<b>LADBAR VINNER:</b> Volkswagen Golf dominerer markedet mer enn noen gang før, særlig takket være sine ladbare versjoner e-Golf og GTE, den ladbare hybriden (bildet). Foto: JAMIESON POTHECARY
LADBAR VINNER: Volkswagen Golf dominerer markedet mer enn noen gang før, særlig takket være sine ladbare versjoner e-Golf og GTE, den ladbare hybriden (bildet). Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Bilsalget i 2015: Tidenes bronseplass

Tallenes tale er klar: 2015 ble et eksepsjonelt bra bilår - på flere måter.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har levert statistikken over bilsalget i 2015 - eller rettere sagt førstegangsregistrerte biler i løpet av året som gikk.

Til tross for en liten oppbremsing i desember - som var noe svakere enn julemåneden i 2014 når man korrigerer for antall virkedager, ble det i fjor, som vi forventet, et nytt årsbeste siden 1986. I antall førstegangsregistrerte biler ble det sågar historiens nest beste, mens 2015 kommer på tredje plass etter 1986 og 1985 når vi ser på nyregistrerte personbiler.

Men, som et klokt hode i redaksjonen påpekte: fabelaktig er ikke salgstallet i forhold til 80-tallet når vi ser på den betydelige befolkningsveksten vi har hatt i Norge siden den gang - med flere hundre tusen flere potensielle bilkjøpere på markedet!

Les også: Kan dette bli redningen for dieselbilen?

Vinnere og tapere

Volkswagen dominerer fullstendig og ingen effekt av dieselkrisen kan spores i disse tallene annet enn et skift i valg av drivstoff fra diesel til bensin, strøm og en kombinasjon av de to. Men det gjelder svært mange andre merker også. Med sin markedsandel på 17,5 prosent knuser VW Toyota på annen plass med 10, 6 prosent og øker sin andel med hele 2,5 prosentpoeng med en vekst på 21,6 prosent fra 2014, et år de allerede var overlegne enere.

Andre merker som øker sin markedsandel med 0,5 prosentpoeng eller mer er Subaru, Renault og Mercedes-Benz.

I den andre enden av skalaen er det Volvo som har mistet mest i markedsandel og er ned 1,3 prosentpoeng. Andre som mister 0,5 prosentpoeng markedsandel eller mer er Nissan, Toyota, Peugeot, Audi og Citroën.

For flere detaljer, se merkeoversikten nederst.

Les vår retrofile langtest i en Mercedes 250 fra 1977!

EN VINNER: Nest mest solgte i desember, mest solgte firehjulstrekker og mest solgte ladbare hybrid: Det er Mitsubishi Outlander anno 2015. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Knall-år

Totalmarkedet gikk altså så det suste. Antall førstegangsregistrerte nye personbiler i 2015 ble hele 150.686. Det betyr en økning på solide 4,5 prosent fra det gode året 2014. Tar vi med bruktimporten ble det registrert totalt 172.442 personbiler i fjor. Det gjør at 2015 ble det nest største bilåret i historien, bare slått av 1986 - det året ble det registrert totalt 175.885 personbiler. Det til tross for at det ble bruktimportert 12 prosent færre biler i år enn i fjor - totalt 21.756 personbiler i 2015.

Topp 5 bruktimport i 2015
 Antall
TOTALT21.753
1. Nissan Leaf2.088
2. Kia Soul2.044
3. Mitsubishi Outlander1.563
4. Volkswagen Golf1.075
5. Volvo V70872
Kilde: OFV AS


Det er ganske relevant å ta hensyn til bruktimporten, da en stor del av denne nå består av i realiteten nye biler som tas inn for å supplere et problem med leveringsdyktigheten fra importørens side - dette gjelder spesifikt svært etterspurte modeller som ladehybridversjonen av Mitsubishi Outlander og elbiler som Kia Soul - og pioneren Nissan Leaf (før den nå i 2016 får klassens beste rekkevidde).

Bruktbilhandelen innenlands går for sin del strykende og det er fortsatt tre ganger flere som kjøper brukt enn det er som kjøper nytt. Det ble foretatt 465.343 såkalte «eierskifter av personbiler» (bruktbilsalg) i 2015, noe som er 27.887 flere enn i 2014 eller en oppgang på 6,4 prosent.

Diesel stabilisert

Topp 15 med firehjulsdrift (Antall registrerte i 2015 og endring fra 2014)
 Ant+ / - i %
TOTALT56.877+16
1. Volvo5.707+33,1
2. BMW5.276-7,3
3. Mitsubishi4.474+19,1
4. Mazda4.463+21,9
5. Volkswagen4.086-20,6
6. Skoda3.886+8,5
7. Subaru3.749+52,5
8. Tesla3.712 
9. Toyota3.624+6,7
10. Audi3.250-16,1
11. Suzuki3.073+9,9
12. Mercedes-Benz2.911+17,7
13. Ford1.852+23,5
14. Nissan1.205+29,3
15. Honda1.067+28,7


I 2015 sett under ett var dieselandelen 40,9 prosent mens den i 2014 var 48,8 prosent. Tallet maskerer likevel at også salget av dieselbiler har flatet ut og har nå ligget en tid stabilt rundt 40 prosent-merket, riktignok svært langt under rekordtallene på rundt 75 prosent målt for få år siden.

Les også: Er diesel fortsatt et problem om vinteren?

Firehjulsdrift, derimot, har aldri vært så populært. 37,7 prosent av de nyregistrerte personbilene i 2015 hadde firehjulsdrift. I 2014 var firehjulsdriftandelen 34,0 prosent.

I desember ble andelen firehjulsdrevne til og med hele 45,4 prosent. Dette forklares delvis av at Volvo som vanlig boostet desember-registreringene sine kraftig, og de var i 2015 ledende på firehjulsdrift her til lands, foran BMW og Mitsubishi.

Les også: 10 brukte SUV-kupp!

Elbiler: Det flater ut - men!

I 2015 fikk elbilene riktignok en markedsandel på 17,1 prosent - tidenes høyeste og en økning på 4,6 prosentpoeng sammenlignet med 2014. Men veksten var særlig kraftig i begynnelsen av året og avtok etterhvert - med stabilisering til svak nedgang i markedsandel for elbilene. Antall ladbare hybrider, derimot, opplevde en kraftig økning i 2015 som en følge av at tilbudet av slike biler ble mye større. I 2014 var det blitt registrert 1.678 ladbare hybrider i Norge, et tall som i 2015 økte til 7.964 biler eller ikke langt fra en femdobling (+ 374 prosent).

MINDRE AV DETTE: Dieselandelen er nå ca. 40 prosent, mot 75 for få år siden. Foto: NTB Scanpix Vis mer


Samtidig ble dieselandelen kraftig redusert, fra 48,8 prosent i 2014 til 40,9 prosent i 2015. Men i likhet med elbil-andelen, har også dieselandelen stabilisert seg i årets siste måneder.

Mindre til næring

Næringsandelen for personbiler registrert i 2015 var 42,6 prosent, mens den i 2014 var 47,4 prosent. Dette kan til en viss grad forklares ved at leasing ble mindre attraktivt med de nye reglene som trådte i kraft i fjor. Som vi ser har dette ikke lagt noen demper på totalmarkedet.

Også varebil-vekst

At det ikke merkes så mye til de forespeilte nedgangstidene i norsk økonomi ennå, bekreftes av det gode varebilsalget. Det ble nemlig registrert 33.254 nye varebiler i 2015, opp 12,3 prosent fra 2014. Veksten bekreftes også om man holder bobiler/campingbiler utenfor.

Klima-oppbremsing

Slutten på året sender noen litt skumle signaler når det gjelder hvor mye mer klimavennlig bilparken vil bli. For selv om nedgangen i gjennomsnittlige CO2-utslipp har fortsatt, har disse tallene også flatet ut gjennom året og i desember ble tallet 104 gram - åtte gram mer enn årsbeste, 96 gram per kilometer, som var i juni.

Likevel: Gjennomsnittlige CO2-utslipp for nye personbiler sank til 100 gram per kilometer i 2015 og det er tross alt 10 gram lavere enn i 2014. Men: For personbilene med bensinmotor ble utslippet uforandret fra 2014 - 119 g/km. Utslippet fra personbilene med dieselmotor ble bare redusert med ett gram til 132 g/km.

CO2-utslipp for nye personbiler i 2015 (endring i forhold til 2014):

  • Alle personbiler 100 g/km (-7 g/km)
  • Bensinbiler 119 g/km (+-0 g/km)
  • Dieselbiler 132 g/km (-1 g/km)
Og hovedårsaken til den store reduksjonen i samlet gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler er den høye andelen elbiler med såkalt nullutslipp og en økende andel lavutslippsbiler - definert som biler med utslipp under 50 g/km CO2 - i praksis så å si bare de ladbare hybridene. I denne siste kategorien ble det registrert 7.727 personbiler i 2015 - i 2014 var det 1.676.

Ladbart drar hybridene

Ladbare hybrider - salget i 2015
Modell2015
TOTALT6.982
1. Mitsubishi Outlander PHEV2.875
2. Volkswagen Golf GTE2.000
3. Audi A3 e-tron1.684
2. Volvo V60835
4. Mercedes-Benz C 350 e101
5. Volkswagen Passat85
6. BMW X563
7. Porsche Cayenne51
8. BMW i838
9. BMW i3 PHEV35
10. Toyota Prius23
11. Mercedes-Benz GLE18
12. Mercedes-Benz S4
13. BMW 225xe Active Tourer3
14. Volvo XC90 T82


Det ble registrert 18.711 nye personbiler med hybriddrift i 2015, 60 prosent flere enn i 2014. Det ga en markedsandel på 12,4 prosent, mot 8,1 i 2014.

Som vi allerede har sett var 7.964 av de nye hybridene som ble registrert i 2015 ladbare, mot 1.678 året før.

Ladbart eller ikke?

Alle rekorder slått: over 30.000 elbiler på ett år

Som kjent ble 2015 ganske tidlig året da 50.000-grensen ble nådd. Det ble i løpet av året registrert 25.788 nye elbiler, en økning på 42,5 prosent i forhold til 2014 da det ble registrert 18.094. Med unntak av 9 biler med hydrogendrift (brenselcelle), var alle batteridrevne elbiler. (2014: 4 hydrogenbiler).

I 2015 ble det i tillegg bruktimportert 5.122 elbiler, mens tallet for 2014 var 3.063.

I 2015 ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 30 910 elbiler. Det tilsvarende tallet for 2014 var 21.157.

Det ble også registrert 712 nye og 55 bruktimporterte elektriske varebiler i 2015, mot henholdsvis 555 og 22 året før.

EL-VAREBILER: Det ble oppgang for både el-varebiler og Renault i 2015 takket være en kjempe-ordre fra Posten. Her ses kolonnen med Kangoo Z.E. Maxi. Foto: Nils Midtbøen, Posten Norge AS Vis mer


Merkerangeringen i 2015 og endring fra 2014 (Førstegangsregistrerte, nye personbiler)
 Reg.i 2015AndelReg. i 2014AndelEndring 15/14
 AntallProsentAntallProsentProsent
TOTALT150.686100144.202100+ 4,5
1. Volkswagen26.34417,52.165915+ 21,6
2. Toyota16.01610,616.00011,1+ 0,1
3. Volvo9.9786,611.3257,9-11,9
4. BMW9.5676,39.6026,7-0,4
5. Ford8.4625,67.8215,4+ 8,2
6. Nissan8.3175,59.1926,4-9,5
7. Mercedes-Benz7.6785,16.6034,6+ 16,3
8. Skoda7.49057.4515,2+ 0,5
9. Mazda6.7024,46.1194,2+ 9,5
10. Audi6.6904,47.0774,9-5,5
11. Mitsubishi5.7903,85.2383,6+ 10,5
12. Peugeot5.5423,76.5554,5-15,5
13. Kia4.6353,14.4093,1+ 5,1
14. Tesla4.0392,74.0422,8-0,1
15. Subaru3.7542,52.4781,7+ 51,5
16. Opel3.3172,22.9472+ 12,6
17. Suzuki3.08722.8482+ 8,4
18. Renault2.6821,81.6331,1+ 64,2
19. Hyundai2.4721,62.2431,6+ 10,2
20. Honda2.1271,42.1271,5uendret
21. Citroen2.1181,42.7511,9-23
22. Lexus1.0700,77920,5+ 35,1
23. Mini8410,69400,7-10,5
24. Land Rover6020,45780,44,2
25. Porsche3850,34170,3-7,7
26. Fiat2640,23810,3-30,7
27. Jeep2330,22080,112
28. Dacia1410,11530,1-7,8
29. Smart1190,1100+ 1.090
30. Jaguar1150,1490+ 134,7
Kilde: OFV AS