Tendensen har snudd for enkelte merker: Mazda fyker i været og Peugeot er også igjen i fremgang - takket være den nye og attraktive småbilen 208 (bildet). Foto: Peugeot
Tendensen har snudd for enkelte merker: Mazda fyker i været og Peugeot er også igjen i fremgang - takket være den nye og attraktive småbilen 208 (bildet). Foto: PeugeotVis mer

Bilsalget: Kampen hardner til

Norge har ingen egen bilindustri, og det synes på utviklingen av salgsstatistikken.

Hva rører seg blant folk som kjøper bil nå? Det er flere tendenser som gjør seg gjeldende i markedet og dem oppdager vi først når vi ser på utviklingen på segment-, merke- og modellnivå.

Vi har dypdykket i statistikken for nyregistrerte biler for årets ti første måneder, og både SUV-er, firehjulstrekk, småbiler og grønne alternativer peker seg ut. Tallene stammer fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Bilene som holder seg best i verdi

SUV er for første gang blitt det ledende segmentet

TØFF FOLKE-SUV: Mazda CX-5 betyr gode nyheter for både merket Mazda og for folke-SUV-segmentet generelt. Her en spesialstylet versjon for ettermarkedsmessen SEMA. Vis mer


Tendensen med at nordmenn i økende grad foretrekker de såkalte folke-SUV-ene fremfor klassiske mellomklasse-stasjonsvogner forsterkes ytterligere. Per oktober 2012 kan vi kåre folke-SUV-klassen til største markedssegment i Norge, med over 18 prosent av markedet i oktober i år og 17,9 prosent over ti måneder - mot henholdsvis 15,8 prosent og 17,1 prosent.

Vi har holdt premiummerkene utenfor i begge tilfeller, men tendensen blir akkurat den samme om man legger sammen "folke" og "premium" - komponentene. I fjor var styrkeforholdet mellom de to klassene omvendt.

Bilistene og statsbudsjettet

Hovedårsakene er av sammensatt karakter; man vil oftest ha firehjulsdrift når man tenker SUV - men ikke alltid. Høy sittestilling og bakkeklaring kan for mange være en tilstrekkelig faktor - hvilket gir et rimeligere utvalg nå som stadig flere SUV-er tilbys med drift på bare to, og dermed lavere pris. Og så er selvsagt tilbudet blitt mer variert og komplett; så å si intet bilmerke lar i dag være å tilby en SUV-modell.

Men firehjulsdrift er fortsatt motiverende for flere - og stadig flere.

Vi vil ha firehjulsdrift

I oktober ble det registrert 3.788 nye personbiler med firehjulsdrift. det er en andel på 30,5 prosent. I samme måned i 2011 var firehjulsdriftandelen 27,4 prosent. Hittil i år er firehjulsdriftandelen 28,8 prosent, mens den i samme periode i fjor var 26,2 prosent.

Mer smått

En annen tendens vi kan observere er at småbilsegmentene er i økning, mens det større kompaktsegmentet er på tilbakegang. Dette er i en viss grad en produktdrevet utvikling. Nye modeller som Toyota Yaris og Peugeot 208, samt VW up! i minibilklassen - drar småbilsegmentene opp. Samtidig bidrar snarlig utskifting av VW Golf og Toyota Auris til at C-segmentet taper markedsandeler.

På merkestatistikken noterer vi oss at det ligger an til å bli mer spennende i toppen etterhvert, samtidig som særlig en tidligere taper er i ferd med å bli en vinner.

Toyota med hybrid-fremgang

Når det gjelder merkene, ser vi at Volkswagen holder en solid tetposisjon fortsatt, men Toyota tar innpå, og øker stadig mer i forhold til VW. I oktober er Toyotas hybrider Yaris og Prius begge inne blant topp ti - også Golf-konkurrenten Auris selges i stor grad som hybrid.

Mazda klatrer

Går vi lenger ned på merkestatistikken, merker (unnskyld) vi oss att det foregår en snuoperasjon av dimensjoner hos et av merkene som sto litt for ofte på listen over "tapere" i løpet av fjoråret. I år er den trenden stoppet, så snudd og i oktober fosser Mazda fremover, for det er den japanske produsenten fra Hiroshima det dreier seg om naturligvis. De får nå uttelling for suksessen til sin utmerkede folke-SUV, CX-5 - som fikk terningkast seks av oss - og kan se frem mot lysere tider nå som nye Mazda 6, en designmessig vellykket Passat/Avensis/Mondeo-konkurrent, er på trappene.

En elbil i topp-ti!

Nissan Leaf har slått alle rekorder og har bidratt til å sette Norge på verdenskartet når det gjelder utbredelse av elbiler. Før året er omme vil over 2.000 kunder ha kjøpt hver sin. (Her fra fjorårets Zero Rally med føreren, fagredaktør i DinSide Motor, Fred Magne Skillebæk). Foto: DINSIDE Vis mer


Nissan Leaf lå på en oppsiktsvekkende niendeplass på registreringsstatistikken denne måneden, og elbiler hadde 3,4 prosent markedsandel i oktober. Det ble registrert 421 elbiler eller 220 flere enn i samme måned i fjor.

Hittil i år er det registrert 3.404 nye personbiler med kun elmotor, det er 1.974 flere enn i samme periode i 2011. Det kan riktignok tyde på at det svært høye septembertallet - fem prosent markedsandel - var noe eksepsjonelt - men vi får følge med...

Mer grønn bil: En norsk bilrevolusjon

Hybrid-rekord

Vi har nevnt Toyotas suksess med sine hybridbiler. Det ble registrert 990 (8,0 prosent markedsandel) nye personbiler med hybriddrift i oktober, nesten tre ganger så mange som i oktober i fjor. Hittil i år er det registrert 5.064 nye biler med hybriddrift, dette er en økning på nesten 50 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Det er Toyota som holder fast på tronen og forsterker sin posisjon her. Spesielt med småbilen Yaris, som gjør hybridteknologien tilgjengelig for langt flere. Lexus bidrar i mindre grad med sine premium-hybrider.

Topp 20 bilmerker (Rangert etter salg over ti måneder)
Kilde: OFVokt.12%Hittil%
TOTALT12413100116612100
1. Volkswagen184814,91706514,6
2. Toyota164013,21473912,6
3. Ford10178,295248,2
4. Volvo9697,891957,9
5. Audi6545,371186,1
6. BMW6865,562815,4
7. Nissan5994,857805
8. Skoda6114,956964,9
9. Peugeot6695,453944,6
10. Hyundai4323,547374,1
11. Mercedes-Benz4663,844313,8
12. Kia4583,741073,5
13. Mitsubishi3813,139503,4
14. Opel3192,631352,7
15. Citroen2802,330752,6
16. Subaru3342,730302,6
17. Mazda3412,723962,1
18. Suzuki1761,417501,5
19. Honda1431,213331,1
20. MINI980,87200,6


Bedre enn på mange år totalt

Vi minner om at bilsalget (antall registrerte nye biler, for å være mer presis), var i overkant av 12.000 i oktober og litt over 116.000 så langt i år, hvilket er bedre enn på mange år. De mer generelle tendensene har vi allerede beskrevet i en foregående artikkel, som du kan lese her: Dieselnedgangen fortsetter; bensin og strøm på fremmarsj