<b>LADBART I FARTA: </b> Ladbare hybrider hadde rekordhøyt salg i mai - og ennå er flere av modellene med potensial ikke kommet på markedet. Foto: KNUT MOBERG
LADBART I FARTA: Ladbare hybrider hadde rekordhøyt salg i mai - og ennå er flere av modellene med potensial ikke kommet på markedet. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Bilsalget i mai: Tendensene bekreftes

Ladbare hybrider og noen nye suksessmodeller preger mai-statistikken fra OFV.

Vi har tatt en titt på salgstallene for nye biler i mai og hittil i år, representert ved registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Ser vi på totalmarkedet, var mai i år noe svakere enn i fjor, men det er fordi det var to registreringsdager mindre i år enn i fjor. Det ble registrert 12.036 nye personbiler, 2,4 prosent færre enn i mai 2014. Sammenlignet med gjennomsnittet for mai måned de 10 foregående årene, er årets maitall imidlertid 9,8 prosent høyere.

Tallene bekrefter dessuten den sterke posisjonen ladbare biler har og litt mer i detalj viser den noen interessante endringer i mai.

Volvo opp

For eksempel øker Volvo til tross for at alle modellene viser tilbakegang i forhold til mai i fjor. Årsak: Salget av luksus-SUV-en XC90 , som hadde startet for noen måneder siden, oversettes nå i registreringer og den dukker dermed opp på statistikken. 133 eksemplarer av XC90 ble registrert i mai. Det alene er nok til at Volvo er i pluss med over ni prosent i forhold til mai i fjor.

En annen nykommer som tar av, er nye Ford Mondeo. Sammen med bedre salg av både Focus og Fiesta, gjør det at Ford har fremgang i forhold til i fjor, nærmere bestemt +19 prosent i mai og +6,6 prosent hittil i år.

Også hos Mercedes-Benz er vi vitne til en take-off, med B-klasse Electric Drive som hjelper Mercedes til en solid stigning på 22 prosent i forhold til mai i fjor (se elbiltoppen i mai i egen tabell).

Plugger inn

Ladbare hybrider i mai og hittil i år
Kilde: OFV ASmaihittil
TOTALT7992.279
1. Mitsubishi Outlander343889
2. Volkswagen Golf221367
3. Audi A3175726
4. Volvo V6050226
5. BMW i8525
6. Porsche Cayenne33
7. Toyota Prius19
8. Mercedes-Benz C-klasse11
9. Mercedes-Benz S-klasse03
LADBARE Volvo XC90: Når denne kommer på markedet vil det ikke gjøre ladbare hybrider mindre etterspurt... Foto: VOLVO Vis mer
Elbiltoppen i mai
Kilde: OFV ASBiler%
TOTALT1.865100
1. Volkswagen Golf60632,5
2. Tesla Model S34618,6
3. Mercedes-Benz B-klasse18610
4. Nissan Leaf1769,4
5. BMW i31296,9
6. Renault Zoe1035,5
7. Volkswagen e-up!864,6
8. Mitsubishi I-MiEV552,9
9. Kia Soul EV532,8
10. Citroen C-Zero462,5
11. Peugeot iOn372
12. Nissan NV200211,1
13. Smart ForTwo211,1




Og ladbare hybrider tar altså også av for alvor: I fjor viste undersøkelser at nordmenn vil ha ladbare hybrider. Nå er salget godt i gang og flere modeller vil komme til. I mai var 6,7 av alle registrerte biler ladbare hybrider – det betyr at det ble registrert 805 stykker, opp fra 584 i april. I mai 2014 var til sammenligning bare 126 av personbilene med hybriddrift ladbare. Totalt var 14 prosent av personbilene hybridbiler – ladbare eller ikke. Det ble dermed totalt registrert 1.682 nye personbiler med hybriddrift , en økning på 73,0 prosent i forhold til mai 2014. Markedsandelen i mai 2014 var 7,9 prosent.

Elbiler: Stabilt høyt

1.868 nye elbiler ble registrert i mai i år – av disse tre såkalte hydrogenbiler, det vil si biler der elmotoren får strøm fra hydrogendrevne brenselceller i stedet for batteripakke.

Dette betyr at elbilene hadde en markedsandel på 15,5 prosent, mot 10,9 prosent i samme måned i fjor. Det kan se ut til at elbilandelen stabiliserer seg på i overkant av 15 prosent for tiden – den var på 15,5 prosent også i april etter en eksepsjonelt sterk mars måned. Det ble ellers bruktimportert ytterligere 260 elbiler i mai.

I stor grad takket være den store andelen ladbare biler, har det norske bilmarkedet nå klart å lirke seg under den «magiske» grensen på 100 gram i gjennomsnittlig CO2-utslipp per registrerte personbil.

Slik ble fasiten for mai og årets første fem måneder:

CO2-utslipp for nye personbiler i mai (endring i forhold til mai 2014):
• Alle personbiler 99 g/km (-14 g/km)
• Bensinbiler 117 g/km (-3 g/km)
• Dieselbiler 131 g/km (-3 g/km)

CO2-utslipp for nye personbiler januar t.o.m. mai (endring i forhold til samme periode i 2014):
• Alle personbiler 99 g/km (-12 g/km)
• Bensinbiler 117 g/km (-4 g/km)
• Dieselbiler 132 g/km (-3 g/km)

Diesel ned

Av annet smått og godt, kan vi notere at dieselandelen var nede i 41,2 prosent i mai, ned fra 49,3 prosent i fjor. Bensinandelen var 36,6 prosent inklusive ikke-ladbare hybrider. Etter årets første fem måneder er nå dieselandelen nede på 42,6 prosent mot 48,4 prosent under samme periode i fjor. Andelen firehjulsdrift viser motsatt tendens og stiger fra 32,6 prosent i mai i fjor til 36,9 prosent samme måned i år.

Merketoppen etter 5 måneder 2015
       
MerkeMaiAndel maiHittil iAndel hit.EndringEndring
Kilde: OFV AS2015i %2015i %mai -15/14 i %hit.-15/-14 i %
TOTALT12.03610060.185100-2,4-1,2
1. Volkswagen2.07617,210.96918,22135,9
2. Toyota1.1599,66.75011,2-20,5-3,3
3. Nissan5144,33.7236,2-32,9-13,1
4. BMW6935,83.4965,8-5,5-22,5
5. Ford7476,23.4695,819,36,6
6. Volvo9427,83.3055,59,7-16,7
7. Skoda5854,93.0015-15,50,2
8. Mercedes-Benz6795,62.8974,822,39,3
9. Audi5854,92.6244,4-18,9-17,3
10. Peugeot4904,12.3303,93,4-15,7
11. Mazda5084,22.2063,7-11,7-11,8
12. Mitsubishi5774,82.1733,631,1-7,1
13. Tesla3462,92.1083,5-7,2-18,9
14. Kia3903,21.7502,9-8,53,7
15. Opel2752,31.3922,3  
16. Suzuki2532,11.3112,210-6
17. Subaru3192,71.2972,2100,630,4
18. Hyundai12319681,6-54,4-11,4
19. Citroen1531,39581,6-46,9-11
20. Renault1581,39431,636,249