<b>LADBART:</b> Nå er Volkswagen i hybridmarkedet med to biler: Golf og Passat, begge ladbare. Det merkes på registreringsstatistikken. Rene elbiler har derimot en salgstakt som dabber av. Foto: JAMIESON POTHECARY
LADBART: Nå er Volkswagen i hybridmarkedet med to biler: Golf og Passat, begge ladbare. Det merkes på registreringsstatistikken. Rene elbiler har derimot en salgstakt som dabber av. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Bilsalget i februar 2016: Elbil-andelen går ned - diesel på topp

I fjor gikk bilsalget så det suste. Året i år begynner enda bedre!

2015 ble dette århundrets hittil beste år for bilsalget, det beste siden 1986 og det tredje beste gjennom tidene. 2016 begynner enda sterkere!

Det viser de ferskeste tallene fra Opplysningsrådet for biltrafikken (OFV). Oversikten over nyregistrerte personbiler vitner om et marked i solid vekst og kan ikke sies å rime med de gjentatte meldingene om nedgang i økonomien. Tallene for februar både bekrefter og forsterker resultatene vi konstaterte i januar.

Og premium-merkene er i enda kraftigere vekst enn resten av markedet. Mens både Volkswagen og Toyota, markedslederne, opplever nedgang, øker BMW, Mercedes, Audi, Porsche, Jaguar og Volvo salget.

Mye kan derimot tyde på at når det gjelder strukturen på etterspørselen, har vi inntil videre de største omveltningene bak oss med fallet i diesel-andel og elbilenes relative suksess.

Les også: Er verkstedet godkjent? Sjekk det her!

Tendensene så langt

Så langt i år er det i hvert fall fortsatt dieselbiler som står for den største andelen av nyregistreringene selv om denne er ned fra i fjor.

Når det gjelder elbiler, har andelen gått klart ned fra tilsvarende periode i fjor.

Ladbare hybrider, derimot, øker kraftig.

DIESEL PÅ TOPP: Tross fortsatt nedgang, er det dieselbiler det selges flest av også så langt i 2016. Foto: NTB SCANPIX Vis mer


Slik fordeler registreringene seg etter typen drivlinje i januar + februar (tall for samme periode i fjor i parentes):

  1. Diesel: 35,9% (43,5%)
  2. Bensin: 27% (28%)
  3. Hybrid: 20,6% hvorav 10,6 ladbare og 10,0 ikke-ladbare (10,5% hvorav / 2,6 ladbare og 7,9 ikke-ladbare)
  4. Elbiler: 16,5% (18%).
Én tendens holder seg, og det er økningen i etterspørselen etter biler med firehjulsdrift.

I februar ble det registrert 4.997 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 40,9 prosent, som også er andelen så langt i år. I samme periode i 2015 var firehjulsdriftandelen 36,8 prosent.

Les også: Bransjen står foran en eksplosjon i antallet ladehybrider

Markedet øker mer enn elbilene

(Elbilsalget, januar + februar)
TOTALT3.830100 %
1. Volkswagen e-Golf1.22532 %
2. Nissan Leaf73719,2 %
3. BMW i353814 %
4. Renault Zoe2476,4 %
5. Volkswagen e-up!2235,8 %
6. Tesla Model S2185,7 %
7. Kia Soul EV2125,5 %
8. Mercedes-Benz B e1694,4 %
9. Peugeot iOn872,3 %
10. Nissan NV200 EV862,2 %
11. Citroen C-Zero651,7 %
12. Smart ForTwo130,3 %
13. Mitsubishi I-MiEV60,2 %
14. Ford Focus Electric40,1 %


I februar ble det registrert 1.927 nye personbiler «med nullutslipp», som OFV kaller dem, i praksis elbiler (ikke hybrider). Det er riktignok åtte flere enn i februar 2015, men økningen er mindre enn markedets.

Dermed hadde elbilene, hvorav to hydrogenbiler, 15,8 prosent markedsandel blant personbilene i februar, mens andelen i februar 2015 var 18,0 prosent.

Det ble i tillegg bruktimportert 371 elbiler i februar - opp 33,9 prosent fra februar 2015.

Det ble altså førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 2.298 elbiler i februar, samme tall for februar 2015 var 2.196.

Det ble i tillegg registrert 67 nye og 10 bruktimporterte elektrisk drevne varebiler i februar, mot henholdsvis 30 og 3 i februar 2015.

Les også: Volkswagen viser røffere og ladbar ny SUV: Tiguan GTE

Går så det griner

KRAFTIG VEKST: Store ladbare SUV-er som denne BMW X5 xDrive40e er i skuddet. BMW er for øvrig nå tredje mest solgte merke i Norge. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Som nevnt begynner året med en pangstart, og etter en god januar måned ble det i februar registrert 12.222 nye personbiler, opp 14,4 prosent fra februar 2015 - riktignok med en registreringsdag ekstra.

Sammenlignet med gjennomsnittet for februar måned de ti foregående årene, er årets februartall 25,0 prosent høyere, eller en «bonus» på 2.441 biler.

Det ble også bruktimportert 1.233 personbiler i februar. Dette er en nedgang på 24,8 prosent i forhold til i februar 2015. Samtidig ligger bruktbilsalget innenlands omtrent stabilt.

Utslippene fortsetter ned

CO2-utslipp for nye personbiler i januar og februar (endring i forhold til samme periode i 2015):

  • Alle personbiler 95 g/km (-6 g/km)
  • Bensinbiler, uten bensin plug-in hybrider: 118 g/km (0 g/km)
  • Dieselbiler, uten diesel plug-in hybrider: 130 g/km (-3 g/km)
  • Bensinbiler, inkludert bensin plug-in hybrider: 103 g/km (-11 g/km)
  • Dieselbiler, inkludert diesel plug-in hybrider: 128 g/km (-4 g/km)

Mye renere varebiler

Ladbare hybrider - februar
TOTALT1.563100 %
1. Mitsubishi Outlander51833,1 %
2. Volkswagen Golf35822,9 %
3. Audi A320813,3 %
4. Volvo V601056,7 %
5. BMW X51006,4 %
6. Mercedes-Benz C-klasse764,9 %
7. Volvo XC90674,3 %
8. Volkswagen Passat664,2 %
9. BMW 2-serie271,7 %
10. Mercedes-Benz GLE211,3 %
11. Porsche Cayenne90,6 %
12. BMW i880,5 %


En god nyhet er at gjennomsnittlig CO2-utslipp for varebiler klasse 2 registrert i februar falt kraftig fra i fjor, til 153 gram per kilometer. Det er hele 18 gram lavere enn i februar 2015.

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for de to første månedene i år er dermed 150 g/km, mens det i samme periode i 2015 var 170 g/km.

Testkjørt: BMW 330 e, første ladbare 3-serie

Hybrid-bonanza

Det ble registrert 2.794 nye personbiler med hybriddrift i februar. Det er hele 150 prosent flere enn i februar 2015. Hybridbilene hadde 22,9 prosent markedsandel i februar i år, mens markedsandelen i februar 2015 var 10,5 prosent.

Blant personbilene med hybriddrift var et klart flertall, 1.563, ladbare hybrider. (Se rangeringen i tabellen til høyre). I februar 2015 var bare 219 av hybridene ladbare.

Blant de ikke ladbare hybridene er så å si alle fra Toyota-konsernet (Toyota og Lexus) med unntak av seks Peugeot 508 RXH og seks Ford Mondeo hybrid.

50 mest solgte modeller (Registrert i februar, hittil i år og endring fra i fjor)
Kilde: OFV ASAntallAndelAntallAndelEndring
 februari %jan+febi %fra 2015 i %
TOTALT12.22210023.213100+9,5
1. Volkswagen Golf1.24710,22.2459,7-10,6
2. Toyota Rav44363,67643,3-22,4
3. Nissan Leaf4533,77373,2+32,6
4. Mitsubishi Outlander5534,56983+44,5
5. Toyota Auris3322,76322,7-6,8
6. Toyota Yaris2962,46132,6-8
7. Skoda Octavia3993,36122,6-6
8. Volkswagen Passat3102,55462,4+19,2
9. BMW i3 / i3 PHEV24825422,3+138,8
10. Mazda CX-325025192,2-
11. Audi A324924822,1+47,9
12. Mazda CX-525024732+9,5
13. Skoda Superb2181,84041,7+344
14. Nissan Qashqai1871,53831,6-31,9
15. Suzuki Vitara1561,33751,6+5.257,1
16. Ford S-Max2161,83691,6+258,3
17. Ford Mondeo1571,33681,6+28,7
18. Volvo XC901511,23661,6-
19. Peugeot 3081401,13161,4+36,8
20. Volvo V601551,33141,4+32,6
21. Volvo V702031,73101,3+52,7
22. Volkswagen up!1381,13031,3-21,9
23. Mercedes-Benz C-klasse1301,12891,2-17,4
24. BMW X51080,92781,2+251,9
25. Ford Focus12612671,2-11
26. Volkswagen Polo1110,92551,1+49,1
27. Toyota Avensis1701,42531,1+56,2
28. Renault Zoe500,42471,1+85,7
29. BMW 3-serie1140,92371+41,9
30. BMW X111712351+173,3
31. BMW X3890,72301+54,4
32. Audi A41020,82301+67,9
33. Mercedes-Benz GLC1060,92221-
34. Kia Soul1581,32200,9+39,2
35. Tesla Model S1130,92180,9-44,4
36. Mercedes-Benz B-klasse1060,92170,9+41,8
37. Ford Kuga11912150,9-23,2
38. Volvo XC6011812140,9-11,9
39. Nissan X-Trail1120,92030,9-27,2
40. Ford Fiesta850,71860,8+1,1
41. Toyota Prius12411790,8-4,3
42. Kia Sportage1351,11760,8-26,7
43. Opel Astra840,71730,7+198,3
44. Hyundai Tucson540,41490,6-
45. Opel Mokka930,81370,6-36,9
46. Skoda Fabia710,61340,6+11,7
47. Volvo V40790,61330,6-11,3
48. Peugeot 2008720,61320,6+71,4
49. Audi A6650,51310,6+4
50. Volkswagen Touran650,51300,6+282,4