Mazda er tilbake blant markedsvinnerne takket være suksessen CX-5 (bildet), og med en helt ny Mazda 6 for døren ser det lysere ut. Også Nissan gjør det bra, takket være elbilen Leaf og Kia og Subaru fortsetter å ligge høyest blant topp-20-merkene når det gjelder vekst. Foto: Cato Steinsvåg
Mazda er tilbake blant markedsvinnerne takket være suksessen CX-5 (bildet), og med en helt ny Mazda 6 for døren ser det lysere ut. Også Nissan gjør det bra, takket være elbilen Leaf og Kia og Subaru fortsetter å ligge høyest blant topp-20-merkene når det gjelder vekst. Foto: Cato SteinsvågVis mer

Bilsalget: Kjøpefesten fortsetter

Vinnerne blant de 20 mest solgte merkene så langt i år heter Kia, Subaru, Mazda og Nissan.

Da vi i vår gjorde opp status for nybilsalget etter første kvartal i år, konstaterte vi en kjøpefest med størst fremgang for premium-merkene og dyre biler.

Fest

Vi har nå statistikk for to tredjedeler av 2012 - altså august inkludert - og vi kan for en stor del slå fast at hovedtendensen fortsetter - kjøpefesten likeså. Vi bragte for øvrig de store tendensene i vår artikkel om nybilsalget i går.

Hvem drar?

Da er det selvsagt spennende å se nærmere på hvilke merker og modeller som drar markedet så langt i år. Vi har nok en gang undersøkt statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) for å identifisere hvilke merker og modeller som har gjort størst fremgang i forhold til samme periode i fjor, og det i et totalmarked som hittil legger to prosent høyere.

BILSALGET: Ford slår VW

Pengene renner ut

Fortsetter dagens tendens året ut, ender vi for øvrig opp med et totalmarked på 140.000 biler. Det betyr at nordmenn ikke kjøper flere biler i forhold til befokningstallet enn européere flest - derimot bruker nordmenn mye mer penger på nybilkjøp.

Utenom merkene vi nevnte innledningsvis finner vi de tre tyske premium-merkene Audi, BMW og Mercedes på vinner-listen.

Noe er relativt

Når det gjelder taper-listen må noen tilfeller modereres noe - Volvo, med svak tilbakegang, tar for eksempel et hvileskjær i forhold til et år med voldsom fremgang og kan se frem til introduksjonen av helt nye V40 i disse dager (48 ble registrert i august). Mitsubishi på sin side går kraftig tilbake, men det er etter et helt eksepsjonelt år i 2011. De har fortsatt en høyere markedsandel enn på samme tid i 2010.

Mazda har snudd

Ellers er et av merkene vi i fjor fremholdt som tapere nå høyt på vinnerlisten. Det er Mazda, som igjen begynner å få dreis på ting med sin utmerkede nye folke-SUV CX-5 og med introduksjonen av en helt ny Mazda 6 nært forestående.

Opel mot bunnivå

KAN DEN REDDE OPEL? Nye Opel Mokka kommer i høst - og vekker stor interesse. Vis mer


Opel, derimot, er det vanskelig å bli klok på. Vi håper for deres skyld at de nå har nådd bunnen og at det er et lysglimt når deres kommende folke-SUV, Mokka, samler oppmuntrende antall forhåndsbestillinger. Opel er nå nemlig nede på en katastrofal 14. plass på merkestatistikken og har nå rast nedover i lang tid.

Opel har tradisjon for å være blant de mest solgte merkene i Norge og lå så sent som i 1999 på andre plass rett bak Volkswagen med en markedsandel på over 10 prosent. De er nå nede på 2,7 prosent så langt i år etter 3,8 i fjor og augusttallet er enda lavere: 2,3 prosent markedsandel.

Her er oversikten på merkenivå:

Vinnerne - bilmerker med positiv utvikling fra i fjor:

Merker som øker mer enn markedet
Merkeaug.12 jan-aug 2012 Endring
Kilde: OFV ASAntall%Antall%jan-aug %
Jeep210,21620,28 000
Land Rover490,45270,61 021
Porsche340,32430,3122,9
Kia4643,931783,4107,7
Subaru3613,122962,549,5
Mazda2482,117361,939,1
Jaguar4033037,5
Lexus420,43910,429
Nissan5534,746064,921,3
BMW5794,950235,419,6
Audi7676,558866,318,2
Mercedes-Benz4573,934643,715,2
Toyota154713,11171212,611,8
MINI610,55610,611,5
Hyundai4323,739064,29,1
Tesla302409,1
Volkswagen187315,91377214,82,9
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)


Taperne - bilmerker med negativ utvikling fra i fjor:

Bilmerker med nedgang i forhold til markedet
Merkeaug.12 jan-aug 2012 Endring
Kilde: OFV ASAntall%Antall%jan-aug %
Volvo6095,272817,8-0,6
Citroen348324062,6-1
Fiat690,64480,5-3,2
Skoda6435,546225-4,1
Ford9117,775778,1-6,2
Peugeot6575,642354,6-16,8
Renault590,54920,5-17
Honda1621,410731,2-26
Opel2662,325172,7-27,6
Suzuki1641,413981,5-36,5
Mitsubishi3412,931403,4-42,9
Alfa Romeo390,32130,2-43,4
Smart90,1370-46,4
Ssangyong20260-60,6
Think50140-88,3
Saab10100-96,5
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)


Merkestatistikken:

Nye registreringer - fordelt på merke
Merke/modellaug.12 jan - aug 2012 aug.12 jan-aug 2012 Endring fra i fjor 
Kilde: OFV ASAnt%Ant%Ant%Ant%aug %jan-aug %
TOTALT117901009306510011464100911581002,82,1
1. Volkswagen187315,91377214,8182715,91338014,72,52,9
2. Toyota154713,11171212,6128411,21047511,520,511,8
3. Ford9117,775778,1124810,980788,9-27-6,2
4. Volvo6095,272817,8687673288-11,4-0,6
5. Audi7676,558866,35885,149795,530,418,2
6. BMW5794,950235,44493,941994,62919,6
7. Skoda6435,5462256485,748185,3-0,8-4,1
8. Nissan5534,746064,94033,537964,237,221,3
9. Peugeot6575,642354,65574,950885,618-16,8
10. Hyundai4323,739064,26225,435813,9-30,59,1
11. Mercedes-Benz4573,934643,73753,330073,321,915,2
12. Kia4643,931783,42412,115301,792,5107,7
13. Mitsubishi3412,931403,46355,555036-46,3-42,9
14. Opel2662,325172,74003,534783,8-33,5-27,6
15. Citroen348324062,62832,524302,723-1
16. Subaru3613,122962,51901,715361,79049,5
17. Mazda2482,117361,91341,212481,485,139,1
18. Suzuki1641,413981,53002,622032,4-45,3-36,5
19. Honda1621,410731,21811,614501,6-10,5-26
20. MINI610,55610,6870,85030,6-29,911,5
21. Land Rover490,45270,690,1470,1444,41 021,3
22. Renault590,54920,5820,75930,7-28-17
23. Fiat690,64480,5690,64630,5 -3,2
24. Lexus420,43910,4530,53030,3-20,829
25. Porsche340,32430,3200,21090,170122,9
26. Alfa Romeo390,32130,2500,43760,4-22-43,4
27. Jeep210,21620,2  20 8 000,0
28. Smart90,137090,1690,1 -46,4
29. Jaguar403301024030037,5
30. Ssangyong2026060,1660,1-66,7-60,6
31. Tesla30240102202009,1
32. Think5014060,11200,1-16,7-88,3
33. Chevrolet1011030110-66,7 
34. Saab10100100,12820,3-90-96,5
35. Mia5050      
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)