184 nyregistrerte i august, og Tesla S er offisielt en storselgende bil. Foto: Tesla
184 nyregistrerte i august, og Tesla S er offisielt en storselgende bil. Foto: TeslaVis mer

Bilsalget: Endringer på gang!

I et bilmarked i fortsatt moderat vekst var det i august elbilene som briljerte.

August var en bra måned for bilforhandlerne generelt sett. Det mest spektakulære er at elbilene på ny gjorde et kraftig byks fremover og faktisk sto for hele seks prosent av nybilsalget - og vel så det.

Tesla fosser frem

Særlig Tesla slo til og kom foran både Honda, Citroën og Suzuki på merkestatistikken. Selvfølgelig takket være Tesla Model S (184 nyregistrerte eksemplarer). Luksusbilen med eldrift fremstår takket være de norske særfordelene som svært rimelig i pris, samtidig som eierne kan glede seg over alle de andre privilegiene en elbileier har.

Vi minner om at i USA, hvor bilprisene er mye lavere enn i Norge generelt, er Tesla S regnet som en konkurrent til Porsche Panamera (som ladbar hybrid), når det gjelder prisleie ...

Tesla-salget gikk overhodet ikke ut over den andre storselgende elbilen, Nissan Leaf, som, med hele 448 registrerte eksemplarer, var fjerde mest solgte personbil i august.

SUPERLADERE: Tesla gir deg gratis lading - for alltid!

Elbil-bonanza

I august ble det registrert 700 personbiler med elmotor. Det er 272 flere (+63,6 %) enn i august 2012. Elbilene hadde en markedsandel på 6,0 % blant personbilene i august i år, mens den i august i fjor var 3,6 %. Hittil i år er det registrert 3.206 nye personbiler med elmotor, 806 (+33,6 %) flere enn i samme periode i fjor.

Totalmarkedet opp igjen

I august 2013 ble det registrert 11.660 nye personbiler, hvilket i absolutte tall er en nedgang på 1,1 prosent fra august 2012. Men i år var det 22 registreringsdager i august, mens det i fjor var 23. Det betyr at det i snitt ble registrert 530 biler per registreringsdag i år mot 513 i 2012 - altså en reell stigning på vel tre prosent. I forhold til gjennomsnittet for august måned de ti foregående årene, er for øvrig årets augusttall hele 26,0 % høyere.

Dette koster bileierne milliarder ekstra!

Det er ikke alt

Det ble videre bruktimportert 2.849 personbiler i august. Korrigert for antallet registreringsdager betyr det at trenden holder seg stabil - vi holder oss på rundt snaue 30 prosent av antallet nyregistrerte biler. I august ble det også solgt 37.728 bruktbiler (det OFV kallerr "eierskifter av personbiler"). Det er ørlite grann flere enn i august 2012.

Stadig lavere utslipp

Tesla har bygd ut et nettverk av superladere i Sør-Norge - noe som befester vår stilling som noe i nærheten av en elbil-supermakt! Foto: TESLA Vis mer


Dette henger naturligvis sammen med den voldsomme økningen i salget av elbiler som i statistikken kommer ut med null i utslipp : Gjennomsnittlig C02-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i august var bare 120 g/km, det er 7 g/km mindre enn i august 2012. I august i år ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler med bensinmotor 122 g/km, mens det for dieseldrevne biler ble 134 g/km. I august i 2012 hadde de bensindrevne personbilene 127 g/km i C02-utslipp, mens de dieseldrevne personbilene hadde 135 g/km.

Hittil i år er C02-utslippet for nyregistrerte personbiler 126 gram per kilometer, mot 135 gram i samme periode i fjor.

CO2-utslipp for nye personbiler i august 2013 (endring i forhold til august 2012):

  • Alle personbiler 120 gram per kilometer. (- 5 )
  • Bensinbiler 122 gram per kilometer. (- 7)
  • Dieselbiler 134 gram per kilometer. (- 1)

Tolking av statistikk

Her må det i ærlighetens navn presiseres at det ikke er fordi dieselbiler slipper ut mer CO2 enn en tilsvarende bensinbil at tallene er så pass forskjellige - det er snarere fordi bensinandelen er i kraftig overvekt særlig i småbilsegmentet - hvor forbruk og utslipp uansett er lavest. Når det er sagt: Bensin avstedkommer en god del lavere utslipp av skadelige stoffer som nitrogenoksider og partikler, som er særlig uefne i tettbygd strøk

Her er de beste bilinteriørene

Stadig mindre diesel

I august hadde såvidt halvparten - 50,5 prosent - av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor. I august 2012, hvor andelen allerede var klart fallende, var den fortsatt 60 prosent.

Toyota sørger for hybrid-boost

Det er ikke bare elbiler som er vinnere i august. Blant de mer tradisjonelle diesel- eller bensindrevne bilene har vi her en klar ener nå på tampen av sommeren. Skoda Octavia, tredje generasjon, er nemlig mest solgt i mellomklassen i august. Endelig har det løsnet etter noen leveringsutfordringer i starten - og bilen er utvilsomt et godt kjøp i denne klassen. (Bildet viser RS-versjonen) Foto: Knut Moberg Vis mer


Toyota haler innpå erkerivalen Volkswagen med nok en god måned i august. Dette er, ved siden av suksessen til SUV-en RAV4, betraktelig hjulpet av merkets dominerende posisjon i hybridmarkedet. Det ble faktisk registrert 925 nye personbiler med bensin- eller diesel/elektrisk hybriddrift i august. Det er nesten en tredjedel mer enn i august i fjor. Personbilene med hybriddrift har nå en markedsandel på 7,9 prosent. Hittil i år er det registrert 6.384 nye personbiler med hybriddrift. Det er 85,9 prosent flere enn i samme periode i fjor.

Porsches nye våpen: Imponerende Panamera ladbar hybrid

For å avslutte dybdeanalysen: Norske bilkunder etterspør 4x4 i stadig økende grad. I august ble det registrert 3.627 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 31,1 prosent. I samme måned i 2012 var andelen 27,1 prosent. (Sommeren er ikke vanligvis høysesong for slike biler.)

Totalt sett er altså bilmarkedet fortsatt i storform og, takket være incentivene, er det stadig mindre forurensende biler som slippes ut på veiene.

Merkerangeringen så langt i år
Kilde: OFV ASaug.13%Hittil i år%+/- fra 2012
TOTALT11.66010093.6161000,6
1. Volkswagen1.55113,312.85213,7-6,7
2. Toyota1.66614,312.11112,93,4
3. Ford8977,76.9117,4-8,8
4. Volvo58156.6817,1-8,2
5. Audi6455,55.3235,7-9,6
6. Nissan7256,25.2715,614,4
7. BMW6205,34.5934,9-8,6
8. Mazda6285,44.3334,6149,6
9. Mitsubishi3873,34.1624,432,5
10. Mercedes-Benz5134,44.0754,417,6
11. Skoda5434,73.9214,2-15,2
12. Peugeot5634,83.7074-12,5
13. Kia4023,43.2423,52
14. Hyundai3432,93.1923,4-18,3
15. Opel23822.6202,84,1
16. Subaru2081,82.2072,4-3,9
17. Honda1821,61.878275
18. Citroen1651,41.7901,9-25,6
19. Suzuki12211.1981,3-14,3
20. MINI880,86300,712,3
21. Renault11915520,612,2
22. Fiat510,44880,58,9
23. Chevrolet640,53440,43 027,3
24. Lexus690,63430,4-12,3
25. Land Rover280,23280,4-37,8
26. Porsche340,32460,31,2
27. Tesla1851,61920,2700
28. Dacia130,11480,24 833,3
29. Alfa Romeo210,21160,1-45,5
30. Jaguar30510,154,5