<b>DET ER DETTE VIL VI VIL HA:</b> Og som stadig flere kjøper. Mercedes-Benz har gått forbi Volvo i første kvartal, i stor grad takket være denne nye GLC-modellen (bildet). BMW slår også salgsrekorder og biler til langt over en halv million utgjør nå en stor del av salgsstatistikken. Og det totale salget er nær rekordhøyt. Foto: KNUT MOBERG
DET ER DETTE VIL VI VIL HA: Og som stadig flere kjøper. Mercedes-Benz har gått forbi Volvo i første kvartal, i stor grad takket være denne nye GLC-modellen (bildet). BMW slår også salgsrekorder og biler til langt over en halv million utgjør nå en stor del av salgsstatistikken. Og det totale salget er nær rekordhøyt. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Bilsalget i mars 2016 : Et sterkt første kvartal

Tallene for bilsalget i første kvartal, levert av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), er klare.

Vi var spente på om varslede såkalte økonomiske nedgangstider ville gjenspeile seg i statistikken over førstegangsregistrerte personbiler fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Har de tallrike skrekkoppslagene i Dagens Næringsliv det siste året (I sjangeren: - Det blir bare verre!, eventuelt: Verre og verre - og lignende), og den øvrige finanspressen som prøver å skremme vannet av leserne, for den saks skyld, fått noen effekt?

Neida, dengang ei: Nordmenn fortsetter å kjøpe biler som aldri før - med unntak av to eksepsjonelle år på 80-tallet.

Mye penger blant folk

I mars ble det registrert 13.875 nye personbiler, dette er riktignok i rene tall to prosent færre enn i mars 2015, men i år var som kjent påsken i mars. Det var dermed bare 20 registreringsdager i mars mot 22 i mars 2015. Korrigert for dette får vi en vekst på nesten 8 prosent. Hittil i år er veksten på 4,9 prosent i forhold til første kvartal i århundrets hittil beste år - 2015.

Og: Sammenlignet med gjennomsnittet for mars måned de 10 foregående årene, er årets marstall 21,3 prosent høyere.

Med andre ord: Ingen tegn til nedgangstider!

Ikke nok med det: Stadig flere velger å kjøpe dyre biler. Første kvartal kjennetegnes ved oppgang for alle de store tyske premium-merkene og Volvo. Og de fire er alle inne på topp-ti over de mest solgte bilmerkene.

Bilmerkene - topp 20 1. kvartal (Antall registrerte biler, markedsandel og endring fra i fjor)
 marsmarkeds-Endring1. kvartalmarkeds-Endring
Kilde: OFV AS2016andelfra 20152016andelfra 2015
TOTALT13.875100 %-2 %37.088100 %+ 4,9 %
1. Volkswagen2.23616,1 %-1,7 %6.02316,2 %-3,3 %
2. Toyota1.53711,1 %+ 1,9 %4.01710,8 %-6,9 %
3. BMW9336,7 %+ 18,9 %2.9217,9 %+ 41,1 %
4. Nissan1.1058 %+ 4,5 %2.6207,1 %-1,7 %
5. Ford7175,2 %-13,5 %2.2236,0 %+ 6,5 %
6. Mercedes-Benz8175,9 %+ 66,1 %2.1035,7 %+ 33,8 %
7. Volvo6875 %-21,5 %2.0625,6 %+ 26,2 %
8. Skoda6624,8 %-2,5 %1.9435,2 %+ 14,9 %
9. Mazda5504 %+ 41 %1.8224,9 %+ 59,8 %
10. Audi5433,9 %-9,2 %1.6334,4 %+ 18,9 %
11. Mitsubishi8255,9 %+ 120,6 %1.6314,4 %+ 38,5 %
12. Peugeot4052,9 %-22,9 %1.2703,4 %-2,2 %
13. Kia3672,6 %-2,4 %9722,6 %-3,4 %
14. Suzuki2922,1 %-6,1 %8722,4 %+ 3,3 %
15. Renault4533,3 %+ 53 %8142,2 %+ 42,8 %
16. Opel2792 %-18,9 %7902,1 %-7,9 %
17. Tesla4873,5 %-57,3 %7051,9 %-54 %
18. Citroen1551,1 %-16,7 %5001,3 %+ / - 0 %
19. Honda1821,3 %-32,8 %4681,3 %-15,2 %
20. Hyundai1591,1 %-21,3 %4271,2 %-32,5 %


Vi ser at Renault, Mitsubishi og Mazda gjør det svært sterkt for tiden. Renault har nå for eksempel passert den tidligere storheten Opel!

Men ellers er situasjonen enten bare enten stabil eller dårlig for de «folkelige» bilprodusentene. Ingen tvil: Folk går etter premium - eller det som ser ut som premium.

(Premium: Det som oppleves som en tilleggsytelse, bedre kvalitet/image og som man er villig til å betale mer for).

Premium i vinden

Som vi ser er BMW på en sterk 3. plass, Mercedes nå helt oppe på 6. og har dermed klart å passere Volvo - nå på 7, men også i vekst. Audi på 10. plass har ikke fått effekten av sin nye A4 ennå.

Modellene som drar disse merkene er som følger: For BMW både elbilen i3, den store SUV-en X5, nå som ladbar, og nye X1. For Mercedes B-klasse (hovedsaklig som elbil), nye GLC - X3-konkurrenten og- noe overraskende - CLA. Disse oppveier i stort monn for svakere ytelse av C-klasse og utgående E-klasse, som nå kommer som helt ny modell.

EN VINNER: På merkestatistikken er Renault tilbake for fullt og er nå større enn Opel.Den vellykkede SUV-en Kadjar (bildet), er bare én av årsakene. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer
BESTSELGER IGJEN: Nå som den har lengst rekkevidde blant de normalt prisede elbilene, er Nissan Leaf igjen mest solgt - foran Volkswagens e-Golf. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer
Bilmodellenes topp 20 i mars
1Volkswagen Golf1411
2Mitsubishi Outlander739
3Nissan Leaf676
4Toyota Auris507
5Tesla Model S487
6Volkswagen Passat372
7Toyota Yaris361
8Toyota Rav4304
9Renault Zoe291
10Skoda Octavia285
11Audi A3266
12Mazda CX-5231
13Volvo V70214
14Toyota Avensis194
15Nissan Qashqai191
16Skoda Superb188
17Suzuki Vitara181
18Mercedes-Benz B-klasse179
19Ford S-Max178
20BMW i3 / i3 PHEV177




Det er ikke bare nye biler som førstegangsregistreres her i landet. Mange velger også å importere bil på egenhånd - eller kjøper fra firmaer som gjør det for dem. Dette er ikke så lukrativt i dag som det var for inntil få år siden og nå faller bruktimporten kraftig.

Valutasituasjonen gjør det nemlig i dag adskillig mindre interessant å importere bil fra utlandet selv. Bruktimporten fortsetter dermed på sin side å falle. Med 1.253 paralellimporterte personbiler i mars er nedgangen på -39,1 prosent i forhold til mars 2015.

Elbiler: Jevnt høyt - og Leaf på topp

I mars ble det registrert 2.597 nye elbiler - en nedgang på 23,4 prosent fra mars 2015 - som riktignok utgjorde all time high, delvis takket være eksepsjonelle utleveringer av Tesla Model S. Og markedsandelen er rimelig solid i mars med 18,7 prosent , det er bare det at i mars 2015 var den på rekordartede 23,9 prosent.

På modellnivå er det interessant å notere seg at i mars er det Nissan Leaf, med sin nye versjon som er markedsledende på rekkevidde, som leder an foran VW Golf og BMW i3.

Det kan nevnes at to av elbilene denne måneden var hydrogenbiler (Hyundai ix35) - altså med hydrogendrevne brenselceller som driver elmotorene istedet for tradisjonelle batterier. Hyundai er klar leder på hydrogenfronten, men Toyota har nylig lansert sin utfordrer i klassen, Mirai, og den ble registrert i ett eksemplar i forrige måned.

Mye egenimport av elbil

Som nevnt går det nedover med bruktimporten. Det gjelder imidlertid ikke på elbilfronten, der det ble bruktimportert 45,3 prosent flere enn i fjor - 465 biler i alt. Det medfører at det totalt ble førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 3.062 elbiler mars. Men det er kraftig ned fra i fjor tross lavere antall registreringsdager: I mars 2015 ble det nemlig totalt førstegangsregistrert 3.711 nye elbiler.

Det er ikke bare elbiler som har elmotor: Hybridene, og de ladbare især, selges i enda større antall og gjør at over 42 prosent av de bilene som selges i Norge i dag har elektrisk motor enten det er alene eller i kombinasjon med en forbrenningsmotor.

Hybrid-boom!

Ladbare hybrider i mars
TOTALT2.042
1. Mitsubishi Outlander PHEV686
2. Volkswagen Golf GTE526
3. Audi A3 e-tron217
4. Volkswagen Passat GTE173
5. BMW X5 xDrive40e114
6. Mercedes-Benz C 350 e81
7. Volvo V60 Plug-in hybrid71
8. BMW 225xe66
9. Volvo XC90 T841
10. BMW 330e39
11. Mercedes-Benz GLE 350 e13
12. Porsche Cayenne PHEV9
13. BMW i3 PHEV3
14. BMW i82
15. Toyota Prius PHEV1


Det ble registrert 3.396 nye personbiler med hybriddrift i mars, mot 1.493 i mars 2015. Det ga 24,5 prosent markedsandel i mars i år for hybridene, mot 9,9 prosent i fjor. Av disse var 2.051 ladbare hybrider. I mars 2015 var tallet bare 361.

Les vår ladbar-duell her: VW Passat GTE mot Mercedes-Benz C 300 e

Mens Toyota fortsetter å dominere blant de klassiske hybridene, er det nå Volkswagen som er størst på ladbare takket være Golf GTE som har fått følge av den ladbare Passat GTE på statistikken. Men det er fortsatt Mitsubishi, med sin Outlander PHEV, som dominerer modellstatistikken.

Med tid vil nok denne statistikken endre seg: Toyota har nemlig vist den hittil mest folkelige ladbare hybriden - en kraftig oppgradert Prius Plug-in Hybrid av helt ny generasjon...

Vi kommer snart tilbake med oversikten over, og mer detaljer om, vinnerne og taperne i dagens turbulente bilmarked.

Elbil-salget i mars
TOTALT2.595
1. Nissan Leaf676
2. Volkswagen Golf540
3. Tesla Model S487
4. Renault Zoe291
5. BMW i3174
6. Kia Soul144
7. Mercedes-Benz B129
8. Volkswagen e-up!81
9. Peugeot iOn31
10. Citroen C-Zero18
11. Nissan NV20014
12. Smart ForTwo5
13. Ford Focus4
14. Mitsubishi I-MiEV1