<b>NYKOMMERE TELLER:</b> Ford Edge (bildet) er registrert i 61 eksemplarer i juni og gjør ikke den helt store forskjellen for Ford, som stiger på salgsstatistikken. Den viser likevel at merket befester flere og flere posisjoner i markedet. Foto: KNUT MOBERG
NYKOMMERE TELLER: Ford Edge (bildet) er registrert i 61 eksemplarer i juni og gjør ikke den helt store forskjellen for Ford, som stiger på salgsstatistikken. Den viser likevel at merket befester flere og flere posisjoner i markedet. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Bilsalget i juni og første halvår 2016

I første halvårs siste måned var salgstakten mindre frenetisk enn i de foregående. Men salget går fortsatt strykende.

Statistikken over førstegangsregistrerte biler, levert av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), er klar. Det betyr at vi nå har fasit for juni måned og første halvår 2016.

Ser vi på merkestatistikken i første halvår i år, er i rene tall Tesla blant de store taperne. Med 1.248 registrerte biler hittil i år og en markedsandel på 1,6 prosent, er fallet kraftig fra 2.674 i fjor og en andel på 3,6 prosent.

Tross mer enn en halvering siden 2015 er bildet likevel ikke så svart som man kunne tro. Selvsagt har de relativt kraftige prisøkningene (riktignok samtidig med en produktforbedring), hatt sin effekt. Men kunder venter også på de nye modellene - Model X og Model 3 - da kan nok tendensen snu igjen.

Elbil-andelen går ned

Dette er egentlig bare et eksempel på hvordan statistikken må leses med forsiktighet.

Likevel er noen tendenser klare. Generelt har elbil-andelen gått ned fra i fjor. Nedgangen i utslipp, som har fortsatt takket være suksessen til de ladbare hybridbilene, stopper nå opp. Andelen av både elbiler og ladbare hybrider er da også lavere i juni enn den har vært i perioden januar-mai.

SUKSESS: Volkswagens nedgang henger sammen med nedgang i Golf-salget, men Passat øker kraftig fra i fjor - særlig takket være GTE, den ladbare hybriden. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Merkestatistikken - 1. halvår 2016 (Registrerte nye biler. Kilde: OFV AS)
Merke6 mndAndel+/-
   fra 2015
  %%
TOTALT777491004,5
1. Volkswagen1354917,40,6
2. Toyota873911,27,1
3. BMW56137,229,2
4. Nissan463465
5. Ford45435,89,8
6. Mercedes-Benz44625,726,9
7. Volvo41955,4-4,7
8. Skoda41715,414,4
9. Mitsubishi36184,728,6
10. Mazda35624,625,4
11. Audi34094,44,4
12. Peugeot25573,3-8,7
13. Kia20702,7-4,6
14. Opel19282,514,6
15. Renault17892,324,3
16. Suzuki154120,1
17. Tesla12481,6-53,3
18. Hyundai10751,4-10,8
19. Subaru10721,4-33,5
20. Honda10011,3-7
21. Citroen9181,2-20,6
22. Lexus5340,7-10,9
23. MINI4320,65,1
24. Porsche2550,327,5
25. Land Rover2280,3-25,5
26. DS1500,2 
27. Jaguar1450,2271,8
28. Dacia1190,229,3
29. Fiat530,1-59,5
30. Smart450,1-16,7



Ser vi videre på merkestatistikken, ser vi at Toyota haler innpå Volkswagen i første halvår 2016. Premium-merkene BMW og Mercedes gjør det sterkt, som vi kommenterte i forrige artikkel om bilsalget i Norge. Ford er i tydelig vekst takket være nye Ford Mondeo - men samtidig fordi de blir mer til stede i flere segmenter i markedet. Se for øvrig tabellen med merkestatistikken.

Kan bli nytt rekordår

I juni roet salgstakten seg noe i forhold til foregående måneder. Tallet er likevel høyt og 2016 kan godt vise seg å bli et nytt rekordår med unntak av de eksepjonelle 1986 og 1987.

Det ble i alt registrert 13.681 nye personbiler. Det betyr en nedgang på 3,7 prosent i forhold til juni 2015. Årets junitall er likevel 20 prosent høyere enn gjennomsnittet for juni måned de 10 foregående årene. Hittil i år er det registrert 77.749 nye biler - 4,5 prosent enn i samme periode i 2015.

Det er verdt å merke seg at næringsandelen av personbilsalget nå utgjør halvparten av alle registrerte nye biler. I juni var 50,5 prosent. Det er 7,0 prosentpoeng mer enn i juni 2015.

Ikke bare registreringer av nye biler går tilbake i juni - bruktimporten går også tilbake. Det ble i alt bruktimportert 1.512 personbiler denne måneden. Det er 24,6 prosent færre enn i juni 2015. Hittil i år er det registrert 8.100 bruktimporterte personbiler, ned 26,3 prosent fra samme periode i 2015. Dette henger for en stor del sammen med at valutaendringer har gjort det mindre gunstig å hente inn bil fra utlandet.

De fleste som bruktimporterer biler fra utlandet, tar for øvrig inn biler av ganske ny dato - over 60 prosent er fra perioden 2014-2016.

Samtidig importerer vi andre typer biler enn før - en anselig del av bilene er nå elbiler og ladbare hybrider. På topp tre finner vi Kia Soul, Nissan Leaf og Mitsubishi Outlander PHEV.

Men det innenlandske bruktbilsalget fortsetter å være aktivt selv om det i første halvår har vært en nedgang på to prosent fra i fjor. Men juni var opp 1,5 prosent fra juni 2015 med 43.961 eierskifter av personbiler.

At økonomien fortsatt er solid, synes både på høyt salg av nye personbiler, men også på salget av varebiler. Det ble registrert 2.911 nye varebiler i juni - opp 12,0 prosent fra i fjor.

Blir ikke renere

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i juni var 96 gram per kilometer. Det er det samme som i juni 2015 og mer enn snittet for perioden januar til og med juni, som er 94 gram. Selv om det er ned med fire gram fra første halvår i fjor, ser nedgangen den siste tiden ut til å ha stoppet opp.

Heldigvis har overgang til Euro 6 - utslippsgrensene ført til at offisielt utslipp for varebiler i snitt har gått ned 13 prosent.

La oss samtidig huske at dette er offisielle utslippstall. Alle uavhengige undersøkelser viser at utslippene i den virkelige verden i snitt er vesentlig høyere enn det produsenene oppgir.

Mer bensin enn diesel i juni

SUKSESS: Helt nye Prius, tross sin kontroversielle design, bidrar kraftig til Toyotas økning. Japaneren haler innpå Volkswagen i første halvår. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


I juni hadde bare 31,1 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor. I juni i fjor var andelen 40,5 prosent. 54,4 prosent hadde bensinmotor. Trekker vi fra de med bensin-hybriddrift er andelen 32,2 prosent. I fjor var disse andelene henholdsvis 40,9 og 28,0 prosent.

Hybridene hadde en oppgang på 64,0 prosent fra juni 2015 med en andel på 23,2 prosent mot 13,6 prosent. Over halvparten var ladbare hybrider.

I juni ble det registrert 1.906 nye personbiler med nullutslipp. Det er en nedgang på 27,2 prosent fra juni 2015. Det betyr også at elbilene er nede i 13,9 prosent markedsandel, mens den i juni 2015 var 18,4 prosent.

Men det ble også bruktimportert 440 elbiler i juni og det er opp 53,8 prosent fra juni 2015. Dermed ble det totalt førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 2.346 elbiler i juni - men det er fortsatt ned, fra 2.903 i fjor.

Så nå gjenstår det å se om myndighetene vil ta nye grep for å få folk til å kjøpe renere biler frem mot det offisielle 85-gramsmålet for gjennomsnittlig CO2-verdi i 2020...

Les også:

  • Sannheten om dieselbiler og utslipp
  • Kjøpte Tesla Model S - fikk straffeskatt for høyt utslipp
  • Storprodusent tar i bruk mer ærlige målemetoder
  • Bilsalget i juni og 1. halvår: Topp 30
     Juni1. halvår1. halvår
     20162016endring fra 2015
    TOTALT13681777494,5
    1. Volkswagen Golf10567482-11,7
    2. Mitsubishi Outlander590314969,9
    3. Volkswagen Passat463259563,7
    4. Nissan Leaf318259260,9
    5. Toyota Auris43524503,8
    6. Toyota Yaris39122104,4
    7. Toyota Rav43242090-10,5
    8. Skoda Octavia3281952-11,6
    9. Audi A324115300,1
    10. Mazda CX-52521352-16,1
    11. Mazda CX-321312711 134,0
    12. Tesla Model S2841241-53,6
    13. Renault Zoe398123017,3
    14. Skoda Superb1681163292,9
    15. BMW i351111262,6
    16. Volvo V701391039-14,7
    17. Ford Mondeo1931022-17,8
    18. Nissan Qashqai154986-33,2
    19. Mercedes-Benz B-klasse21597115,7
    20. Toyota Prius24697086,9
    21. Volvo XC90143944134,2
    22. Peugeot 308153933-4,7
    23. Ford S-Max126930250,9
    24. Toyota Avensis18690879,4
    25. Volkswagen Polo14390214,2
    26. Suzuki Vitara95898138,8
    27. Volkswagen up!155870-22,7
    28. Mercedes-Benz C-klasse144857-8,3
    29. BMW 2-serie21684061,5
    30. Opel Astra225839366,1