<b>NY FOLKEVOGN? </b> Statistikken over nybilregistreringer viser at folk fortsetter å kjøpe biler i uvanlig stort antall - og BMW gjør det eksepsjonelt bra; de er nummer tre på salgsstatistikken så langt i år. Og det er før den folkelige 2-serie Active Tourer (bildet), kommer på markedet.  Foto: BMW
NY FOLKEVOGN? Statistikken over nybilregistreringer viser at folk fortsetter å kjøpe biler i uvanlig stort antall - og BMW gjør det eksepsjonelt bra; de er nummer tre på salgsstatistikken så langt i år. Og det er før den folkelige 2-serie Active Tourer (bildet), kommer på markedet. Foto: BMWVis mer

Bilsalget fortsatt solid

April var en litt mer "normal" salgsmåned enn mars, skal vi tro tallene fra OFV.

Påsken var i mars i fjor, i april i år. Dermed "faller" bilsalget, statistisk, men trenden er like sterk. Så langt i år ligger antallet registrerte nye biler cirka to prosent over fjorårets - og 2013 var det fjerde beste året noensinne.

BMW på pallen

At elbilsalget peker seg ut som noe nytt, har vi kommentert tidligere. Og at premium-merkene er populære visste vi - men vi finner likevel ganske oppsiktsvekkende at det nå kun er de to kjempene Volkswagen og Toyota som selger flere biler enn BMW her til lands.

En ting er at BMW så smått har begynt å ri på elbilbølgen de også, med i3, men allerede før det hadde markedsandelen til den bayerske premium-produsenten steget en stund.

STADIG FLERE: BMW 4-serie (Bildet viser 435i), støtter nå opp om de øvrige modellene i BMWs rikholdige produktspekter. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


I motsetning til noen av de tradisjonelt folkelige merkene, støtter BMW seg til flere suksessmodeller og varianter. Nye X5 selger bra og har femdoblet salget i forhold til forgjengeren. Også 5-serien og X1 øker og nå har så smått nye 2-serie og 4-serie begynt å synes i statistikken.

Fortsatt høyt bilsalg

I april 2014 ble det ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), registrert 12.115 nye personbiler. Den kunstige nedgangen i forhold til april 2013 er dermed på 13 prosent, men ser man mars og april under ett, er tendensen fortsatt positiv - fem prosent opp. Og sammenlignet med gjennomsnittet for april måned de ti foregående årene, er årets apriltall 36,4 prosent høyere. Bilmarkedet holder seg altså fortsatt stabilt høyt.

Det kom for øvrig en korrigering etter den svært oppsiktsvekkende mars måned, der Tesla Model S slo en nesten 30 år gammel rekord og bidro mest til tidenes høyeste elbilandel.

Elbil: Én av ti

Elbilsalget i april
TOTALT1.260100
1.Nissan Leaf45135,8
2.Volkswagen up!25720,4
3.BMW i323618,7
4.Tesla Model S17113,6
5.Citroen C-Zero453,6
6.Ford Focus372,9
7.Mitsubishi I-MiEV272,1
8.Peugeot iOn272,1
9.Renault Zoe70,6
10.Renault Fluence10,1
11.Nissan NV20010,1


Elbilsalget er fortsatt svært høyt, men ble halvert i april i forhold til mars. Tesla Model S gjenfant et mer "normalt" salgstall med 171 biler og ble forbigått av Nissan Leaf, BMW i3 og VW e-up!. I april utgjorde elbilene 10,4 prosent av nye registrerte personbiler og andelen så langt i år er 13,5 prosent.

Vurderer du elbil? Her er det komplette utvalget

Dessuten: 7,6 prosent av personbilene som ble registrert i april hadde eller annen form for hybriddrift. Det er 17 prosent flere enn i april 2013. Da var markedsandelen 5,6 prosent. Nå gjør også ladbare hybrider sitt inntog - de kan kjøres korte pendlerstrekninger som elbil. Det er hovedsaklig den attraktive Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid (PHEV) som står for dette, med 183 registreringer i april og over 600 så langt i år.

Mye renere i snitt

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i hittil i år er 110 gram per kilometer, 17 gram lavere enn i samme periode i fjor. For bensinbiler er CO2-utslippet 122 g/km hittil i år, 3 g/km lavere enn i fjor. For de dieseldrevne bilene er CO2-utslippet 135 g/km, 2 g/km lavere enn i samme periode i 2013.

CO2-utslipp for nye personbiler i april 2014 (endring i forhold til april 2013):
• Alle personbiler 114 g/km (-13 g/km)
• Bensinbiler 121 g/km (-5 g/km)
• Dieselbiler 134 g/km (-3 g/km)

Her finner du DinSides folkesuv-tester

Apriltallet for utslipp er bedre enn sammenligningen med nivået i snitt hittil i år skulle tilsi - i mars var nemlig elbil-andelen så eksepsjonelt høy (20 prosent), at den dro snittallet for utslipp kraftig ned. Les mer om det her.

Det er gledelig å konstatere at også for varebiler konstateres det en kontinuerlig nedgang i gjennomsnittlig CO2-utslipp (fire prosent fra i fjor)

Halvparten diesel

I april hadde 49,7 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor. I april 2013 var andelen 52,2 prosent og det kan virke som om andelen stabiliserer seg på rundt 50 prosent. En god nyhet er at fra i høst vil de nye og strenge utslippskravene fra EU begynne å gjelde, hvilket progressivt vil begynne å redusere også lokalutslippene fra dieselmotorer betydelig ("smog-gassene" NOx - nitrogenoksider - og sotpartikler).

Høyt bilsalg er altså ikke lenger ensbetydende med stadig mer forurensning.

Merkerangeringen - april 2014
  AprilAndelEndring i %
 Kilde: OFV AS2014%Fra i fjor
 TOTALT12.115100-13,4
1Volkswagen1.89315,6-14
2Toyota1.22910,1-25,3
3BMW9467,846,4
4Nissan8597,15,5
5Volvo8166,7-23
6Ford8036,6-15,5
7Audi7045,8-28,7
8Skoda6725,57,5
9Mercedes-Benz5464,5-22,6
10Peugeot5314,419,6
11Mitsubishi4984,1-23,1
12Mazda3903,2-5,8
13Kia3843,2-13,5
14Suzuki237245,4
15Opel2271,9-51
16Subaru2131,8-34,5
17Hyundai2001,7-55,9
18Honda1881,6-24,8
19Tesla1711,417.000,0
20Citroen1641,4-41,2
21Renault1441,280
22MINI820,7-13,7
23Porsche450,4-8,2
24Land Rover430,448,3
25Lexus430,47,5
26Fiat360,3-53,2
27Chevrolet250,2-28,6
28Dacia110,1-56
29Alfa Romeo60-53,8
30Jeep60-14,3