<b>KNUSER ALLE:</b> Det er hittil i år blitt levert flere Volkswagen Golf enn alle Toyotas modeller tilsammen (10.219 Golf mot 9.617 Toyota totalt). Og den ladbare hybriden Golf GTE, med 362 eksemplarer registrert bare i juli, slo alene alle versjoner tilsammen av konkurrenten Toyota Auris. Foto: JAMIESON POTHECARY
KNUSER ALLE: Det er hittil i år blitt levert flere Volkswagen Golf enn alle Toyotas modeller tilsammen (10.219 Golf mot 9.617 Toyota totalt). Og den ladbare hybriden Golf GTE, med 362 eksemplarer registrert bare i juli, slo alene alle versjoner tilsammen av konkurrenten Toyota Auris. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Bilsalget i juli: Beste på 17 år

Etter å ha sett på bilsalg-statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, er konklusjonen klar: Både bensin- og elbil-salget blomstrer.

Salget av bensinbiler tar igjen salget av biler med dieselmotor i juli, på 0,1 prosentpoeng nær. Det er bare noe av den interessante informasjonen man kan lese ut fra registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), som viser tendensene i bilsalget for juli og årets første syv måneder.

Og det er som vanlig interessant lesning. Av det mest interessante denne gangen er også at én eneste modell, riktignok med svært mange varianter, selger bedre enn alle modellene til Toyota til sammen!

Golf knuser alt

Det dreier seg selvfølgelig om folkesuksessen Volkswagen Golf og det er de ladbare versjonene som utgjør over halvparten av de registrerte eksemplarene.

I juli var 45,9 prosent elbiler (e-Golf) og 23,5 prosent ladbare hybrider (Golf GTE). 12,8 prosent var drevet av diesel og 17,8 av bensin.

ENDA EN: Volkswagen Golf er overlegent mest solgt og en av åtte bilkjøpere velger nå en av Golf-versjonene som nybil. Og nylig kom enda en variant på plass: Denne hevede og røffere firehjulstrekkeren ved navn Golf Alltrack. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


I og med at de ladbare versjonene kun er tilgjengelige som kombikupé, har dette som bieffekt at de ellers utmerkede Golf stasjonsvogn og flerbruksfarianten Golf Sportsvan, blir avspist med en andel av det totale Golf-salget på henholdsvis totalt 8,5 prosent og 6,5 prosent - eller 131 respektive 101 biler.

Strålende måned

Men, tross alt, bilsalget er da mye mer enn bare Golf. Og i motsetning til været, var bilsalget denne måneden strålende. OFV-tallene viser at det i juli totalt ble registrert 12.394 nye personbiler, seks prosent flere enn i juli 2014. Sammenlignet med gjennomsnittet for juli måned de 10 foregående årene, er årets julitall 14,2 prosent høyere og vi må 17 år tilbake i tid, til juli 1998 (12.657 biler), for få finne høyere julitall enn i år.

Dermed er tendensen hittil i år reversert fra svak nedgang til en relativt tydelig oppgang (+3,2 prosent) til en total på 86.786 biler etter syv måneder (84.075 i fjor).

Bensin og diesel på samme nivå

Ser vi på fordelingen mellom ulike drivstoff, ser vi som nevnt at i juli faller diesel til omtrent samme nivå som bensin (39,8 mot 39,7 prosent - det skiller kun seks biler i dieselens favør). Det skal nevnes at dette inkluderer hybrider som ikke er ladbare, der man hovedsaklig finner Toyotas hybridmodeller Prius/Prius + Seven, nylig fornyede Auris (ny test kan ventes snarlig), og Yaris.

Elbilsalget i juli
Kilde: OFV ASAntallAndel
TOTALT1.764100 %
1. Volkswagen Golf70840,1 %
2. Nissan Leaf23913,5 %
3. Tesla Model S22212,6 %
4. Mercedes-Benz B-klasse21312,1 %
5. BMW i31237 %
6. Volkswagen up!824,6 %
7. Kia Soul553,1 %
8. Peugeot iOn321,8 %
9. Citroen C-Zero251,4 %
10. Renault Zoe241,4 %
11. Mitsubishi I-MiEV221,2 %
12. Nissan NV200130,7 %
13. Smart ForTwo60,3 %


I forhold til juni og snittet hittil i år, ble andelen elbiler merkbart lavere (14,2 mot et snitt etter syv måneder på 17,8). Totalt utgjorde likevel i juli ladbare biler mer enn en femtedel av markedet. Da snakker vi altså både om rene elbiler og om ladbare hybrider som Mitsubishi Outlander PHEV, Audi A3 e-tron, VW Golf GTE og Volvo V60 D6 AWD. De ladbare hybridene utgjorde 6,2 prosent av totalmarkedet.

Hybridbilene samlet utgjorde 12,8 prosent av markedet eller 1.583 biler. Av disse var cirka halvparten ladbare (776 biler).

«Skitnere» juli

Det er de ladbare bilenes fortjeneste at gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i juli ble 102 gram per kilometer. Det er riktignok 9 gram mindre enn i juli 2014, men det er en klart «skitnere» måned enn første halvår var (98 gram), og det oppsiktsvekkende lave snittutslippet i juni (96 gram).

Dette er hovedsaklig på grunn av den lavere andelen ladbare biler med lave utslipp. Og ser man nærmere på tallene, konstaterer man da også at i juli ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler med bensinmotor 120 gram per kilometer, mens det for dieseldrevne biler ble 131 gram. I juli i 2014 hadde bensinbilene 119 gram i CO2-utslipp, mens de dieseldrevne personbilene - gjennomsnittlig større og tyngre - hadde 133.

Bilmerkenes topp 20: Januar-juli 2015
Kilde: OFV ASjuliAndelHittilAndelEndring fra
 2015i %i åri %2014 (7 mnd).
TOTALT12.39410086.7861003,2 %
1. Volkswagen2.41519,515.88518,333,6 %
2. Toyota1.45811,89.61711,10,6 %
3. Volvo8266,75.2306-9 %
4. Nissan7596,15.1746-6,7 %
5. BMW61754.9625,7-14,8 %
6. Ford6425,24.7815,52 %
7. Skoda6275,14.2734,91,7 %
8. Mercedes-Benz6955,64.2104,915,6 %
9. Audi7546,14.0184,6-7,2 %
10. Mazda5984,83.4394-3,3 %
11. Peugeot4773,83.2793,8-11,6 %
12. Mitsubishi2902,33.1033,6-2,3 %
13. Tesla2221,82.8963,3-10,9 %
14. Kia37732.5462,93,5 %
15. Subaru3282,61.9412,247,2 %
16. Opel2351,91.9172,22,4 %
17. Suzuki2031,61.7422-2,1 %
18. Renault1361,11.5751,878,4 %
19. Hyundai1811,51.3861,6-6 %
20. Citroen1331,11.2891,5-18,2 %