DRAR OPP GOLF-KLASSEN: På tampen av året har denne trioen - Audi A3, Volvo V40 og Mercedes A-klasse - oppgradert kompakt-segmentet på en merkbar måte. Foto: Fred Magne Skillebæk
DRAR OPP GOLF-KLASSEN: På tampen av året har denne trioen - Audi A3, Volvo V40 og Mercedes A-klasse - oppgradert kompakt-segmentet på en merkbar måte. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Bilsalget i 2012

Så var fasiten klar: Nyregistreringer av nye personbiler i Norge falt noe i fjor, først og fremst på grunn av svak årsavslutning.

Da vi kommenterte registreringsstatistikken over nye biler for november i fjor stilte vi spørsmålet: "Er vi forbi toppen?" Nå som året 2012 oppsummeres, et år som totalt sett ble et bra for bilsalget i Norge, er spørsmålet likevel fortsatt gyldig.

Helt frem til november antok vi at 2012 ville bli det beste registreringsåret siden 1986, en anelse over fjoråret.

Brudd

Slik gikk det ikke. November måned viste en lett fallende tendens, mens desember markerte et relativt klart brudd med den positive tendensen som har vart i cirka tre år.

Da falt nemlig bilsalget, målt i antall nyregistrerte biler, med 18,9 prosent ifølge tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). 9.369 nye biler ble registrert denne måneden. Nå skal det presiseres at desember 2012 hadde to færre registreringsdager enn tilsvarende måned i 2011, men korrigert for dette er nedgangen likevel over ti prosent (10,3).

Mest solgte bilmerker i 2012
Kilde: OFV ASAntallAndel (%)+/-
TOTALT137.967100- 0,3 %
1. Volkswagen20.50714,9- 1,9 %
2. Toyota16.90312,3+ 10,9 %
3. Volvo11.5508,4- 3,7 %
4. Ford11.0078- 15,3 %
5. Audi8.3216+ 13,2 %
6. BMW7.3255,3+ 16,5 %
7. Skoda6.7934,9- 10,9 %
8. Nissan6.6584,8+ 14,2 %
9. Peugeot6.2094,5- 16,4 %
10. Mercedes5.6164,1+ 23,6 %
11. Hyundai5.5574+ 1,0 %
12. Kia4.9173,6+ 88,1 %
13. Mitsubishi4.6543,4- 40,7 %
14. Opel3.6162,6- 23,3 %
15. Citroën3.5832,6- 2,3 %
16. Subaru3.5592,6+ 50,4 %
17. Mazda2.9272,1+ 66,1 %
18. Suzuki2.0601,5- 33,2 %
19. Honda1.7311,3- 13,8 %
20. MINI8560,6+ 5,3 %


Under tiårssnittet

Det er ytterligere en faktor som indikerer et mulig trendbrudd, og det er at i forhold til gjennomsnittet for desember måned de ti foregående årene, er årets desembertall 0,3 prosent lavere. Det utgjør riktignok ikke mer enn 23 biler, og vi skriver derfor et mulig trendbrudd. Utviklingen de neste par tre månedene vil bekrefte eller avkrefte denne påstanden, effekten av endringene i bilavgifter varslet i statsbudsjettet er vanskelig å evaluere. Og bransjen indikerer for øvrig at ordreinngangen i desember var bedre enn i desember 2011.

Mercedes-Benz fikk et jubelår i 2012. Det ble nemlig merkets beste år noensinne i Norge, og merket kom på en 10. plass på salgsstatistikken. Her ser vi interiøret i nye A-klasse. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Det er også viktig å framheve at, tross svakere november og det tydelige tilbakeslaget i desember, har det bare fire ganger tidligere i historien blitt registrert flere biler totalt i Norge enn i 2012. Tallet endte i fjor på 137.967 nye personbiler. Det er 378 færre enn i 2011, så vi var ikke langt fra nok et toppår for det siste kvart-århundret.

Egenimport frem

Det ble dessuten bruktimportert 1.856 personbiler i desember. Dette er 157 flere enn i desember i fjor. Samlet for 2012 ble det bruktimporter 30.566 personbiler. Dette er en økning på 12,9 prosent i forhold til i 2011.

Dette blir vinnerne i 2013

Skrubber aktiviteten?

Som i november, merker vi oss at varebilsalget, en indikator på planlagt fremtidig økonomisk aktivitet, reduseres temmelig kraftig i desember. Det ble registrert 2.611 nye varebiler den måneden. Det er en reduksjon på 1.384 biler eller hele 34,6 prosent, sammenlignet med samme måned i 2011. Totalt ble det registrert 31.850 varebiler i 2012, dette er 3.662 færre enn i 2011. (-10,3 prosent).

2012: Den store diesel-nedturen

Av de nye bilene som blir registrert holdt tendensen fra tidligere i året seg, altså at andelen kjøpere av biler med bensin, el- eller hybriddrift øker kraftig i forhold til dieselkundene.

Dieselandelen begynner for alvor å gå ned, og det er kraftige endringer vi snakker om.

Dieselandelen i 2012 ble 64,3 prosent, mens den i 2011 var 75,7 prosent. I desember hadde 64,5 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, opp fra en bunnotering i november på 56,6 prosent. I desember 2011 var dieselandelen 79,8 prosent.

Les også: Luksus som selger

CO2 - noe opp

Gjennomsnittlig CO2-utslipp gikk noe opp i desember, som er nok et lite brudd med tendensen vi har observert den siste tiden. Gjennomsnittet ble 133 gram per kilometer i desember, ett gram mer enn i fjor. Det er hovedsaklig fordi kjøpere av dieseldrevne biler har valgt "skitnere" versjoner.

CO2-utslipp for nye personbiler i desember 2012 (hele 2012 i parentes):

  • Alle personbiler: 133 g/km (130 g/km)

  • Bensinbiler: 128 g/km (129 g/km)

  • Dieselbiler: 142 g/km (137 g/km)

De smarteste bilkjøpene nå

Elbilsalget fordoblet

REKORD-ÅR FOR EL: Her lades bestselgeren på elbilmarkedet 2012: Nissan Leaf (2.298 biler registrert). Vis mer


I desember ble det registrert 232 nye personbiler med elmotor, det er 4 flere enn i samme måned i fjor og tilsvarer 2,5 prosent markedsandel. I 2012 ble det totalt registrert 3.950 nye personbiler med elmotor, det er 1.954 flere enn i 2011, altså så å si en fordobling (+ 97,9 prosent).

Det ble registrert 312 nye personbiler med hybriddrift i desember (3,3 % markedsandel). Dette er 152 flere enn i desember i fjor, eller en økning tilsvarende 95 prosent. I 2012 ble det registrert 6.164 nye personbiler med hybriddrift, dette er 57,9 prosent flere enn i 2011.

4x4-boom

I desember ble det registrert 3.620 nye personbiler med firehjulsdrift. Det er en andel av totalsalget denne måneden på hele 38,6 prosent. I samme måned i 2011 var firehjulsdriftandelen til sammenligning 26,6 prosent. 2012 var andelen nyregistrerte personbiler med firehjulsdrift 29,8 prosent, mens den i 2011 var 26,4 prosent.

Vi vil i en egen artikkel komme tilbake til merkene og modellene som ble vinnere/tapere i fjor.

Desember-toppen (Modeller over 100 registrerte enheter)
 Kilde: OFV ASdes.%2012%
 TOTALT9.369100137.967100
1Volvo V704544,838602,8
2Volkswagen Golf4524,863134,6
3Ford Focus3093,342613,1
4Volvo XC602873,120621,5
5Volkswagen Tiguan278338792,8
6Volvo V602662,828602,1
7Volkswagen Passat2522,741483
8Skoda Octavia2522,728262
9Mazda CX-52262,414761,1
10Volvo V402202,37670,6
11Mitsubishi Outlander192213861
12Toyota Prius188222481,6
13Toyota Auris1621,725551,9
14Mercedes-Benz B-klasse1591,714261
15Mercedes-Benz C-klasse1461,612140,9
16Audi A41401,519281,4
17Toyota Avensis1381,537262,7
18Nissan Leaf1381,522981,7
19Toyota Yaris1341,437152,7
20Skoda Superb1311,413831
21Mercedes-Benz A-klasse1311,43950,3
22Ford Mondeo1251,324451,8
23Honda CR-V1251,37990,6
24Nissan Qashqai1221,328972,1
25Hyundai ix351161,211170,8
26Ford Kuga1141,210250,7
27Kia Sportage1131,218911,4
28BMW X31111,221021,5
29BMW 3-serie1101,214051
30Volkswagen Polo1021,120121,5
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken