<B>SLIK KAN DEN SE UT:</B> Tanken bak Solar Roadways er at asfalten skal bort, og erstattes av store glassplater. De kan derimot mer enn å bare være overflate.
SLIK KAN DEN SE UT: Tanken bak Solar Roadways er at asfalten skal bort, og erstattes av store glassplater. De kan derimot mer enn å bare være overflate.Vis mer

Bilveien som ikke trenger salting

En amerikansk ingeniør vil ha oss til å bytte ut asfaltveiene med glass. Er han splitter pine gal? Nja, ikke nødvendigvis.

Det finnes bare to personer som er fornøyd med at snøen hvert år gjør norske veier til en iskald utgave av russisk rulett: Det er han eller hun som eier verkstedet, og det er han eller hun som eier firmaet som leverer veisaltet.

Alle vi andre forsøker å holde oss fast så godt vi kan. Det gjør sannsynligvis også amerikanske ingeniører, men fordi de er ingeniører, og på toppen av det igjen kanskje til og med idealister, så gjør noen av dem noe med saken. Dette forslaget er likevel noe av det mer radikale vi har sett, for å si det forsiktig.

En slags varmetråd

Prinsippet er ikke mer komplisert enn det du finner i mange gågater, eller, for den saks skyld, i varmetrådene som varmer opp bakruta på bilen: Overflater utstråler varme, og dermed holder både snø og is seg unna. Ingen is, ingen glatte veier, og færre ulykker. Det er ihvertfall teorien.

Det amerikanske vegvesenet har allerede hostet opp 550.000 kroner til elektroingeniør Scott Brusaws forskningsprosjekt, der kombinasjonen av veldig sterkt glass, solceller og varmelegemer skal kunne bidra til trafikksikre veier også på vinteren.

Også den amerikanske energikjempen General Electrics har vist sin interesse for Brusaws særdeles alternative veiunderlag. Den 53-årige, Idaho-baserte ingeniøren håper å se "solveien" i full drift rett utenfor sin egen dør i løpet av våren. Det blir riktignok bare en testutgave, enn så lenge er prototypen av den asfaltfrie veien bare demonstrerbar i de forskningslokalene til Brusaw og hans miljøvennlige kumpanjonger - som altså befinner seg innendørs.

Foto: Yert.com
Foto: Yert.com
Foto: Yert.com
Foto: Yert.com
Foto: Yert.com
Foto: Yert.com


Finansierer seg selv

Hovedmotivasjonen til den nytenkende amerikanske ingeniøren er de økte oljeprisene, som har gjort asfalt betydelig dyrere de siste åra. I videoen under påstår Brusaw at han om femti år ikke tror det vil være økonomisk mulig å bygge veier slik vi i dag gjør.

En hyggelig bieffekt av glassveien og de fastmonterte solcellepanelene er at veien skal være i stand til å yte mer energi enn den forbruker på å smelte snø og is. Dette energioverskuddet kan for eksempel videreføres til boliger som ligger i nærheten av slike rutenett av el-veier, eller det kan brukes til opplading av el-biler og drift av gatelykter, trafikklys og liknende.

- Veier samler uansett opp varme, våre veier samler opp energien fra varmen og lagrer den, forteller Brusaw.

STRØMTILFØRSEL: Hvis de energiproduserende glassplatene organiseres i store rutemønster, kan de blant annet legges tett opptil boligområder. Dermed vil de også kunne forsyne boligene med elektrisitet. Vis mer


Beregninger gjort av den amerikanske elektroingeniøren viser at det vil koste drøye 25 millioner kroner per 1.6 kilometer med vei, noe som synes kostbart sammenliknet med prisen på andre amerikanske veiprosjekter der det brukes asfalt. Det er forsåvidt et ikke spesielt vesentlig poeng, all den tid Brusaw ser for seg at veiene betaler seg selv gjennom strømmen de produserer.

Men hva med overflaten?

Inntil rette typen glass er ferdigutviklet bruker Brusaw polykarbonat i prototypen, en såkalt termoplast som blant annet har særs bra holdbarhet.

Store LED-pærer montert inn i veiplatene gjør det mulig å sende beskjeder til bilistene, for eksempel om endrede kjøreforhold eller ulykker.

Det Scott Brusaw og videoen under ikke sier noe om er hvordan glassoverflaten skal behandles for å gi bilistene et veigrep som tilsvarer det asfalten gir i dag under normale forhold. Det er åpenbart at vanlig glass vil gi altfor liten motstand for dagens bildekk, og at det paradoksalt nok vil bli farligere å kjøre mens det er tørt hvis ikke overflaten gjøres røffere.

Har du tro på en slik alternativ veitype? Si din mening i forumet under!