Konseptbilen fra i fjor var en spektakulær bil på flere måter. Se flere bilder under. Foto: BMW
Konseptbilen fra i fjor var en spektakulær bil på flere måter. Se flere bilder under. Foto: BMWVis mer

Blir den virkelighet?

Stadig flere produsenter leker med tanken om helt eller delvis elektriske superbiler.

For kort tid siden kunne vi vise de første offisielle bildene av prototypen av Mercedes planlagte elektriske supersportsbil, SLS AMG E-Cell. Fra før vet vi også at Audi jobber med sin E-tron. Også Porsche har demonstrert at de jobber med en superhybrid som trolig kommer i produksjon.

BMW viste sitt bidrag til denne leken i fjor høst på Frankfurt-utstillingen. Nå ryktes det at konseptbilen Vision Efficient Dynamics ser ut til å være på vei mot produksjon. Ryktene har sitt utspring i tyske Auto Zeitung og går ut på at man ofrer noe av miljøprofilen fra konseptbilen og adderer litt ekstra ytelser, nok til å gi den det forpliktende navnet M8.

Dieselhybrid som konsept

Konseptbilen hadde en tresylindret dieselmotor kombinert med to elmotorer som ga en samlet ytelse på 356 hestekrefter. Vel så imponerende var CO2-utslippet som var oppgitt til 99 gram, omtrent som miljøutgavene i kompaktklassen i dag.

Bensinmonster i produksjon?

Hybridteknologien sies å bli med videre, men dieselmotoren vil eventuelt trolig byttes ut i en V10-motor på 507 hestekrefter, kjent fra M5 og M6. Sammen med de to elmotorene vil den totale ytelsen ligge på over 600 hestekrefter. Ryktene tilsier også at vekten skal holdes på et normalt nivå for sportsbiler slik at 0-100 skal gå på under 4 sekunder.

Plugin-hybrid

Miljøhensynet blir likevel ikke oversett og ved hjelp av plugin-teknologi skal det med være mulig å kjøre opptil 50 kilometer på bare strøm og med tilstrekkelige ytelser for normal kjøring.

Foto: BMW
Foto: BMW



2013

Avgjørelsen om hvorvidt denne bilen skal settes i produksjon, skal etter sigende tas i løpet av året. En eventuell produksjonsstart vil i så fall trolig skje i 2013, omtrent samtidig som de nevnte konkurrentene fra Mercedes, Audi og Porsche vil kunne være på plass om alt faller på plass.

Litt uavhengig av utfallet, er det i alle fall spennende at ledende produsenter som Audi, Porsche, BMW og Mercedes ser miljø i sammenheng med flaggskip-modeller som dette. Erfaringsmessig har det vist seg at ny teknologi som oftest kommer ”ovenfra” og siden sprer seg til mer vanlige modeller.

Kilde: Worldcarfans.com