<b>KNALLTALL:</b> Ford har skutt i været på salgsstatistikken og det er nye Mondeo som er den store stjernen. Den leveres nå også med firehjulsdrift, hvilket utgjør nær en tredel av de leverte bilene. Foto: RUNE M. NESHEIM
KNALLTALL: Ford har skutt i været på salgsstatistikken og det er nye Mondeo som er den store stjernen. Den leveres nå også med firehjulsdrift, hvilket utgjør nær en tredel av de leverte bilene. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Bilsalget: Vinnere og tapere

Det blir spennende å se hva som vil skje med salgsvinner Volkswagen i kjølvannet av skandalen ...

Volkswagen er nemlig den suverene vinneren i bilmarkedet så langt i år, men som kjent sliter de med visse utfordringer om dagen.

Hvordan dette vil kunne påvirke det videre salger, er uvisst.

I forrige måned så vi nærmere på hvordan de ulike produsentene hadde gjort det så langt i år - her kommer en oppdatering som gjelder august måned mens vi venter på oppsummeringen for de tre første kvartalene om noen dager. Tallene kommer som alltid fra Opplysningsrådet for biltrafikken (OFV)

Vinner-trioen

Vinnere (Disse vokser mest i august i forhold til august i fjor)
MerkeReg.AndelOpp fra
 august(%)i fjor
Ford8666,9+262
Toyota146111,6+228
Mercedes-Benz6595,2+221
Kia5054+214
Volkswagen225417,9+189
Subaru3382,7+152
Suzuki3322,6+139
Opel2872,3+103
DRAR SALGET: Også forrige måned hjalp B-klasse Electric Drive Mercedes til en plass blant salgsvinnerne, sammen med C-klasse. Foto: KNUT MOBERG Vis mer



Fra august 2014 til august 2015 økte bilsalget med hele 1.160 biler - en oppgang på vel ti prosent. De bilmerkene som bidro mest til denne økningen var Ford (+262), etterfulgt av Toyota (+228) og Mercedes-Benz (+221). Hos Ford er det nye Mondeo som bærer fremgangen i august med mer enn en en firedobling fra i fjor, men også Focus og C-Max har pen fremgang.

Toyota vokser takket være nylig fornyede Avensis. Den har den særegenheten i forhold til konkurrentene VW Passat og Ford Mondeo, som begge har en dieselandel på nær 95 prosent, at den overveiende selges med bensinmotor - faktisk over 90 prosent av Avensis-salget er bensindrevet. Også lille Yaris, i hovedsak som hybrid, løfter salget til den store japanske produsenten.

Mercedes på sin side er kommet på vekst-pallen takket være i første rekke sin B-klasse og da i stor overvekt den elektriske utgaven.

Mot strømmen

Tapere (Disse merkene mistet mest salg i august)
MerkeReg.AndelNed fra
 august(%)i fjor
Nissan7225,7-28
Audi5414,3-34
Volvo5184,1-96
Peugeot5314,2-111
Citroen1150,9-117
Mitsubishi2842,3-173


Noen bilmerker gjorde det dårligere og måtte registrere nedgang i leverte biler fra august i fjor, selv i et marked i vekst.

Helt på bunnen fant vi denne gangen Mitsubishi med 173 færre registrerte biler enn i august i fjor, men det kan nok i stor grad forklares med leveringsproblemer av den populære ladbare hybridversjonen av Outlander - som dessuten kommer i fornyet utgave om kort tid. De øvrige modellene gjør det greit, så noen katastrofe er det ikke snakk om for japaneren.

Også Citroën, nest sist, vil kunne forklare nedgangen på 117 biler til en viss grad med at de er midt i en svært omfattende omstilling etter at de ble solgt til Bertel O. Steen tidligere i år.

Likevel: En halvering fra august i fjor ser relativt dramatisk ut. Nabo Peugeot sliter også, men her ser det ut til at problemet stikker dypere - der i gården er det bare mellomklassemodellen 508 som øker mer enn markedet i august.

Smart og Alfa

Ser vi på prosentvis fremgang og nedgang dukker noen andre merker opp: På topp kommer da Smart, med + 250 prosent og ny modellrekke både Fortwo og Forfour - opp fra 2 til 7 eksemplarer i absolutte tall.

På bunn finner vi Alfa Romeo - ned 73,3 prosent fra 15 til 4 biler. Men kanskje er det håp for merket fortsatt? I hvert fall presenterte de omsider etterfølgeren til Alfa 159 i Frankfurt nylig. Den kan du lese om her.