BlueMotion-teknologien

Egentlig er det overraskende lite som skiller en Passat BlueMotion fra en Passat 1.9 TDI. Ulempene knyttet til BlueMotion-teknologien er få, men viktige å være klar over.

Passat BlueMotion tar utgangspunkt i en helt ordinær Passat 1.9 TDI Trendline. Volkswagen har imidlertid gjort enkelte grep for å senke drivstoff-forbruket.

Mindre luftmotstand

For det første har Volkswagen jobbet med bilens aerodynamikk, med redusert luftmotstand som målsetting. I motsetning til Polo BlueMotion, som har en særpreget grill og hekkspoiler, har ikke Passat BlueMotion utvendige tegn på at bilen har fått bedre aerodynamikk. Hvis man tar en nærmere titt under bilen vil man imidlertid finne spesielle plater. Disse skal sørge for at luften mer uhindret passerer under bilen. Ekstremt stødige Passat-kjenner vil kanskje også legge merke til at bilen er senket, med henholdsvis 15 millimeter foran og 8 millimeter bak.

Høyere girutveksling

Vis mer
«Litt senking her, noen plater der, noen småendringer på motorstyring og girutveksling, en girskiftindikator, moderat dekkbredde og et par emblemer - og vips, så har en ordinær Passat 1.9 TDI blitt til en Passat BlueMotion.»


BlueMotion har også fått såkalt optimalisert motorstyring og opimalisert girutveksling. Sistnevnte innebærer blant annet at de fem girene har noe høyere utveksling enn normalt. Dette resulterer i at føreren vanligvis vil kjøre med et noe lavere turtall enn føreren av en ordinær Passat 1.9 TDI. Som en kuriositet kan det nevnes at den høyere utvekslingen har ført til at toppfarten er økt fra 185 til 190 kilometer i timen.

Girskiftindikator

BlueMotion-føreren får også hjelp av en girskiftindikator. Denne er plassert i et digitaldisplay mellom hovedinstrumentene og gir beskjed om når det lønner seg å gire opp og ned. Vi trodde i utgangspunktet ikke vi ville ha så mye nytte av en slik indikator, men oppdaget snart at indikatoren anbefalte oss å gire opp enda tidligere enn det vi følte naturlig. Følger man indikatorens råd er det dermed mulig å spare noen ekstra milliliter her og der.

Normal dekkbredde

Det siste særpreget ved Passat BlueMotion er at den kun leveres med 16-tommers felger og dekk i dimensjon 205/55-16. Volkswagen-importøren kunne imidlertid ikke opplyse hvilke dekk Passat BlueMotion leveres med. Dette fordi Volkswagen løpende vurderer hvilke dekk som kan levere den beste kombinasjonen av lav rullemotstand og godt veigrep.

Få og enkle grep

Mer mystisk er altså ikke BlueMotion. Litt senking her, noen plater der, noen småendringer på motorstyring og girutveksling, en girskiftindikator, moderat dekkbredde og et par emblemer - og vips, så har en ordinær Passat 1.9 TDI blitt til en Passat BlueMotion.

Sammenlignet med Toyota Prius, som er et teknologisk underverk, fremstår dermed BlueMotion-teknologien som middelaldersk. Enkelte aktører har faktisk gått så langt at de velger å kalle BlueMotion-konseptet en stor bløff.

Reell forbedring

Vis mer


Vi mener ikke at det er grunnlag for å være så negativ. Standardiserte målinger viser tross alt at drivstoff-forbruket er redusert med 12 prosent og CO2-utslippene med 11. Og ingen kan nekte for at 0,52 liter og 137 gram er relativt gode tall for en såpass stor stasjonsvogn.

Går foran med CO2-kvoter

Som i den ordinære 1.9 TDI-utgaven er selvsagt partikkel-filter på plass, og den norske Volkswagen-importøren har valgt å kjøpe FN-sertifiserte CO2-kvoter for alle BlueMotion-utgaver de selger i Norge. Kvoten gjelder riktignok kun for 2.100 kilo CO2 (rundt 15.000 kilometer blandet kjøring) og koster ikke importøren mer enn snaue 400 kroner per bil. Likevel, rent symbolsk og prinsipielt er kjøpet av CO2-kvoter en interessant beslutning og et tydelig tegn på at enkelte norske bilimportører fokuserer stadig mer på miljø. Forøvrig arbeider Volkswagen-importøren med å integrere CO2-kvoter i sitt service-program, slik at BlueMotion-kunder i fremtiden kan velge å kjøpe seg nye kvoter om de skulle ønske det .

Går ikke langt nok

Når det er sagt, må det understrekes at vi ikke lar oss imponere over BlueMotion-teknologien. Såpass forsiktige grep er etter vårt syn ikke tilstrekkelige til at BlueMotion-modellene fortjener betegnelsen "miljøbil".

For det første er det ikke gjort noe for å ta vare på all energien som oppstår ved nedbremsing. I Prius og alle andre hybridbiler er regenerering av bremseenergien en selvfølge. Også BMW er i ferd med å innføre en enkel form for regenererings-teknologi i en rekke ordinære modeller.

Vis mer


Volkswagen har heller ikke løftet en finger for å redusere bilens vekt, noe som ville ha gitt ytterligere reduksjon i forbruk og CO2-utslipp.

Og siden Volkswagen selv legger vekt på miljø i sin markedsføring av BlueMotion, er det på sin plass å nevne at bilen ikke er spesielt langt fremme når det kommer til akustisk forurensning. Den firesylindrede pumpedysemotoren er blant de mest støyende personbil-dieselmotorene på markedet i dag og høres godt i nabolaget, spesielt ved oppstart på kalde dager.

Redusert effekt i Norge

Vi nevner også at effekten av BlueMotion-teknologien sannsynligvis blir lavere her i landet enn i andre land. I Norge kjører vi med vinterdekk halve året - og i denne perioden ønsker vi mest mulig friksjon. Dermed mister vi halve effekten av sommerdekk med lav rullemotstand.

Hvorfor ikke gå lengre?

Vis mer


Den som ønsker å være kritisk mot Volkswagen kan selvsagt også stille hele problemstillingen på hodet: Når det er så lite som skal til for å senke forbruket såpass mye, hvorfor sørger ikke da Volkswagen for å senke forbruket i alle sine biler - og ikke bare i BlueMotion-modellene?

Denne problemstillingen leder oss imidlertid naturlig over til et annet interessant spørsmål: Finnes det noen ulemper ved å velge en Passat BlueMotion?

Svak bakkeklaring

Ulempene er ikke mange, men et par er det. For det første er Passat BlueMotion relativt lav, noe som betyr at man må ta det ekstra rolig over fartsdumper og andre ujevnheter. Det er også greit å være klar over at den lovlige tilhengervekten reduseres fra 1.700 til 1.400 kilo når en bil går fra å være en Passat 1.9 TDI til en Passat BlueMotion.

Rask

Vis mer


Utover dette er det imidlertid svært få negative sider knyttet til BlueMotion-teknologien. De tekniske dataene er stort sett identiske med den ordinære utgaven, noe som betyr at vi fortsatt snakker 105 hestekrefter, 250 newtonmeter og 0 til 100 på 12,4 sekunder. Vår erfaring er at bilen i praksis er enda raskere enn dette og at motoren er mer enn sterk nok. Selv om vi her snakker om en stor familiebil med 1.477 kilo egenvekt er bilen blant annet fullt ut kapabel til å gjennomføre effektive forbikjøringer.

Men hva koster bilen? Og hvor mye drivstoff bruker den ute i virkeligheten? Les mer om økonomi, forbruk og utstyr her.