-menneske-kommunikasjon er tenkt å foregå via et nett av selvkonfigurerende triangler som via en «hjerne» basert på kunstig intelligens, vil vise fører og eventuelt passasjerer det det er nødvendig å vite underveis. Glem gammeldagse berøringsskjermer og dreiehjul.

Autopilot eller personlig trener

Bilen kjører selv uten problemer, men den vil gjerne la seg kjøre. Føreren vil til og med bli oppmuntret og hjulpet til å bli en ypperlig sjåfør ved at bilens innebygde assistanseprogrammer hjelper ham/henne til å navigere på mest effektiv måte etter ruteopplegg og kjøreforhold (vær/føre og topografi). Ikke bare det: Bilen vil gi haptiske og/eller visuelle tilbakemeldinger for å spisse kjøreferdighetene og dermed øke kjøregleden.

Så entusiaster: Ikke fortvil: Selv om autopilot-fremtiden er uunngåelig og bilprodusenten gjør seg klar til å møte den, har ikke BMW glemt det som nærmest er deres credo: Freude am Fahren : Glede ved å kjøre!

NEI, DE VET IKKE: Men BMW, som andre, har visjoner - tanker og vidtrekkende idéer om hva det vil innebære å være bilprodusent - eller kanskje heller en "tilbyder av individuell mobilitet" - de neste tiårene... Foto: BMW Vis mer