KLISJÉ: Den engelske modellen og programlederen Amy Willerton (24) fotografert på vei ut av en Mini i Los Angeles i mars. Foto: NTB Scanpix/Brian To/WENN.com
KLISJÉ: Den engelske modellen og programlederen Amy Willerton (24) fotografert på vei ut av en Mini i Los Angeles i mars. Foto: NTB Scanpix/Brian To/WENN.comVis mer

Kjører du damebil eller mannebil? Mini eller Tesla?

Bilsalget gir deg svaret på hva som er jentenes favoritt

Greier du å gjette hvilket bilmerke som ble dominert av damer i 2015?

– Denne bilen er et tydelig symbol, i motsetning til hva som dominerer bilmarkedet ellers. Det dreier seg om bil nummer to, eller så er kjøperne velposisjonerte og single eller godt skilte kvinner.

Samfunnsgeograf og førstelektor ved Høyskolen Kristiania Karl-Fredrik Tangen er ikke overrasket over at norske kvinners bilvalg. Foto: Privat Vis mer

Det sier samfunnsgeograf og førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Karl-Fredrik Tangen, om eierne av det eneste bilmerket i Norge med flest kvinnelige kjøpere i fjor.

Dinside skrev tirsdag om at det ved 75 prosent av de private nybil-kjøpene i fjor var menn som dro kortet. Statistikken til Kantar TNS viser dessuten at menn er i flertall i handel av hele 26 av 28 bilmerker.

Like mange kvinner som menn kjøpte ny Alfa Romeo i 2015. Mens Mini var eneste bilmerke med flest kvinnelige kjøpere (64,3%), viser statistikken. (Se tabellen for ditt merke).

Merke Mann Kvinne
MINI 35,70 % 64,30 %
Alfa Romeo 50,00 % 50,00 %
Fiat 55,60 % 44,40 %
Hyundai 56,60 % 43,40 %
Suzuki 56,70 % 43,30 %
Opel 58,90 % 41,10 %
Renault 61,50 % 38,50 %
Peugeot 62,00 % 38,00 %
Toyota 64,90 % 35,10 %
Kia 65,20 % 34,80 %
Nissan 70,60 % 29,40 %
Citroen 72,30 % 27,70 %
Volkswagen 74,30 % 25,70 %
Jeep 75,00 % 25,00 %
Honda 76,40 % 23,60 %
Mercedes-Benz 76,60 % 23,40 %
Mitsubishi 77,40 % 22,60 %
Skoda 77,50 % 22,50 %
Ford (europeisk) 77,70 % 22,30 %
Lexus 80,00 % 20,00 %
Dacia 80,00 % 20,00 %
Audi 81,00 % 19,00 %
Mazda 81,80 % 18,20 %
BMW 82,60 % 17,40 %
Subaru 82,70 % 17,30 %
Volvo 86,40 % 13,60 %
Porsche 92,30 % 7,70 %
Tesla 93,40 % 6,60 %
Total 74,30 % 25,70 %
Kilde: Kantar TNS

– Signaturbil

Tangen, som sammen med kolleger utfører undersøkelsen Sosioraster, er ikke overrasket over at det er nettopp Mini som viser seg som «damemerket».

– Navnet viser at den er en bil uten breie skuldre. Den brauter ikke, men er retroestetisk.

– Det er i tråd med danske møbler, gummistøvler med snøring og et bord med stoler under et epletre i hagen. Det stemmer veldig med grunnholdningene vi ser, forklarer samfunnsgeografen.

Tesla er mannemerket

På den andre siden er det mange klisjé mannemerker høyt oppe på herrenes kjøpsstatistikk. Men hvilket er øverst på lista?

Jo. Tesla. Typisk for den gruppen som er opptatt av duppeditter og luksus i premiumsegmentet.

– Mange menn ønsker å bli oppfattet som karrieremennesker. Derfor kjøper de en bil ikke alle kan kjøpe, forklarer Anders G. Hovde i Kantar TNS.

Stereotypt mønster

Karl-Fredrik Tangen mener tendensen går noe mot hva samfunnet selv forventer.

– Det er interessant at bilsalget er så kjønnsstereotypt. Statistikken viser at kjønnsforskjellene opprettholdes, i motsetning til hva en spørreundersøkelse ville vist, forklarer han.

Som elbil skiller Tesla seg på et vis litt fra merker som BMW, Volvo og Porsche.

– Menn er oftest styrt av GTI og tyske biler. De skal være fine, dyre og raske og så videre, sier sosiolog, reklamemann og rektor ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim til Dinside.

– Selv om det selvsagt finnes menn som foretrekker elbil, så er kvinner generelt mer miljøbevisste, forklarer han.

Sosiale menn mer lik kvinner

– MENN ER STYRT AV GTI: Det mener sosiolog og reklamemann Trond Blindheim. Foto: Høyskolen Kristiania Vis mer

Det tar oss over på et annet sosiologisk felt. Menn med mer kulturell kapital enn økonomisk kapital er mindre interessert i bil, og således mer lik kvinnen.

– Den mannen tar gjerne kollektivtransport overalt, forklarer Karl-Fredrik Tangen.

– Eventuelt kan han kan være interessert i gamle biler eller annerledes-biler som Citroën og slikt.

Nedenfor kan du se statistikk over de 20 mest dominante dame- og mannebilene solgt i 2015, fordelt på modell.

Biler solgt: Modell: Mann Kvinne
11 SUZUKI SWIFT 18,2 % 81,8 %
14 HONDA JAZZ 21,4 % 78,6 %
19 PEUGEOT 208 26,3 % 73,7 %
11 HYUNDAI I10 27,3 % 72,7 %
21 KIA PICANTO 28,6 % 71,4 %
28 OPEL CORSA 28,6 % 71,4 %
42 VOLKSWAGEN POLO 31,0 % 69,0 %
29 HYUNDAI I20 34,5 % 65,5 %
11 MINI MINI 36,4 % 63,6 %
30 FORD FIESTA 36,7 % 63,3 %
-
29 BMW 5 SERIE 93,1 % 6,9 %
296 TESLA MODEL S 93,2 % 6,8 %
15 BMW X5 93,3 % 6,7 %
17 FORD C-MAX 94,1 % 5,9 %
35 NISSAN X-TRAIL 94,3 % 5,7 %
72 VOLVO V60 94,4 % 5,6 %
37 AUDI A6 94,6 % 5,4 %
49 BMW X3 95,9 % 4,1 %
35 MAZDA 6 97,1 % 2,9 %
16 BMW 4 SERIE 100,0 %
Kilde: Kantar TNS

Les også:
– Far har vetorett på merke og modell
Stem på årets bil 2017

Sjekk hvilken SUV som er den beste bruktbilen


dfgfdgfdgdfgdfgdfgdfgdfgdfgdfgdfgdfgdfgdfgdfgdgdfgdfgdfgdfg