<b>SUKSESS:</b> I et dynamisk bilmarked øker Mercedes kraftig - for en stor del takket være elbilen B Electric (bildet). Av annet å merke seg fra auguststatistikken over bilsalget, er at bensinandelen er større enn dieselandelen for første gang på flere år. Foto: KNUT MOBERG
SUKSESS: I et dynamisk bilmarked øker Mercedes kraftig - for en stor del takket være elbilen B Electric (bildet). Av annet å merke seg fra auguststatistikken over bilsalget, er at bensinandelen er større enn dieselandelen for første gang på flere år. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Bilsalget i august: Klart opp

I juli hadde biler drevet av bensin nesten tatt igjen dieselbilene - i august dominerte bensin.

Det er full fres i bilmarkedet om dagen. Ifølge de nyeste tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), ble det registrert 12.604 nye personbiler, en oppgang på ti prosent i forhold til i august 2014. Sammenlignet med gjennomsnittet for august måned de 10 foregående årene, er årets tall 25,2 prosent høyere.

Bensin ruler igjen

At det nå er flere som velger bensinbil enn dieselbil, er det mest oppsiktsvekkende denne måneden. De to andelene var like i juli; i august var 41 prosent av nyregistreringene bensinbiler (5.163 biler) og 38,2 prosent (4.809 biler), diesel.

Videre var 17,2 prosent elbiler og 3,7 ladbare hybrider (Ikke-ladbare hybrider plasseres i den drivstoffkategorien hovedmotoriseringen tilhører).

VELGER BENSIN: For første gang på mange år valgte flertallet bensindrevet bil i august. Foto: PER ERVLAND Vis mer
Ladbare hybrider - rangering etter 8 måneder
Kilde: OFV ASjuliHittil
 2015i år
TOTALT4234.128
1. Mitsubishi Outlander491.452
2. Volkswagen Golf2411.325
3. Audi A31211.265
4. Volvo V6043438
4. BMW i8331
5. Porsche Cayenne730
6. Toyota Prius 16
7. Mercedes-Benz C-klasse25
8. Mercedes-Benz S-klasse 4



Dette bidrar til at Toyota, som er størst på bensin i Norge, får et merkbart løft i august (+ 18,5 prosent i forhold til august i år), selv om de fortsatt ligger langt bak Volkswagen.

En modell med suksess er nye Avensis - testen kan du lese her.

Elbiler: Stabilt høyt

I august ble det registrert 2.166 nye elbiler. Det er en oppgang på 25 prosent fra august 2014. Det gir en markedsandel på 17,2 prosent, opp fra 14,2 i juli - i august 2014 var andelen 15,2 prosent.

Trioen i topp var Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf og BMW i3, fulgt av Tesla Model S, Mercedes B Electric og VW e-up!

Duell! BMW i3 mot Nissan Leaf

Men nybilstatistikken forteller ikke hele sannheten om elbilsalget. Det ble nemlig også bruktimportert 572 elbiler i august, nesten det dobbelte sammenlignet med i fjor. Totalt ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 2.738 elbiler i august.

Kia Soul EV og Nissan Leaf dominerer bruktimporten av elbiler.

Les også: VW e-Golf og Kia Soul i duell

Mer ladbart

SLÅR AN: Detaljene på modellstatistikken kommer vi tilbake til i en egen sak. Nye Ford Mondeo (bildet), selger for eksempel bra og gir Ford et solid løft i august. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Alt i alt utgjør ladbare biler fortsatt en femtedel av markedet. Da snakker vi altså både om rene elbiler og om ladbare hybrider som Mitsubishi Outlander PHEV, Audi A3 e-tron, VW Golf GTE og Volvo V60 D6 AWD. De ladbare hybridene utgjorde 3,7 prosent av totalmarkedet - ned fra 6,2 i juli.

Hybridbilene samlet utgjorde 10,7 prosent av markedet eller 1.583 biler. Av disse var cirka en tredjedel ladbare (468 biler).

Stabilt lavt snitt-utslipp

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i august ble 100 gram per kilometer. Det er 7 gram lavere enn i august 2014, men fire over rekordmåneden juni 2015 (96 gram). I august ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler med bensinmotor 120 gram per kilometer, mens det for dieseldrevne biler ble 131 gram. I august i 2014 hadde de bensindrevne personbilene 119 gram per kilometer i CO2-utslipp i snitt, mens dieselbilene slapp ut 133 gram per kilometer.


Bilmerkenes topp 20 (Rangering januar - august)
Kilde: OFV ASjuliAndelHittilAndelEndring fra
 2015i %i åri %2014 (8 mnd)
TOTALT12604100993901004,1 %
1. Volkswagen225417,91813918,330 %
2. Toyota146111,61107811,12,7 %
3. Nissan7225,758965,9-6,3 %
4. BMW8606,858225,9-12,3 %
5. Volvo5184,157485,8-9,7 %
6. Ford8666,956475,76,7 %
7. Skoda6665,3493951,7 %
8. Mercedes-Benz6595,248694,919,3 %
9. Audi5414,345594,6-7 %
10. Mazda6204,940594,1-2,4 %
11. Peugeot5314,238103,8-12,5 %
12. Mitsubishi2842,333873,4-6,7 %
13. Tesla2201,731163,1-9,2 %
14. Kia505430513,110,9 %
15. Subaru3382,722792,351,4 %
16. Opel2872,322042,27,2 %
17. Suzuki3322,620742,15,1 %
18. Renault1331,117081,770 %
19. Hyundai1991,615851,6-2 %
20. Citroen1150,914041,4-22,3 %