<b>LOVER GODT FOR FREMTIDEN:</b> Dieselskandale eller ikke - Volkswagen dominerer fortsatt i det norske markedet. Og det er ikke den nye ladehybriden Passat GTE (bildet), som vil være modellen som endrer på det. Foto: JAMIESON POTHECARY
LOVER GODT FOR FREMTIDEN: Dieselskandale eller ikke - Volkswagen dominerer fortsatt i det norske markedet. Og det er ikke den nye ladehybriden Passat GTE (bildet), som vil være modellen som endrer på det. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Bilsalget i november 2015

Markedet fosser frem, Volkswagen fosser enda mer frem. Det norske nybilmarkedet er fortsatt meget robust.

2015 nærmer seg slutten og etter elleve måneder er veksten i bilmarkedet fortsatt like robust. Markedet ligger nesten fem prosent høyere enn nivået i fjor - og det var allerede et meget godt år.

Det viser den nyeste statistikken over førstegangsregistrerte personbiler, levert av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Ladehybridsuksess

Nesten hver måned har sin overraskelse og denne gangen er det Mitsubishi som slår i bordet med en annen plass i november på modellstatistikken for folkesuven Outlander. Det ble registrert hele 578 eksemplarer. Dette er i hovedsak takket være den ladbare versjonen PHEV (495 registreringer), som er blitt enda gunstigere i pris enn tidligere, og som har fått en godt mottatt redesign, særlig i fronten.

Les mer om ladbare hybrider her!

VW fortsatt langt foran

Elbilsalget i november 2015
Kilde: OFV AS 
TOTALT2.040
1. Volkswagen e-Golf849
2. BMW i3293
3. Tesla Model S225
4. Nissan Leaf135
5. Volkswagen e-up!123
6. Renault Zoe121
7. Mercedes-Benz B electric99
8. Kia Soul Electric95
9. Citroen C-Zero54
10. Nissan NV20020
11. Peugeot iOn11
12. Mitsubishi I-MiEV8
13. Smart ForTwo5
14. Ford Focus2
Merk at Kia Soul og Nissan Leaf i tillegg ble bruktimportert i stort antall.


På merkestatistikken ser vi at Volkswagen fortsetter å dominere stort, BMW forsvarer tredjeplassen bak VW og Toyota godt, takket være en god november måned og både Ford, Mercedes-Benz og Mazda bekrefter de gode taktene hittil i år. Merkerangeringen i detalj finner du nederst i artikkelen. Årsakssammenhenger kommer vi etterhvert tilbake til i en egen artikkel.

Så mange nordmenn vil ha ladbar bil

Et svært robust bilmarked

I november ble det ifølge tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), registrert 12.600 nye personbiler, en oppgang på 9,7 prosent i forhold til november 2014. Hensyntatt at det var en virkedag mer i november i år, betyr det likevel at tendensen er stabilisert på et svært høyt nivå - cirka fem prosent over fjorårets.

Sammenlignet med gjennomsnittet for november måned de 10 foregående årene, er årets tall 20,3 prosent høyere, og hittil i år er det registrert 137.608 biler (+4,6 prosent i forhold til samme periode i 2014).

Vridning mot mer kjøp i Norge

Bruktimporten i november (Topp 5)
TOTALT1.538
1. Kia Soul352
2. Nissan Leaf241
3. Mitsubishi Outlander117
4. Volkswagen Golf65
5. Mercedes-Benz E-klasse52


Det er mulig at noe av økningen kan forklares ved at flere enn før foretrekker å kjøpe bilen hos en norsk forhandler fremfor å ta den inn fra utlandet. Det henger naturligvis sammen med ugunstig valutakurs i forbindelse med svekkelsen av den norske kronen det siste året.

Ser vi på bruktimporten, hvorav en stor andel er ganske nye biler, blir antakelsen mer sannsynlig. Det ble bruktimportert 1.538 personbiler i november, og dette er 314 færre enn i november 2014 eller en nedgang på 17 prosent. Hittil i år er det bruktimportert 20.523 personbiler, en nedgang på 11,7 prosent fra i fjor. Og nå er det ladbare biler som leder an blant de bruktimporterte: Både Kia Soul, Nissan Leaf og Mitsubishi Outlander er svært ettertraktede, rett som det er fordi importøren sliter med å kunne levere innen rimelig tid.

Slutt på elbilveksten

Som vi allerede kunne konstatere i oktober, har det rene elbilmarkedet flatet ut - om enn på et ganske høyt nivå. I november ble det registrert 2.040 nye elbiler, hvilket er 44 flere enn i november 2014. Dette gir en markedsandel på 16,2 prosent markedsandel, mot 12,3 prosent i fjor. Men det ble også bruktimportert 661 elbiler, mer enn det dobbelte av tallet fra november 2014.

Totalt ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 2.701 elbiler i november.

Boost for ladehybridene

Ladbare hybrider
 NovemberHittil i år
TOTALT9796.294
1. Mitsubishi Outlander PHEV4952.429
2. Volkswagen Golf GTE2241.952
3. Audi A3 e-tron1391.558
4. Volvo V60 Twin Engine D5/D6 AWD81701
5. Volkswagen Passat GTE5669
6. Mercedes-Benz C 350 e4374
7. BMW X5 xDrive40e1062
8. Mercedes-Benz GLE PHEV618
9. Porsche Cayenne PHEV551
10. Toyota Prius plug-in123
11. BMW i8 36
12. BMW i3 PHEV 18
13. Mercedes-Benz S 500 e 4
Kilde: OFV AS
BOOSTER BMW: Etter en litt svak periode er BMW i fin form igjen, delvis takket være nyheter som denne - 2-serie Gran Tourer, som kommer med firehjulsdrift. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer



De andre ladbare bilene, ladehybridene, hadde en svært sterk måned. I særdeleshet har Mitsubishi som vi har sett slått an, og nå har også den ladbare versjonen av VW Passat - Passat GTE - gjort sin inntreden i statistikken. Vi kan dermed regne med at denne produktdrevne nye og prisgunstige bilklassen vil vokse også i de neste månedene. Hele 7,8 prosent av de registrerte nye bilene var denne gangen ladbare hybrider - en ny rekord.

Dette betyr også at nå er markedsandelen til biler som kan kobles til stikkontakten totalt oppe i 24 prosent, nesten en fjerdedel av alle registrerte biler.

Og ellers?

Det finnes mye mer interessant i OFVs statistikk når man går mer i detalj på merke og modell. Og den som liker å følge med på bilmarkedets utvikling får som nevnt alltid en og annen overraskelse. Dette skal vi komme tilbake til i en egen artikkel.

Men for å avslutte på det mer generelle plan: Det er verdt å notere at andelen 4x4 denne gang havnet på så mye som over 40 prosent i november (41,5 nøyaktig), og bekreftet en økende tendens etter en lengre periode der de firehjulsdrevne i snitt sto for cirka en tredjedel av de nyregistrerte bilene.

Fordelingen mellom drivstofftyper er også interessant å observere og etter et par måneder der bensin så ut til å overta hegemoniet fra diesel også når vi ser bort fra ladehybrider, er diesel igjen det foretrukne drivstoffet i november med 39,7 prosent. Bensin alene eller i ikke-ladbare hybrider sto for 35,7 prosent.

Slik er situasjonen idet vi går inn i siste måned i det som tegner til å bli det tredje beste året for bilsalget i norgeshistorien.


Merkestatistikk, 2015 (Rangering etter 11 måneder (jan.-nov.))
Merke11 mnd.AndelEndringReg.
 2015(%)fra 2014 i %i nov.
TOTALT137.608100+4,612600
1. Volkswagen24.46317,8+24,62.346
2. Toyota15.15011+1,41.102
3. BMW8.5436,2-2,9934
4. Volvo8.4666,2-8,5937
5. Nissan8.0875,9-5,5455
6. Ford7.7255,6+8,2724
7. Skoda6.8465+0,9642
8. Mercedes-Benz6.8064,9+16,5694
9. Audi6.1944,5-4,3592
10. Mazda6.0864,4+4,8713
11. Peugeot5.1243,7-15400
12. Mitsubishi5.1173,7+4679
13. Kia4.1773+3,1379
14. Tesla3.6662,7-2,9225
15. Subaru3.1082,3+37,5232
16. Opel3.0122,2+9,3291
17. Suzuki2.9042,1+7,4220
18. Renault2.3721,7+61,1171
19. Hyundai2.2631,6+7,3201
20. Honda1.9641,4-0,2230
21. Citroen1.9601,4-22,9191
22. Lexus1.0220,7+39,458
23. Mini7790,6-10,555
24. Land Rover5270,4+1,553
25. Porsche3670,3-0,320
26. Jeep2220,2+22,714
27. Fiat2200,2-3812
28. Dacia1340,1-6,95
29. Smart1030,1+9309
30. Jaguar970,1+106,49