<b>UTFORDRER TESLA:</b> Nei, det er ingen spøk. I samme prisleie som Tesla Model S finner man nå den ladbare BMW X5, en svær, romslig SUV solgt i 427 eksemplarer på tre måneder hvorav 333 plug-in. Å tro at ingen vurderer den ene opp mot den andre tross forskjellene når det gjelder bilkategori (elbil mot ladbar hybrid og sedan mot SUV), vil være naivt.  Foto: BMW
UTFORDRER TESLA: Nei, det er ingen spøk. I samme prisleie som Tesla Model S finner man nå den ladbare BMW X5, en svær, romslig SUV solgt i 427 eksemplarer på tre måneder hvorav 333 plug-in. Å tro at ingen vurderer den ene opp mot den andre tross forskjellene når det gjelder bilkategori (elbil mot ladbar hybrid og sedan mot SUV), vil være naivt. Foto: BMWVis mer

Bilsalget første kvartal 2016: Dette er vinnerne - og taperne

Vinner: BMW, taper: Tesla.

Året har begynt svært bra for bilsalget her i landet, i det minste når vi ser på antallet nye biler som er blitt registrert. Det er dette som er tallene vi har å forholde oss til og som kommer fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV AS).

Mange er selvsagt resultatet av en salgskontrakt som er blitt inngått flere måneder i forveien – det er altså en viss treghet i systemet som gjør at man ikke kan tolke tallene altfor bastant.

Men altså: Tallene fortsetter å peke resolutt oppover – selv om det slett ikke gjelder alle.

Som vi kommenterte nylig, er de dyreste bilmerkene blant dem som gjør det aller best.

Vi har denne gangen sett nærmere på markedsandelene til bilmerkene, og hvilke som har økt og hvilke som har gått ned.

BMW vinner

LØFTER BMW: Nykommeren 2-serie er ikke bestselgeren blant BMW-modellene, men som nykommer siden i fjor er den med og løfter markedsandelen til BMW til rekordnivå her i landet. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


To merker utmerker seg. På den positive siden: BMW, som fremstår som den store vinneren i første kvartal med en oppgang på hele to prosentpoeng i markedsandel – fra 5,9 prosent i fjor til 7,9 i år.

I motsatt ende av skalaen: Tesla, som vel å merke hadde helt eksepsjonelle tall i fjor, med et fall på 2,4 prosentpoeng – fra 4,3 helt ned til 1,9 prosent.

Når det gjelder Tesla, skal vi være rettferdige og si at en god del av fallet kommer av at første kvartal i fjor var helt eksepsjonelt, med oppdemmet etterspørsel som omsider ble sluppet ut på markedet. Dette fordi de fleste nye Model S med firehjulsdrift ankom Norge i den perioden. Det ga en sensasjonell marsmåned for merket - de slo tidenes rekord for en enkelt bilmodell!

I tillegg har merket fortsatt kun én bilmodell, mens mange kunder nå venter på de neste - kommende Model X og Model 3. Så avskrive Tesla kan vi nok langt fra. Og i forhold til snittprisen på bilen er fortsatt salgstallene høye - 705 biler så langt i år.

Har ventet på avgiftsgunstige hybrider

Dessuten tror vi at det i år er en tilsvarende oppdemmet etterspørsel etter ladbare hybrider som gir seg utslag i at biler som Volvo XC90 og særlig BMW X5 får imponerende rangering på statistikken - store, tunge luksus-SUV-er med svært lave utslipp på papiret og dermed lave avgifter og gunstig innkjøpspris - selv om de ligger i de dyre prisklassene - sammen med for eksempel Tesla Model S.

BMW, Mercedes, Volvo, Audi

De fire merkene, som har en god del høyere priser enn gjennomsnittsbilen i Norge, er alle på topp-ti-listen over vinnere. Hos alle er det de ladbare hybridene som gjør forskjellen, selv om Audi dessuten har en ny A4 som hjelper godt til.

Mitsubishi, som mer folkelig bilprodusent, har også fordelen av å kunne tilby en stor SUV til gunstig pris fordi den er ladbar - den var dessuten pioneren i segmentet. Men uten sin Outlander PHEV og de øvrige Outlander-versjonene, ville japaneren ligget mye lenger ned på salgslistene - SUV-en utgjør i 1. kvartal 88 prosent av det totale Mitsubishi-salget her til lands.

Les vår nyeste test av Mitsubishi Outlander PHEV her!

Unntaket

IKKE-LADBAR: Suksess likevel: Mazda lykkes stort med nye CX-3 i Norge. Foto: KASPER VAN WALLINGA Vis mer


Blant dem som gjør det best hittil i år er det ett unntak, nemlig Mazda. Det er den eneste av bilprodusentene representert på toppen av vinnerlisten som ikke har lykkes takket være elbil eller ladbar hybrid. Mazda treffer ganske enkelt fordi... de bare treffer riktig.

Design og biltype stemmer og kvalitetsopplevelsen er den beste blant de japanske bilprodusentene i dag. Slik klarer både SUV-en CX-5 og den kompakte crossoveren CX-3, som ikke fantes på denne tid i fjor, å løfte Mazda til nye høyder og et påslag i markedsandel på hele 1,7 prosentpoeng - fra 3,2 i fjor til 4,9 i år!

De to lederne svekket

Blant taperne finner vi foruten Tesla både Volkswagen og Toyota, de to mestselgende merkene her i landet, som har gitt fra seg markedsandeler til mindre konkurrenter. Det vil nok mange se som et sunnhetstegn - at markedet diversifiseres i større grad.

VENTER PÅ: Ny Tiguan er på vei - den utgående selger mye dårligere og markedsandelene synker. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Hos Volkswagen kommer nedgangen tross at de fortsetter å dominere overlegent, men i fjor hadde de altså en svært høy andel av markedet og både elbilene e-Golf og e-up! har mistet noe salg til konkurrenter som Nissan Leaf med lengre rekkevidde, BMW i3, Renault Zoe og Mercedes-Benz B 250 e. Verken suksess-introduksjonen av nye Touran eller nye Passat har kunnet veie opp for det - og at Tiguan-salget faller mens kundene venter på nykommeren.

Helt ny VW Tiguan vinterkjørt

Når det gjelder Toyota, er deres problem hovedsaklig: Ingen elbil, og kun en, utdatert, ladbar hybrid - inntil videre.

Med nye Prius og kanskje særlig den moderne ladbare, kan denne situasjonen komme til å endre seg i løpet av året...

Vinnerne i første kvartal (Oppgang i markedsandel fra 2015 til 2016 og andel hittil i 2016)
 + andel 16 / 15Andel i 2016
1. BMW27,9
2. Mazda1,74,9
3. Mercedes-Benz1,35,7
4. Mitsubishi1,14,4
5. Volvo15,6
6. Renault0,62,2
7. Audi0,54,4
8. Skoda0,45,2
9. DS0,20,2
10. Jaguar0,10,1


Taperne i første kvartal (Nedgang i markedsandel og andel i 2016)
 - andel 16 / 15Andel i 2016
27.Jeep-0,2 %0 %
28.Opel-0,3 %2,1 %
29. Honda-0,3 %1,3 %
30. Peugeot-0,3 %3,4 %
31. Nissan-0,4 %7,1 %
32. Hyundai-0,6 %1,2 %
33. Subaru-0,9 %0,8 %
34. Toyota-1,4 %10,8 %
35. Volkswagen-1,4 %16,2 %
36. Tesla-2,4 %1,9 %