<b>STERK UTFORDRER:</b> Toyota sliter litt på markedsstatistikken over ikke å ha noen ren elbil å tilby. Men hybridsalget er fortsatt sterkt og her er de dominerende. Toyota Auris hadde en sterk måned i juli. (Bildet viser stasjonsvognutgaven, Auris Touring Sports). Foto: KNUT MOBERG
STERK UTFORDRER: Toyota sliter litt på markedsstatistikken over ikke å ha noen ren elbil å tilby. Men hybridsalget er fortsatt sterkt og her er de dominerende. Toyota Auris hadde en sterk måned i juli. (Bildet viser stasjonsvognutgaven, Auris Touring Sports). Foto: KNUT MOBERGVis mer

Bilsalget i juli: Jevnt høyt

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har sluppet interessante salgstall for juli og årets første syv måneder.

Mye av det som har skjedd på bilmarkedet i juli, bekrefter og forsterker tendensene fra første halvår og juni. Men det er en vesentlig endring, og den står Volkswagen for.

Går så det suser

Nybilsalget har nemlig ikke tatt sommerferie, langt ifra: I juli 2014 ble det ifølge OFV registrert 11.690 nye personbiler, 3,3 prosent flere enn i juli 2013. Sammenlignet med gjennomsnittet for juli måned de 10 foregående årene, er årets julitall 9,4 prosent høyere - det tilsvarer cirka 1.000 flere biler.

Kunstig høyt nivå?

Bruktbilimporten og innenlands bruktbilsalg gikk derimot noe ned. Også varebilsalget gikk tregere enn i fjor. Vi mistenker derfor at nybilsalget holdes høyere oppe enn "normalen" ved spesifikke faktorer som økt bruk av privatleasing og den noe spesielt motiverte etterspørselen etter elbiler.

Les om elbiler på Dinside her!

1.365 nye elbiler

Elbilrangeringen, juli 2014
 Kilde: OFV ASReg.%
 TOTALT1.364100
1Volkswagen Golf39128,7
2Nissan Leaf31322,9
3Volkswagen up!28220,7
4BMW i31249,1
5Tesla Model S1148,4
6Mitsubishi I-MiEV503,7
7Renault Zoe413
8Ford Focus241,8
9Citroen C-Zero141
10Peugeot iOn70,5
11Nissan NV20020,1
12Tazzari EM120,1


Nettopp på elbilfronten er det en stor endring som gjør seg gjeldende, og det er at Volkswagen nå troner klart på toppen. Faktisk sto de for halvparten av det samlede elbilsalget med de to modellene e-Golf og e-up!. Og e-Golf plasserte seg foran Nissan Leaf og hjalp godt på det totale Golf-salget på 1.136 biler.

Les her vår test av VW e-Golf under norske forhold!

I juli ble det samlet sett registrert 1.365 nye elbiler, hvorav én hydrogenbasert brenselcellebil (Hyundai ix35), som registreres separat av OFV som hydrogenbil. De slås sammen under begrepet "nullutslippsbiler".

Dette er 1.087 flere enn i juli 2013 - vi snakker altså om så å si en femdobling og en markedsandel på nesten 12 prosent (11,7, for å være nøyaktig). Markedsandelen i juli 2013 var 2,5 prosent.

I tillegg ble det dessuten bruktimportert 231 personbiler med nullutslipp i juli, det er 83 flere (+56,1 %) enn i juli 2013.

Totalt ble det dermed i juli førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 1.596 personbiler med nullutslipp, som OFV altså kaller dem. Tilsvarende tall for juli 2013 var 426.

Det ble dessuten registrert 20 nye varebiler med nullutslipp i juli pluss 3 importert brukt fra utlandet, mens det i juli i fjor kun ble registrert 2 nye og bruktimportert 4.

Les også: Her slår Toyota BMW

Jevnt for hybridene

Det ble registrert 927 nye personbiler med hybriddrift i juli. Det er en liten oppgang (+5,8 prosent) i forhold til juli 2013. Hybridbilene hadde 7,9 prosent markedsandel i juli i år - i juli 2013 var markedsandelen 7,7 prosent.

Ser vi på merkestatistikken merker vi oss at første halvårs tendenser forlenges, riktignok med en vesentlig forsterking av Volkswagen takket være e-Golf.

Lavere utslipp

GJØR SUSEN: God fremgang for Mercedes, hovedsaklig takket være nye C-klasse (bildet). Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i juli var 111 gram per kilometer. Det er riktignok opp et gram fra juni, men det er 16 gram mindre enn i juli 2013. Det er selvsagt i all hovedsak elbil-effekten som gjør seg gjeldende - når 12 prosent av de nye bilene registreres med 0 prosent CO2, drar det snittet kraftig ned. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for bensinbiler ble 119 gram per kilometer - som i juni, mens det for dieseldrevne biler ble 133 gram - også som i juni. I juli i 2013 var tilsvarende tall henholdsvis 124 g/km og 135 g/km.

Oppsummert: CO2-utslipp for nye personbiler i juli 2014 (endring i forhold til juli 2013):

• Alle personbiler 111 g/km (-16 g/km)
• Bensinbiler 119 g/km (-5 g/km)
• Dieselbiler 133 g/km (-2 g/km)

Varebilene slipper fortsatt ut vesentlig mer CO2, selv om tallene også her reduseres gradvis. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for varebiler klasse 2 registrert i juli ble 172 gram per kilometer, 4 gram lavere enn i juli 2013.

Fortsatt mest diesel

Dieselandelen fortsetter å synke år for år, men ligger for tiden ganske stabilt rett under 50 prosent. I juli hadde 48,5 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, i juli 2013 var tilsvarende andel 53,3 prosent. Flest nybilkunder kjøper altså fortsatt dieselbil - deretter følger bensin med 38,8 prosent i juli og altså elbiler med 11,7.

Til slutt, tradisjonen tro avrunder vi reisen gjennom salgsstatistikken med 4x4-andelen: Når det gjelder andelen nye personbiler med firehjulsdrift, holder den seg i juli rimelig stabil på cirka én av tre nyregistrerte biler.

Merke-rangeringen i juli 2014
RangeringMerkeReg.AndelReg. 7 mnd.Endring %
juli julijuli2014juli 14/13
      
 TOTALT11.69010084.0753,3
1Volkswagen2.19718,811.88741,2
2Toyota1.27010,99557-21,9
3Volvo930857493,2
4Nissan6775,855454,5
5BMW6705,7582430,6
6Ford6455,54686-21,8
7Skoda6325,4420325,9
8Audi6095,24328-11,4
9Mazda5654,83558-12,3
10Mercedes-Benz5424,6364229,7
11Mitsubishi4383,73175-3,7
12Peugeot4323,7371119,7
13Kia3973,42460-3,9
14Opel239218728,6
15Suzuki2191,9178092,1
16Citroen1951,71575-8
17Subaru1771,51319-41,2
18Hyundai1591,41475-53,8
19Honda1381,2129214
20Renault1301,188342,9
21Tesla114132502 180,0
22MINI790,7514 
23Lexus430,4330-18,9
24Chevrolet370,3276-31,5
25Porsche340,3243-20,9