<b>GÅR SÅ DET SUSER:</b> 2014 satte ny salgsrekord for nye biler siden 1986 med over 144.000 registreringer. Bortsett fra elbilene slo blant annet Mercedes-Benz til med suksess for nye, attraktive C-klasse (bildet). Foto: KNUT MOBERG
GÅR SÅ DET SUSER: 2014 satte ny salgsrekord for nye biler siden 1986 med over 144.000 registreringer. Bortsett fra elbilene slo blant annet Mercedes-Benz til med suksess for nye, attraktive C-klasse (bildet). Foto: KNUT MOBERGVis mer

Bilsalget: Rekord for det 21. århundredet

Nybilsalget i 2014 var det høyeste i vårt århundre og bare tre ganger gjennom tidene har det vært høyere.

1986, 1985 og 1977 er de eneste årene det er blitt registrert flere nye biler i Norge enn i 2014. Det gjør registreringstallene av nye biler for i fjor til de høyeste på 28 år. 2014 overtok dermed plassen som fjerde beste registreringsår og skjøv 2013 ned på femte plass.

Dette er takket være en sterk desembermåned, som veide opp for et svakt tertial til da. (Tallene kommer som alltid fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).)

Det var særlig elbilsalget - som i 2014 utgjorde 12,5 prosent av markedet eller én av åtte nye biler - som dro markedet. Volkswagen Golf ble årets konge med ikke langt fra 10.000 registrerte eksemplarer, fulgt av Toyota Auris (5.385 biler) og elektriske Nissan Leaf (4.781).

Dinside kommer tilbake med en egen sak om vinnerne og taperne i året som gikk.

Les også: Verdens beste motorer

Best siden -86

Nyregistreringer: De fem beste årene (Kilde: OFV AS)
ÅrNyregistreringer
1986167.352
1985159.079
1977145.247
2014144.202
2013142.151


I 2014 ble det totalt registrert 144.202 nye personbiler. Det er det beste tallet siden 1986 og en oppgang på 1,4 prosent fra 2013. Det var spennende helt til utgangen av november, da en dårlig desember måned fortsatt kunne true rekorden. For første gang siden 2006 var dieselandelen under 50 prosent. I 2014 var den 48,8 prosent, mens den i 2013 var 52,8 prosent.

Et sterkt år totalt, men liten demper tross alt: Det var nedgang i totalt antall førstegangsregistreringer i året som gikk - dette fordi det med 24.757 biler ble bruktimportert hele 5.555 færre enn i 2013 - en nedgang på 18,3 prosent.

Men bruktbilsalget ellers holdt et ganske godt tempo - i 2014 ble det foretatt 437.456 eierskifter av personbiler, en oppgang på 1,7 prosent fra 2013.

Renere enn før

Det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye personbiler i 2014 ble 110 gram per kilometer, mot 123 gram året før.

CO2-utslipp for nye personbiler i 2014 (endring i forhold til 2013):

  • Alle personbiler 110 g/km (-13 g/km)
  • Bensinbiler 119 g/km (-5 g/km)
  • Dieselbiler 133 g/km (-2 g/km)
OFV oppgir for 2014 følgende fordeling av registrerte personbiler fordelt på utslipps-intervaller:

  • I 2014 ble det registrert 18.094 biler med 0 i CO2-utslipp. Tallet i 2013 var 7.885. I praksis dreier dette seg om elbiler - flere detaljer finner du lenger ned.
  • I 2014 ble det registrert 1.676 personbiler med CO2-utslipp på fra 1 til og med 50 g/km, (2013: 340).
  • I 2014 ble det registrert 34.922 personbiler med CO2-utslipp på fra 51 til og med 110 g/km, tallet for 2013 var 31.585.

Hybrid også opp

Det ble registrert 11.565 nye personbiler med hybriddrift i 2014, 18,1 prosent flere enn i 2013. Det ga en markedsandel på 8,0 prosent, mot 6,9 i 2013.

Ladbare i siget

BOOSTER ETTERSPØRSELEN: I 2015 vil vi se en dreining i bilsalget mot ladbare hybrider, som denne Audi A3 e-tron. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


1.678 av de nye personbilene med hybriddrift som ble registrert i 2014 var ladbare. I 2013 var 328 av de nye personbilene med hybriddrift ladbare. De aller fleste var Mitsubishi Outlander PHEV, men vi står foran spennende tider - det kommer flere nyheter i denne kategorien og svært mange nordmenn erklærer seg klare til å kjøpe ladbar hybrid neste gang.

Les også: Vi har prøvekjørt ladbar BMW 3-serie

Elbiler over 18.000

Det ble registrert 18.094 nye elbiler i 2014, altså godt over en dobling i forhold til 2013 da det ble registrert 7885 nye elbiler. Vi inkluderer i tallene de fire hydrogenbilene da også de drives av en elektrisk motor (OFV opererer med samlebegrepet «nullutslipp personbiler»).

I 2014 ble det i tillegg bruktimportert 3.063 elbiler, mot 2.086 i 2013. Det ble dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 21.157 elbiler - tilsvarende tall for 2013 var 9.968.

Det ble også registrert 555 elektriske varebiler i 2014 mot 340 året før.

Merkerangeringen for 2014
Kilde: OFV ASAntallMarkeds-Endring
  andel i %fra 2013 i %
TOTALT144 2021001,4
1. Volkswagen21 6591513,2
2. Toyota16 00011,1-10,7
3. Volvo11 3257,9-4,5
4. BMW9 6026,739,6
5. Nissan9 1926,412,1
6. Ford7 8215,4-21,8
7. Skoda7 4515,27,2
8. Audi7 0774,9-5,8
9. Mercedes-Benz6 6034,68,4
10. Peugeot6 5554,524,6
11. Mazda6 1194,20,2
12. Mitsubishi5 2383,6-8,7
13. Kia4 4093,1-12,4
14. Tesla4 0422,8103,5
15. Opel2 9472-18,5
16. Suzuki2 848222,8
17. Citroen2 7511,911,6
18. Subaru2 4781,7-23,4
19. Hyundai2 2431,6-46,4
20. Honda2 1271,5-19,9
21. Renault1 6331,183,7
22. MINI9400,7-4,4
23. Lexus7920,550,9
24. Land Rover5780,42,8
25. Chevrolet4250,3-21,2
26. Porsche4170,334,5
27. Fiat3810,3-40,2
28. Jeep2080,1153,7
29. Dacia1530,1-19
30. Alfa Romeo840,1-45,8