Full fres oppover: Audi A6 er blant vinnerne i bilmarkedet. Av andre vinnere kan nevnes BMW X3, Audi Q5, Mercedes M-klasse, BMW X5 og Jaguar XF. BMW, Audi, Mercedes, Jaguar, Lexus og Porsche gjør det alle klart bedre enn markedet for øvrig.  Foto: Knut Moberg
Full fres oppover: Audi A6 er blant vinnerne i bilmarkedet. Av andre vinnere kan nevnes BMW X3, Audi Q5, Mercedes M-klasse, BMW X5 og Jaguar XF. BMW, Audi, Mercedes, Jaguar, Lexus og Porsche gjør det alle klart bedre enn markedet for øvrig. Foto: Knut MobergVis mer

Bilsalget: Kjøpefest!

Full fest på bilmarkedet. Blant vinnerne finner vi biler som BMW X3, Audi A6, Mercedes ML og BMW X5...

Vi har tatt et dypdykk i statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) over nyregistrerte biler i første kvartal i år. Vi har tidligere kommentert de viktigste elementene på detaljnivå, men nå har vi sett mer på bildet som dannes når man kombinerer, segmenterer og summerer detaljene og en klar tendens gjør seg gjeldende.

Luksus drar markedet

Aldri er det blitt omsatt for større verdier i det norske bilmarkedet. Fjoråret var et kanonår og så langt inn i 2012 er det enda bedre.

Ikke nok med det: Nordmenn velter seg i luksus som aldri før. Olje-Ola kjøper stadig dyrere og mer velutstyrte biler. Hos importørene av Audi, BMW, Jaguar, Lexus, Mercedes og Porsche gnir man seg i hendene - alle disse merkene øker sine markedsandeler så langt i år - de har en betydelig større salgsøkning enn resten av markedet har.

Da vi kommenterte knallåret 2011 tidligere i år, skrev vi at aktørene i bransjen forventet en moderasjon i år. Så langt er den ikke i sikte - snarere tvert i mot.

Av 11 bilmerker som har en betydelig kraftigere vekst enn markedet, er åtte premium eller assimilert (Jeep, med nye Grand Cherokee og Land Rover, med sin Range Rover Evoque, har også suksess takket være dyre modeller). I tillegg kommer Mini, eid av BMW, som bidrar med en økning på 57,2 prosent til 228 biler solgt så langt i år.

Premium-merker med kraftig salgsøkning
MerkeSolgt 1. kvartalØkning fra i fjor
Audi2.177+ 25,8 %
BMW1.991+ 34 %
Mercedes1.408+ 38,9 %
Lexus179+ 90,4 %
Porsche86+ 126,3 %
Jaguar21+ 61,5 %
Ferrari3- ingen i fjor
Land Rover/Range Rover256+ 2.227 %
Jeep60+ 5.900 %


Nissan og Kia

IKKE BARE LUKSUS: Lille, men snertne og praktiske, Toyota Yaris hjelper Toyota opp på første plass i første kvartal i år. Men for øvrig preges salgslistene av fremgang for dyre merker og modeller. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Ingen av de tradisjonelle storselgerne, med unntaket Nissan (pluss 29 prosent til 1.956 solgte biler), er i nærheten av å gjøre det like bra. De to øvrige merkene som har kraftig vekst er koreanerne Kia (+ 118 prosent til 1.137 solgte biler) og fortsatt marginale SsangYong (+ 1.100 prosent til 12 - opp fra én i fjor).

Dyre suksessmodeller

På modellnivå ser vi mer enn tosifret utviklingstakt for en rekke modeller fra luksusmerkene, blant annet BMW X3, Audi Q5, Audi A6, Range Rover-familien, Mercedes M-klasse, BMW X5, Lexus CT og RX, Jaguar XF, Mercedes CLS, BMW 6-serie og Porsche Panamera. Listen taler for seg selv...

Vokser inn i himmelen?

I et land hvor bil er dyrere enn så å si noe annet sted i verden tydeliggjør utviklingen i bilsalget den store rikdommen som i dag finnes ute blant en stor - og økende - del av befolkningen. Samtidig er det meget billig å låne penger. Vår rolle er ikke å filosofere rundt dette, men at det å ta seg tid innimellom å stoppe opp i en travel og kjøpeglad hverdag og tenke over hva som foregår rundt oss og hvilke scenarier som er mulige inn i fremtiden, tror ikke vi kan skade.

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken