SOM EN RAKETT: I siste tertial var Volvo en klar vinner, godt hjulpet av denne bilen - Volvo V40 Cross Country. I desember var Volvo til og med mest solgt av samtlige merker. Men året sett under ett klarte Volvo knapt å tangere 2012 i markedsandeler - grunnet et svakt første halvår. Foto: Fredric Alm
SOM EN RAKETT: I siste tertial var Volvo en klar vinner, godt hjulpet av denne bilen - Volvo V40 Cross Country. I desember var Volvo til og med mest solgt av samtlige merker. Men året sett under ett klarte Volvo knapt å tangere 2012 i markedsandeler - grunnet et svakt første halvår. Foto: Fredric AlmVis mer

Bilsalget: Vinnere og tapere i 2013

Volvo seilte helt til topps i desember, men for hele 2013 stakk Volkswagen igjen av med seieren.

Tidligere denne uka skrev vi om bilsalg-statistikken for 2013. I denne artikkelen ser vi nærmere på detaljene i tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), som for øvrig var det beste bilåret siden 1986.

Toyota ble slått tross alt

VW tok nok en gang tittelen som mestselgende merke i Norge, men Toyota på andreplass spiser seg innpå. I et totalmarked som vokste med tre prosent, gikk VW nemlig tilbake med 6,7 prosent, mens Toyota hadde en vekst på seks prosent.

Volvo holdt en god tredjeplass med en vekst på 2,7 prosent, og en ørliten nedgang i markedsandel tross en imponerende innspurt mot slutten av året. Ford beholdt en trygg fjerdeplass, selv om Nissan tok markedsandeler og kom på en sterk femteplass.

Totalrangeringen av bilmerkene for 2013 kan du se i denne oversikten.

De virkelige vinnerne

Vår vinner- og taperliste ser annerledes ut. Vi har sett på merkenes prosentvise vekst i forhold til fjoråret. Vi har selvsagt også i bakhodet at denne bedømmingen til tider kan trenge ekstra forklaring, da det kan ha vært uvanlige hendelser det ene eller det andre året som har påvirket utviklingen - for eksempel introduksjonen av en ny modell i et nytt segment eller lignende.

Nederst i denne artikkelen finner du tabellene som viser bilmerkene som vokste mer enn totalmarkedet, de som vokste, men mindre enn totalmarkedet, og til slutt de som hadde nedgang i salget. Tallene er rangert etter prosentvis endring i registreringene fra 2012 til 2013.

De ekstreme tilfellene

BILLIG: Etter Tesla hadde Dacia (her med SUV-en Duster, som koster fra 190.000 kroner), den kraftigste veksten i Norge i fjor. Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Det mest spektakulære eksemplet er selvsagt Tesla, med sin vekst på 6.106 prosent fra 2012 til 2013. Storselgeren Model S ble introdusert i sommer, og er siden blitt registrert i nesten 2.000 eksemplarer, mens Tesla-salget i 2012 besto av den utgående el-sportsbilen Tesla Roadster. Den oppnådde 32 registreringer det året.

Nylig introduserte Dacia, den rumenske avdelingen til Renault, er et annet eksempel. De kom først sent på året i 2012 i gang med nasjonal import av sin kompakte, billige SUV Dacia Duster, som nå koster fra 190.000 kroner.

Og de mer normale

Nye Mazda 3 er basert på Skyactiv-teknologiene og en vellykket bil. Mazda mer enn doblet salget i fjor! Foto: Knut Moberg Vis mer


Blant de mer veletablerte merkene er det tydelig at Mazda var fjorårets klare vinner. Den nye skyactiv-teknologien har vist seg å være mye mer enn bare en markedsførings-gimmick. Med aktuelle modeller som CX-5 i SUV-segmentet, Mazda 6 i mellomklassen og nye Mazda 3 i kompaktklassen, er de gode resultatene fullt fortjen.

Det setter ikke bare en stopper for en nedtur som hadde vart lenge, men førte til mer enn en dobling av salget på et år.

Av andre vinnere må nevnes Nissan (elbilsuksess med Leaf), Mitsubishi (nye Outlander er populær), Toyota (hybrid-modellene og nye RAV-4) og, i premiumsjiktet, Mercedes Benz - som hadde sitt beste år noensinne her i landet, mye takket være A-klasse.

Også Honda, Renault, og Suzuki hadde god vekst i 2013, sistnevnte først og fremst på grunn av nye SX4 S-Cross.

Volvo som en rakett

Av de som hadde vekst, men ikke greide å beholde markedsandelene sine, må Volvo nevnes. De kom uhyre sterkt tilbake mot slutten av året, og tok i årets siste periode igjen nedgangen fra årets første åtte måneder.

I løpet av årets fire siste måneder var Volvo altså en av de klare vinnerne, og kronen på verket kom i desember da Volvo slo alle og var Norges mestregistrerte bilmerke - foran både VW og Toyota. De fleste modellene bidro, men det var særlig nykommeren fra 2012, V40, som dro lasset.

Taperne

BØR LYKKES: Her er nye Peugeot 308 stasjonsvogn som, med sitt svære bagasjerom burde snu trenden for Peugeot. Men er forhandlerne motiverte nok? Foto: Peugeot Vis mer


De som ikke fikk det til i 2013 var en variert forsamling. Tross en sterk innspurt klarte ikke Opel å vokse i 2013 heller, men bremset i det minste fallet fra tidligere år og flatet ut i volum. I 2014 bør dette tradisjonelt store merket i Norge igjen klare å vokse, med ny organisasjon og forbedrede biler på plass.

Andre gjorde det dårligere, deriblant Volkswagen, tross nye Golf. De forble nummer en i Norge, men avstanden nedover ble redusert. Heller ikke BMW, Ford, Subaru eller Audi kan si seg fornøyde med 2013.

For Peugeot var det enda verre, og også Hyundai og Citroën sliter. For disse vil det ikke være nok med nye, attraktive produkter for å stige igjen i Norge - mer dyptgripende tiltak må nok til.

Det kraftigste fallet sto det nylig gjenetablerte Jeep for, etter sterke resultater i fjor. Med ny Cherokee og fornyet Grand Cherokee for døren ser 2014 adskillig mer lovende ut, selv om Jeep nok forblir et nisjemerke.

Nedenfor finner du den fulle oversikten hvor kun merker med salg av under ti eksemplarer er utelatt.

Bilmerkene med større vekst enn totalmarkedet (I parentes: Merkets rangering etter antall registrert i 2013)
  Endring fraBilerBilerMarkedsandel
 Kilde: OFV AS2012 - %201320122013 (%)
1Tesla (20)6.106,31.986321,4
2Dacia (28)3.050,018960,1
3Chevrolet (25)600539770,4
4Mazda (9)108,76.1092.9274,3
5Honda (17)53,42.6551.7311,9
6Renault (22)35,38896570,6
7Jaguar (31)3463470,0
8Nissan (5)23,28.2026.6585,8
9Mitsubishi (11)23,25.7354.6544,0
10Mini (21)14,89838560,7
11Suzuki (19)12,62.3192.0601,6
12Mercedes-Benz (10)8,56.0915.6164,3
13Lexus (26)6,55254930,4
14Toyota (2)617.90916.90312,6
      
 Totalmarkedet3142.151137.967100,0


Merker med vekst i 2013, men mindre enn totalmarkedet (I parentes: Merkets rangering etter antall registrert i 2013)
 Kilde: OFV ASEndring fraBilerBilerMarkedsandel
  2012 - %201320122013 (%)
15Volvo (3)2,711.86311.5508,3
16Kia (13)2,45.0354.9173,5
17Skoda (7)2,36.9486.7934,9
18Fiat (23)16376310,4


Merker med salgsnedgang i 2013 (I parentes: Merkets rangering etter antall registrert i 2013)
 Kilde: OFV ASEndring fraBilerBilerMarkedsandel
  2012 - %201320122013 (%)
19Opel (15)-0,13.6143.6162,5
20Porsche (27)-5,53103280,2
21BMW (8)-6,16.8767.3254,8
22Volkswagen (1)-6,719.13020.50713,5
23Ford (4)-9,29.99711.0077
24Subaru (16)-9,23.2333.5592,3
25Audi (6)-9,77.5118.3215,3
26Peugeot (12)-15,35.2596.2093,7
27Land Rover (24)-17,85626840,4
28Hyundai (14)-24,74.1855.5570
29Citroen (18)-31,22.4663.5830
30Ssangyong (33)-36,123360
31Smart (32)-39,629480
32Alfa Romeo (29)-45,21552830,1
33Jeep (30)-60,8822090