Bilutstilling i Genève: Årets flotteste bileventyr

Det årvisse motorshowet i Genève har åpnet sine dører for publikum, og vi har vært der med kamera i hånd. Det sære, det luksuriøse, det praktiske, det gedigne og det miljøvennlige utstilles side om side. Vi deler inntrykkene med våre lesere.

Overdådig luksus: Rolls-Royce 101EX Vis mer

Bilutstilling i Genève: Årets flotteste bileventyr

  1. Store bilder
Praktisk: Ford S-Max Vis mer


Det har ikke akkurat vært flust av viktige volumnyheter denne gangen. Lite nytt som vil gi seg utslag i registreringsstatistikkene har blitt vist i de tradisjonelle mellomklassesegmentene. Derimot har Genève nok en gang hatt høy underholdningsverdi både med spennende og heftige luksus- og sportsbiler samt fremvisning av fremtidsrettede teknologier og konseptbiler.

SUVer, fleksi- og flerbruksbiler

Tendensen mot stadig mer praktisk innrettede familiebiler holder seg. På den ene siden med kompakte SUVer som Hyundai Santa Fe, Chevrolet Captiva og Jeep Compass - som alle har som mål å kapre markedsandeler fra nylig introduserte Toyota RAV4 - og på den andre siden med fleksible og rommelige biler som nye Ford S-Max og den større Galaxy.

Alfa Romeo Spider Vis mer


Sport og spenning

For tilhengere av sportslige kjøretøyer er det stadig flere hestekrefter som gjelder. Koenigsegg (CCX), Ferrari (599 GTB) og Lamborghini (Murciélago LP 640) kunne alle varte opp med mer effekt enn tidligere, og nå virker det som minst 600 hestekrefter må til for å kunne imponere i supersportsklassen.

Honda FCX Vis mer


Fremtidsrettet

Som vanlig er Genève en fremtidsrettet messe og konseptbiler av alle slag er å se på standene; noen som virker som de er prototyper på nært forestående produksjonsmodeller, andre igjen som er rene teknisk og/eller visuelt eksperimentelle gestalter. Og så er det de som ligger et sted i mellom. Videre presenteres forslag til forbedring av situasjonen når det gjelder avhengigheten av fossilt brennstoff. Honda FCX er et spektakulært konsept i så måte - en bil som drives av brenselceller og forsynes av sitt eget produksjonsanlegg for hydrogen. Mer nærliggende er biler som er i produksjon og drives med hybridløsninger bensin/strøm - her er Toyota/Lexus ledere, eller diesel/strøm - her presenterer Peugeot ny teknologi. Eller de drives alternativt drivstoff som etanol E85, et satsningsområde for General Motors og Ford. De rene el-bilene har fortsatt et begrenset bruksområde og er forblitt rene bybiler.

Når det gjelder biler som er viktige nykommere i sine segmenter ser vi i første rekke Peugeot 207 som er en verdig etterkommer av volummodellen 206 og som bidrar til ytterligere å konsolidere tendensen mot bortimot fullverdige familiebiler i småbilsegmentet.

Her kommer første del av vårt omfattende fotoalbum fra Genève-utstillingen. Vi bringer fortsettelsen over helgen.

  • Store bilder fra fra utstillingen finner du her!
  • Klikk på lenkene under for å lese mer om biler fra utstillingen (Første del).

  • Alfa Spider
  • Aston Martin Rapide
  • Audi RS4 kabriolet og stasjonsvogn
  • Audi S6
  • Audi S8
  • Cadillac Escalade
  • Daihatsu Terios
  • Dodge Hornet
  • Ferrari 599 GTB
  • Ferrari GG50
  • Fiat Sedici
  • Fiat Grande Punto
  • Ford S-Max
  • Ford Galaxy
  • Hyundai Santa Fe
  • Jeep Compass