Volvo introduserer et system som hindrer påkjørsler av fotgjengere ved uaktsomhet. Foto: Knut Moberg
Volvo introduserer et system som hindrer påkjørsler av fotgjengere ved uaktsomhet. Foto: Knut MobergVis mer

Blir denne fotgjengeren most...?

LISBOA (DinSide Motor): Vi har fått en smakebit på hva de nyeste sikkerhetssystemene fra Volvo kan gjøre.

Den lille gutten er midt i veien idet jeg løfter blikket etter å ha konsultert spillelisten på underholdningsskjermen i midtkonsollen. Det blinket nettopp rødt i instrumentpanelet og en alarm gjallet, men jeg reagerte ikke umiddelbart, løfter blikket og ser at jeg ikke har sjanse til å unngå å kjøre ned den lille gutten. Bare å fjerne foten fra gasspedalen vil ta for lang tid.

Denne tragiske vissheten skyter gjennom hjernen i løpet av et brøkdels sekund hvor kroppen er lammet av sin egen iboende bevegelsestreghet.

Da bråstopper bilen. Den lille gutten står der. Han er like hel. Jeg rakk aldri frem til bremsepedalen med foten, men bilen stoppet like fullt.

Bilen overtar kontrollen

Volvos sikkerhetsinstruktør stiger ut på passasjersiden og viser meg avstanden fra fronten på bilen og frem til den lille gutten, som heldigvis er en dummy - eller en dukke, på godt norsk. Jeg ville ikke trodd det var mulig. Men det som har skjedd er altså at bilens elektroniske sikkerhetssystem tok over der jeg som fører var for sløv.

Hadde dette vært en reell situasjon ute på veien ville jeg altså unngått en drept eller hardt skadet person i ulykkesstatistikken.

Uoppmerksomme førere dreper fotgjengere

Foto: Knut Moberg Vis mer


Ifølge Volvo er cirka 14 % av alle dødsofre i trafikken i Europa fotgjengere. Samtidig vet man at en stor andel av uhellene i trafikken kommer av uoppmerksomhet fra førerens side. Dette er bakgrunnen for at Volvo de siste årene har fokusert på å utvikle et system som kan hjelpe bilføreren med å unngå å treffe fotgjengere i trafikken. Vi har nå fått prøve ut systemet selv på den helt nye Volvo S60 – og det virker! I situasjonen ovenfor nærmet vi oss dummyen med en hastighet av 20-25 km/t, hvilket er vanlig under kjøring i byen. Da vi ikke reagerte med unnamanøver eller nedbremsing tok bilens system avgjørelsen i vårt sted og bråbremset før det var for sent.

Oppskrift på brå død

Dødsformelen er uoppmerksom bilfører + uoppmerksom fotgjenger. Hvis personen bak rattet i en bygate fikler med stereoen eller telefonen og personen som krysser gaten regner med at man ser ham og stepper ut i gaten, med mobil eller I-Pod som stjeler det meste av oppmerksomhet (eventuelt noen halvlitere innabords en fredag eller lørdag kveld), kan døden stå på lur. Og her er ikke høy fart nødvendigvis den avgjørende faktoren.

Full stopp fra 35 km/t

Hun gikk rett ut i veien - og nå er det for sent å stoppe. Eller...? Foto: Volvo Vis mer


Halvparten av denne typen ulykker mellom bil og fotgjenger skjer i hastigheter mellom 0 og 25 km/t, men det kan være fatalt for den gående. Volvos system, som er videreutviklet fra City Safe-programmet som ble lansert med Volvo XC60, kalles Pedestrian Detection with Full Auto Brake, det vil si at radaren sammen med kameratet identifiserer fotgjengeren som er på vei ut i veien eller allerede befinner seg der - og iverksetter automatisk full stopp om nødvendig.

Hvis føreren ikke reagerer blinker røde lamper og en kraftig pipetone høres. Hvis sjåføren fortsatt forholder seg passiv, iverksettes full oppbremsing fra en avstand som tillater full stopp før personen blir truffet. Det fungerer opp til 35 km/t. I hastigheter over dette kan systemet bare begrense skadeomfanget ved å bremse maksimalt, men vil ikke nødvendigvis greie å stoppe bilen helt. Hastighetsreduksjonen er nemlig nettopp maksimalt 35 km/t.

Bilen kjenner igjen mennesket

Volvo har arbeidet i fem år for å utvikle dette systemet. Den interne systemlogikken er blitt "trent opp" til å gjenkjenne menneskelige former og bevegelser. Den gjenkjenner et menneskelig legeme så snart høyden er over 80 centimeter. Derimot er ikke dyr eller barnevogner med i definisjonsalgoritmen systemet klarer å forholde seg til.

En annen begrensning er dårlig vær, skumring eller mørke. Kamerasystemet har tilsvarende begrensninger som det menneskelige øyet.

Radar/kamera/elektronikk og logikk

Systemet består av en radar-enhet som ligger i grillen. Dette samarbeider med et kamera som sitter på forsiden av bakspeilet i frontruten og en elektronisk sentral kontrollenhet. Radaren oppdager objekter som befinner seg foran bilen og bedømmer avstand. Kameraet, som er av en nyere generasjon enn den første generasjonen fotgjengerbeskyttende system, finner ut hva slags objekt det dreier seg om og dets bevegelsesmønster. Det er dermed mulig også å fange opp mennesker som beveger seg mot veikanten og kan komme til å gå ut i veien.

Forpliktende positivt fremskritt

Vi har altså sett en ny og livreddende funksjon i verket og kan bare håpe at alle produsenter vil jobbe videre med dette, forbedre det og gradvis - men så raskt som teknisk mulig - fortsette å få ned de fortsatt uakseptable dødstallene i trafikken. I det perspektivet har Volvo allerede gjort en kjempejobb, men dette forplikter - særlig i og med at den ønskede PR er oppnådd, og dette store skrittet i riktig retning må følges opp med fler. Derav avhenger troverdighet og varig lederposisjon når det gjelder sikkerhets-image.

Vi fikk demonstrert dette systemet under lanseringen av nye Volvo S60. Selve prøvekjøringen av bilen kommer vi tilbake til om få dager.

Foto: Volvo
Hun gikk rett ut i veien - og nå er det for sent å stoppe. Eller...? Foto: Volvo
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Volvo introduserer et system som hindrer påkjørsler av fotgjengere ved uaktsomhet. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Volvo