Dette er Nissan Leaf, bilen som i april kom på andreplass på salgsstatistikken etter VW Golf, men foran Toyota Auris. Foto: KNUT MOBERG
Dette er Nissan Leaf, bilen som i april kom på andreplass på salgsstatistikken etter VW Golf, men foran Toyota Auris. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Bilsalget øker kraftig i april

Bilsalget er nesten 50 prosent høyere enn snittet de siste 10 årene, og april ble beste måned siden 1986.

Statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) over nybilregistreringer i april viser at salget formelig fosser frem. Etter at en tredjedel av 2013 er unnagjort ligger tendensen 4,4 prosent over fjoråret, og april har vært særdeles sterk - selv korrigert for at påsken var i mars. Nivået er nå det høyeste siden jappetiden på 80-tallet.

Elbil nr. to

Det mest spesielle med statistikken er at vi finner en elbil så høyt som på annenplass på statistikken. Med 455 solgte biler var det Nissan Leaf som fikk æren av å besitte denne plasseringen, kun slått av nylig lanserte VW Golf (903 biler). Sistnevnte finnes riktignok i et mye større antall varianter.

På tredje plass i april kom Toyota Auris med 431 registrerte eksemplar.

TEST: Oppgradert Nissan Leaf

Tross alt lite marked

La oss først sette ting litt i perspektiv. Norge er et knøttlite bilmarked. At markedet er lite totalt sett er ikke så rart, vi er som kjent et lite land. Bare mandag og tirsdag denne uken ble det solgt like mange biler i Kina som det ble solgt i Norge i hele 2012, altså på et helt år. Om noen år vil den norske årsomsetningen gå unna i Kina på noen timer.

Se de ti beste bil-interiørene

Flere kjøper dyrt: Mercedes E-klasse la kraftig på i april takket være ny modell: Pluss 58 prosent. Foto: Knut Moberg Vis mer


Heller ikke i forhold til innbyggertallet er det norske bilsalget spesielt imponerende, selv ikke med det kraftige aprilsalget. Flere europeiske land ligger foran oss, som Tyskland, Frankrike, Nederland, Belgia. Nordmenn betaler også mye mer for bilene enn andre steder, og foretrekker kanskje derfor å prioritere dyrere modeller og mer utstyr fremfor flere biler.

Nesten 30 prosents oppgang

I april ble det registrert 13.988 nye personbiler, 28,6 prosent opp i forhold til i april 2012. Noe av den store økningen skyldes at det i april i år var tre registreringsdager flere enn i april i fjor, men over 11 av prosentpoengene er ren vekst. I forhold til gjennomsnittet for april måned de ti foregående årene, er årets apriltall dessuten 46 prosent høyere.

Det ble i tillegg bruktimportert 2868 personbiler samme måned. Dette er 26,1 prosent over fjorårstallene.

Du har rett: Forbrukstallene stemmer ikke!

Lavere utslipp


Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i april var 127 gram per kilometer. Det er fire gram per kilometer mindre enn i april 2012.

Hittil i år er CO2-utslippet for nyregistrerte personbiler 127 gram per kilometer, fem gram lavere enn i samme periode i fjor. For personbilene med bensinmotor er utslippet redusert med seks gram per kilometer til 125 gram i perioden. Utslippet fra personbilene med dieselmotor er uendret med 137 gram per kilometer.

CO2-utslipp for nye personbiler i april 2013 (endring i forhold til april 2012):

  • Alle personbiler 127 g/km (-4 gram per kilometer)
  • Bensinbiler 126 g/km (-5 gram per kilometer)
  • Dieselbiler 137 g/km (+2 gram per kilometer)
  • Diesel-andel fortsatt lav

    I april hadde 52,2 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, mens andelen fortsatt var 66,5 prosent i april 2012. Ser vi på utviklingen av dieselandelen hittil i år ser det ut til at den stabiliserer seg i overkant av 50 prosent.

    Flere elbiler

    Nissan Leaf-effekten gjør seg gjeldende for fullt. I april ble det registrert 494 personbiler med bare elmotor, hvorav 455 altså var Leaf. Det er 234 flere enn i april 2012, og en oppgang på 90 prosent.

    Elbilene hadde en markedsandel på 3,5 prosent blant personbilene i april i år, mens den i april i fjor var 2,4 prosent. Hittil i år er det registrert 1.508 nye personbiler med elmotor, 31,4 prosent flere enn i samme periode i fjor.

    Også hybridbilene øker

    Det ble registrert 739 nye personbiler med bensin eller diesel/elektrisk hybriddrift i april. Det er mer enn dobbelt så mange som i april i fjor. Personbilene med hybriddrift har en markedsandel på 5,3 prosent. Hittil i år er det registrert 3.036 nye personbiler med hybriddrift, også det mer enn dobbelt så mange som i samme periode i fjor.

    Høy andel 4x4

    For å avslutte månedens generelle oversikt: I april ble det registrert 4.334 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 31 prosent. I samme måned i 2012 var firehjulsdriftandelen 26 prosent.

    En ting er sikkert: Fortsetter det slik, vil 2013 bli en merkesten for det norske bilsalget.

    Bilsalget til og med april: Mest solgte merker
    Kilde: OFV ASApril%1. tert.%Endr. %
    TOTALT13.98810047.6841004,4
    1. Volkswagen2.20015,76.91214,53,5
    2. Toyota1.64511,85.73312-5,3
    3. Volvo1.0607,63.5697,5-5,2
    4. Ford9506,83.0956,5-16
    5. Audi9877,12.7135,7-5,8
    6. Nissan8145,82.6205,59,5
    7. BMW6464,62.3044,8-11,9
    8. Mazda41432.2584,7252,3
    9. Mercedes-Benz70552.2134,621,4
    10. Mitsubishi6484,62.1654,534,6
    11. Skoda6254,51.9784,1-8,3
    12. Peugeot4443,21.92141,4
    13. Kia4443,21.6703,513,2
    14. Hyundai4543,21.5533,3-13,3
    15. Opel4633,31.5453,216,6
    16. Honda2501,81.1222,4150,4
    17. Subaru3252,31.1172,315,3
    18. Citroen27929392-13,6
    19. Suzuki1631,26621,4-13,4
    20. MINI950,72940,6-0,3
    21. Renault800,62250,512,5
    22. Land Rover290,22090,4-34,9
    23. Fiat770,62090,4-2,3
    24. Lexus400,31520,3-30,3
    25. Chevrolet350,31330,32.560,0
    26. Porsche490,41270,316,5
    27. Dacia250,2940,24.600,0
    28. Alfa Romeo130,1460,1-59,6
    29. Jaguar100,1340,161,9
    30. Jeep70,1290,1-63,8