<b>DOBBELT TYSK I TOPP 4:</b> Mercedes på 3. og BMW på 4. plass i salgstoppen i mai - aldri tidligere har premium-tyskerne gjort det så bra her i landet. Foto: RUNE M. NESHEIM
DOBBELT TYSK I TOPP 4: Mercedes på 3. og BMW på 4. plass i salgstoppen i mai - aldri tidligere har premium-tyskerne gjort det så bra her i landet. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Bilsalget i mai 2016

Fortsatt høyt bilsalg - og mange kunder bruker mye penger.

Fortsatt ikke tegn til økonomiske nedgangstider hvis vi dømmer etter utviklingen i bilmarkedet. Bilsalget, slik vi leser det gjennom statistikken over nyregistreringer av personbiler som leveres av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), ligger fortsatt stabilt høyt - og nok en gang høyere enn noen gang tidligere i dette århundret.

Ikke nok med det: De såkalte premium-merkene gjør det stadig bedre. I mai er Mercedes-Benz på pallen – bare Volkswagen og Toyota hadde flere nyregistrerte personbiler i mai enn merket med stjerne.

Toyota gjorde det for øvrig spesielt bra i mai, med markant økning av salget av både Auris, Yaris, RAV4, Prius og Avensis. Dette ga Toyota en oppgang på hele 45 prosent i mai, men hittil i år har de likevel en litt lavere oppgang enn totalmarkedet.

HYBRID I SKUDDET: Det er ikke bare de ladbare hybridene som øker: Nye Prius (bildet), sammen med de andre Toyota-hybridene hjelper Toyota til å bli en av de desiderte vekstvinnerne i mai. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Dobbelt tysk høyt oppe

På fjerdeplassen etter Mercedes finner vi en annen premium-tysker: BMW, som for øvrig fortsatt har tredjeplassen når vi ser på salget siden 1. januar og ut mai.

Hos Mercedes er det i hovedsak den nye SUV-en GLC, og da i flertall som ladbar hybrid, samt helt nye E-klasse som trekker merket opp.

Hos BMW er det luksus-SUV-en X5 og 2-serie (også her drar de ladbare lasset), som gir mest vekst, sammen med nye generasjon BMW X1.

Det er åpenbart at norske nybilkunder har god råd.

Stabilt høyt

Totalt ble det registrert i mai registrert 12.864 nye personbiler, kan OFV fortelle. Det betyr en oppgang på 6,9 prosent fra mai 2015. Men i år hadde mai to ekstra registreringsdager, hvilket forklarer veksten. Sammenlignet med gjennomsnittet for mai måned de 10 foregående årene, er årets maitall 14,9 prosent høyere. +1.668 biler.

Det ble dessuten førstegangsregistrert 1.432 bruktimporterte personbiler i mai, ned 22,8 prosent fra mai 2015.

OUTSIDER RYKKER OPP: Opel øker salget kraftig i mai og det var lenge siden sist! Markedsandel på 3,1 prosent mot 2,3 året før lar seg høre. Nye Opel Astra (bildet), drar lasset sammen med familiebussen Vivaro. Kompaktsuven Mokka holder seg også bra. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Fortsatt under 100 gram CO2

CO2-utslippet fra nye personbiler i mai ble 96 gram per kilometer
Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i mai var 96 gram per kilometer, det er 3 gram mindre enn i mai 2015. I mai ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for bensinbiler (uten bensin plug-in hybrider) 116 g/km, mens det for dieselbiler (uten bensin plug-in hybrider) ble 129 g/km. I mai 2015 hadde bensinbilene 117 g/km i CO2-utslipp, mens dieselbilene hadde 131.

Ingen rekord i lave utslipp nå i mai, altså - det skal sies at bidraget fra elbilene - som jo offisielt har 0 i utslipp - falt kraftig. Derimot økte hybridene - og spesielt de ladbare igjen kraftig, men selv om disse har forholdsvis lavt (offisielt!) CO2-utslipp, er ikke det nok til å senke tallene ytterligere.

Vi påpeker dessuten at de oppgitte CO2-tallene er kunstig lave, det har vi nå solid dokumentasjon på.

Over en fjerdedel hybrider

Uansett: Det ble registrert 3.449 nye personbiler med hybriddrift i mai. Det er mer enn en dobling fra i fjor i mai 2015. Personbilene med hybriddrift hadde dermed 26,8 prosent markedsandel i mai, mot 14,0 prosent i mai i fjor.

54 prosent av disse var ladbare hybrider - 1.872 biler. I mai 2015 var det tilsvarende tallet 806 biler.

Les også: DUELL: Mercedes-Benz C 350 e mot Volkswagen Passat GTE

POPULÆRE: To av de ladbare familiehybridene til gunstig pris og med mye krefter: Mercedes-Benz C 350 e og Volkswagen Passat GTE. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Som nevnt har ladbare hybrider på en måte «overtatt» en del av markedsandelen til elbilene - som har ligget på over 17 prosent. I mai var denne på «bare» 11,1 prosent. Det er selvsagt fortsatt høyt i forhold til for få år siden. Likevel: Andelen i mai i fjor var 15,5 prosent. I rene tall er nedgangen fra i fjor på 23,8 prosent.

Det må legges til at også denne månedenvar bruktimporten av elbiler langt høyere enn i fjor. Det ble i mai bruktimportert 466 elbiler - det er 206 flere enn i mai 2015 - opp 80 prosent.

Totalt ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 1.889 elbiler i mai - i mai 2015 var tallet 1.945.

Topp 20 - bilmerker i mai og hittil i år (Rangert etter antall registreringer i mai)
 Reg.Andel iEndringReg. hittilAndel iEndring
Kilde: OFV ASi mai%fra i fjori 2016%fra i fjor
TOTALT12.864100+ 6,964.068100+ 6,5
1. Volkswagen2.22217,3+ 711.26217,6+ 2,7
2. Toyota1.68713,1+ 45,67.13611,1+ 5,7
3. Mercedes-Benz8726,8+ 28,43.6365,7+ 25,5
4. BMW8326,5+ 20,14.8057,5+ 37,4
5. Ford7515,8+ 0,53.6895,8+ 6,3
6. Skoda7225,6+ 23,43.4505,4+ 15
7. Mitsubishi6595,1+ 14,22.9204,6+ 34,4
8. Volvo6194,8- 34,33.4295,4+ 3,8
9. Nissan5924,615,23.9946,2+ 7,3
10. Mazda5654,411,22.9514,6+ 33,8
11. Audi5404,2- 7,72.8584,5+ 8,9
12. Peugeot4043,1- 17,62.1573,4- 7,4
13. Opel3973,144,41.5392,4+ 10,6
14. Kia3492,7- 10,51.6972,6- 3
15. Hyundai2371,892,78761,4- 9,5
16. Suzuki2321,8- 8,31.3562,1+ 3,4
17. Subaru2181,7- 31,77971,2- 38,6
18. Renault1601,2+ 1,31.2992+ 37,8
19. Honda1581,2+ 10,58121,3- 3,6
20. Tesla1561,2- 54,99571,5- 54,6