<b>DRAR LASSET:</b> Hos Volkswagen er nye Tiguan stjernen i juli med en fjerdeplass på salgsstatistikken, og er sammen med Passat modellen som hindrer VW i å falle kraftigere på markedet. Foto: VW
DRAR LASSET: Hos Volkswagen er nye Tiguan stjernen i juli med en fjerdeplass på salgsstatistikken, og er sammen med Passat modellen som hindrer VW i å falle kraftigere på markedet. Foto: VWVis mer

Bilsalget i juli 2016

Vinnere i juli: Ladbare hybrider, Opel, Honda og Mitsubishi. Tapere: Elbiler, Tesla, Peugeot og Subaru.

Det er noen eksempler på stillingen i et bilmarked som har tatt en aldri så liten pause i juli etter et godt første halvår. Denne måneden ble det ifølge tallene fra Opplysningsrådet for biltrafikken (OFV), registrert 11.040 nye personbiler - ned 1.354, eller 10,9 prosent, fra juli 2015. Men det skal sies at juli i fjor var den beste på 17 år.

Tatt i betraktning at det var to registreringsdager færre i juli i år, betyr det i praksis at salgstakten var omtrent den samme som i fjor, og sammenlignet med gjennomsnittet for juli måned de 10 foregående årene, er årets julitall 0,7 prosent lavere - men også med færre registreringsdager enn snittet.

Fortsatt sterkt

Hittil i år ligger markedet fortsatt over fjorårets - så langt i 2016 er det registrert 88.789 nye personbiler, opp 2,3 prosent fra samme periode i 2015.

OPPGANG: Honda gjør det bedre i juli takket være folkesuven HR-V (bildet). Foto: HONDA Vis mer
Topp 30 i juli
1Volkswagen Golf972
2Mitsubishi Outlander552
3Volkswagen Passat444
4Volkswagen Tiguan305
5Skoda Octavia301
6Toyota Rav4277
7Toyota Yaris266
8Audi A3262
9Toyota Auris251
10Nissan Leaf237
11Opel Astra192
12Mazda CX-5187
13Toyota Prius186
14Nissan Qashqai183
15Mazda CX-3167
16Volvo XC60160
17Audi A4157
18Hyundai Tucson152
19Skoda Superb148
20Volkswagen Polo145
21Toyota Avensis139
22Volvo V40134
23BMW 2-serie131
24Suzuki Vitara128
25Mercedes-Benz C-klasse128
26Mercedes-Benz B-klasse123
27Volvo XC90122
28Peugeot 2008114
29Ford Mondeo111
30Kia Soul106



Det ble i tillegg førstegangsregistrert 1.401 bruktimporterte personbiler i juli. Det er en nedgang på 38,7 prosent fra juli 2015 og hittil i år er nedgangen i bruktimporten på 28,4 prosent fra samme periode i 2015.

I juli er det noen av de såkalte «underdogs» i markedet som får en aldri så liten revansj: Opel øker salget sitt i forhold til i fjor takket være nye Opel Astra og Honda klatrer også ved hjelp av den kompakte folkesuven HR-V. Honda har forresten besluttet å slutte selv å importere biler til Norge.

På den andre siden er det merker som langt fra klarer å holde fjorårets nivå. Tesla for eksempel, som både har blitt dyrere i snitt og nok fortsatt har en del kunder som venter på kommende modeller. Subaru - ned 34 prosent hittil i år og 39 prosent i juli, sliter med modeller som ikke lenger i like stor grad som i det gode fjoråret har nyhetens interesse. Peugeot for sin del (- 34 prosent i juli), taper salg på 308, 208 og elbilen iOn, og knytter nok håp til SUV-en 3008, som kommer sent i høst, for å reise kjerringa sammen med den ansiktsløftede 2008.

Halvparten av kjøperne er bedrifter

Næringsandelen av personbilsalget i juli var 49,1 prosent, opp 7,7 prosent fra juli 2015. Men hittil i år er næringsandelen av personbilsalget 46,3 prosent, 4,4 prosent lavere enn for samme periode i 2015.

CO2-utslippet faller ikke lenger

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i juli var 98 gram per kilometer. Det er riktignok 4 gram lavere enn i juli 2015, men tallet for de syv første månedene er 94 gram, så snittverdien er ikke lenger på vei nedoover - en tendens vi allerede konstaterte i juni.

Ladbare drar ned

I og med at elbilsalget nå faller, er det opp til de ladbare hybridene å holde utslippstallet (det offisielle, vel å merke!) nede. Her er utviklingen etter drivstoff så langt i år:

  • Alle personbiler: 94 g/km (-5 g/km)
  • Bensinbiler, uten bensin plug-in hybrider: 118 g/km (0 g/km)
  • Dieselbiler, uten diesel plug-in hybrider: 130 g/km (-2 g/km)
  • Bensinbiler, inkludert bensin plug-in hybrider: 99 g/km (-11 g/km)
  • Dieselbiler, inkludert diesel plug-in hybrider: 129 g/km (-2 g/km)
  • Elbilsalget faller

    I juli ble det registrert 1.103 nye elbiler -37,5 prosent fra juli 2015. Elbilene var dermed nede i 10 prosent markedsandel blant personbilene i juli, mens de i juli 2015 hadde 14,2 prosent. Hittil i år er det registrert 12.855 nye elbiler - 2.574 færre enn i samme periode i 2015.

    Det er VW e-Golf og Nissan Leaf som dominerer elbilsalget med over 20 prosent hver - Renault Zoe på 3. plass har cirka 7 prosent av elbilsalget. Bildet korrigeres når man tar hensyn til bruktimporten - der Kia henter inn brorparten av salget av sin elbil Soul Electric.

    Det ble også bruktimportert færre elbiler - 342 i juli, ned 7,3 prosent fra juli 2015. Hittil i år er det likevel en økning, med 2.921, opp 41,8 prosent fra samme periode i 2015.

    Totalt ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 1.445 elbiler i juli mot 2.133 i fjor.

    Hybrid haler innpå diesel

    I juli hadde 32,1 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, mot 40,4 prosent i juli i fjor. Trekker vi fra dieselhybrider hadde 31,0 prosent av de nyregistrerte personbilene i juli dieselmotor, mens andelen i 2015 var 39,7 prosent. 57,9 % av de nye personbilene registrert i juli hadde bensinmotor, trekker vi fra de med bensinhybriddrift er bensinmotorandelen 32,6 %, i fjor var andelen for biler med bensinmotor og bensin hybriddrift henholdsvis 45,3 og 33,3 %.

    Mens dieselandelen faller, fortsetter hybrid-andelen å øke. Det ble i alt registrert 2.917 nye personbiler med hybriddrift i juli - av disse var 1.865 ladbare hybrider. Det er en oppgang på 84,2 prosent i forhold til juli 2015. Hybridene hadde 26,4 prosent markedsandel i juli i år, mot 12,8 i fjor. Hittil i år har hybridbilene 23,9 prosent markedsandel, mens den i samme periode i fjor var 11,9 prosent.

    Toyota dominerer fullstendig markedet for ikke-ladbare hybrider med modellene Auris, Yaris, RAV4 og Prius, og Toyota og Lexus står for 99 prosent av den bilklassen. Ford, Kia og Peugeot får smulene.

    Når det gjelder de ladbare hybridene, er det fortsatt Mitsubishi Outlander som troner på toppen, fulgt av VW Golf GTE, VW Passat GTE og Audi A3 Sportback e-tron.

    Les også:

    Topp 30 bilmerker - hittil i år (Nyregistreringer januar - juli 2016)
     Reg.Reg.AndelEndring
     i julihittil7 mnd16 / 15
    TOTALT11.04088.789100+2,3 %
    1. Volkswagen2.0761.562517,6-1,6 %
    2. Toyota1.1279.86611,1+2,6 %
    3. BMW6366.2497+25,9 %
    4. Nissan5905.2245,9+1,0 %
    5. Mercedes-Benz6075.0695,7+20,4 %
    6. Ford5105.0535,7+5,7 %
    7. Volvo6354.8305,4-7,6 %
    8. Skoda6024.7735,4+11,7 %
    9. Mitsubishi6414.2594,8+37,3 %
    10. Audi6874.0964,6+1,9 %
    11. Mazda4894.0514,6+17,8 %
    12. Peugeot3142.8713,2-12,4 %
    13. Kia3392.4092,7-5,4 %
    14. Opel3112.2392,5+16,8 %
    15. Renault1281.9172,2+21,7 %
    16. Suzuki2131.7542+0,7 %
    17. Tesla661.3141,5-54,6 %
    18. Hyundai2291.3041,5-5,9 %
    19. Subaru2011.2731,4-34,4 %
    20. Honda1451.1461,3-1,6 %
    21. Citroen1751.0931,2-15,2 %
    22. Lexus896230,7-10,7 %
    23. MINI975290,6+3,1 %
    24. Porsche282830,3+20,9 %
    25. Land Rover242520,3-23,9 %
    26. DS201700,2-
    27. Jaguar231680,2+257,4 %
    28. Dacia81270,1+28,3 %
    29. Fiat3560,1-62,4 %
    30. Smart1460,1-25,8 %
    Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

  • Dieselbiler forurenser langt mer enn lovet!
  • Utslippsbråket: Tyske biler tilbakekalles
  • Tre tester av gjerrigknarker du kan kjøre på strøm