VINNER MED HYBRIDER: I et fortsatt sterkt bilmarked er det i september Toyota som er størst. Det er også de som leverer flest biler utstyrt med elmotor - riktignok med bensinmotor i tillegg. Hybridene står for cirka halvparten av Toyota-salget. På bildet ser vi en Toyota Prius Plus Seven. Foto: KNUT MOBERG
VINNER MED HYBRIDER: I et fortsatt sterkt bilmarked er det i september Toyota som er størst. Det er også de som leverer flest biler utstyrt med elmotor - riktignok med bensinmotor i tillegg. Hybridene står for cirka halvparten av Toyota-salget. På bildet ser vi en Toyota Prius Plus Seven. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Bilsalget: Elbilrekord

Bilmarkedet fortsetter sin moderate stigning, men det er selvsagt elbilsalget som er oppsiktsvekkende.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har sluppet den fullstendige statistikken over nyregistrerte biler i september og dermed også tredje kvartal.

Elbilene slår alle rekorder

Det er allerede gammelt nytt at elbilsalget satte ny rekord i september. Det er også gammelt nytt at registreringene av Tesla Model S overgikk alle andre bilmodeller - det var tilfellet allerede etter ti dager i september, og nå også for hele måneden.

Det ble levert ut hele 616 eksemplarer av luksusbilen i september. Det betyr at det allerede ruller over 800 eksemplarer av den store og relativt luksuriøse kombikupéen på norske veier. Dermed er det to elbiler på topp-ti-listen, for Nissan Leaf er også med.

Vår test av Tesla Model S kan du lese her.

Toyota med flest elmotorer

At mer enn en av 12 registrerte biler i september var elbiler er oppsiktsvekkende i seg selv, men det de fleste ikke tenker på er at det verken var Nissan, Tesla eller Mitsubishi som leverte ut flest biler med elmotor.

Det var nemlig storselger Toyota, takket være en svært høy andel hybridbiler, faktisk cirka halvparten av alle nyregistrerte biler fra den japanske produsenten (ifølge OFV 49,55 prosent, for å være nøyaktig).

Toyota størst i tredje kvartal

Det betyr at det ble registrert hele 767 biler av merket Toyota med en elmotor i tillegg til bensinmotoren. Disse er fordelt på modellene Yaris, Auris, Auris Touring Sports, Prius og Prius + Seven.

Dette bidrar sterkt til at Toyota nå ligger an til å gå forbi Volkswagen i det norske bilmarkedet - merket var mest solgt her i landet i september for tredje måned på rad.

I tillegg til hybrid-suksessen skyldes dette at folkesuven RAV4 ser ut til å falle i smak hos norske bilkjøpere: Med 312 registreringer var det nest mest solgte SUV i september bak Mazdas storsuksess CX-5, men foran VW Tiguan.

Superladere: Tesla gir deg gratis lading - for alltid!

Fortsatt økning

LADER OPP: Norges mest solgte bil i september, Tesla Model S. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Men det skjedde også en del andre ting i bilmarkedet, som ligger an til å havne på et temmelig høyt nivå også i år.

Fortsetter tendensen, vil det ha blitt solgt 140.000 biler her i landet i 2013, som i så fall vil bli tidenes fjerde beste år for bilsalget.

 ModellAntall%
1Tesla Model S6165,1
2Volkswagen Golf5614,6
3Toyota Auris5114,2
4Skoda Octavia4443,6
5Mazda CX-54213,5
6Volvo V403733,1
7Nissan Leaf3492,9
8Toyota RAV43122,6
9Toyota Yaris2972,4
10Volkswagen Tiguan2942,4
11Volvo V702722,2
12Ford Focus2512,1
13Volkswagen Passat2502,1
14Volvo XC602141,8
15BMW 3-serie2131,8
16Volvo V602001,6
17Audi A31961,6
18Kia Sportage1961,6
19Toyota Avensis1881,5
20Nissan Qashqai1831,5
21Mitsubishi Outlander1651,4
22Audi A41481,2
23Peugeot 2081431,2
24Volkswagen Polo1391,1
25BMW X31381,1
26Ford Mondeo1331,1
27Suzuki SX41321,1
28BMW 1-serie1311,1
29Toyota Prius1181
30Hyundai i201120,9


I september 2013 ble det totalt registrert 12.168 nye personbiler, en økning på 9,3 prosent fra september 2012. Det var én registreringsdag mer, hvilket gir en korrigert økning på litt over fire prosent. I forhold til gjennomsnittet for september måned de 10 foregående årene, er årets septembertall 26,8 prosent høyere.

Bruktimporten var derimot noe svekket - 2.596 personbiler i september. Dette er en nedgang på 6,4 prosent fra i fjor. Bruktbilsalget innenlands steg derimot noe.

Hva har Moods of Norway med bilstatistikken å gjøre?!?

Kutter CO2

Den høye andelen elbiler og hybrider medfører en stadig reduksjon i gjennomsnittlig CO2-utslipp, til tross for en ørliten økning for bensin- og dieselbilenes del fra august til september.

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i september var bare 118 gram per kilometer, det er syv gram mindre enn i september 2012.

I september i år ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler med bensinmotor 123 gram per kilometer, mens det for dieseldrevne biler ble 136. I september i 2012 hadde de bensindrevne personbilene 127 gram per kilometer i CO2-utslipp, mens de dieseldrevne personbilene hadde 136 g/km.

Dette koster bileierne milliarder ekstra!

Hittil i år er CO2-utslippet for nyregistrerte personbiler 125 gram per kilometer, mot 130 gram i samme periode i fjor.

CO2-utslipp for nye personbiler i september 2013 (endring i forhold til september 2012):

  • Alle personbiler 118 gram per kilometer. (- 7 )
  • Bensinbiler 123 gram per kilometer. (- 4)
  • Dieselbiler 134 gram per kilometer. (- 2)

Stadig lavere dieselandel

Henholdsvis bensin, hybrid og diesel - uansett en storselgende trio: VW Golf, Toyota Auris og Ford Focus. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


I september hadde 50,9 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor - omtrent som måneden før. Men i september 2012 var andelen 59,5 prosent.

Elbil-rekord

Som tidligere nevnt slår elbilsalget alle rekorder - eller rettere sagt registreringene, for det dreier seg dels om et oppdemmet salg. I september ble det uansett registrert utrolige 1.044 nye personbiler med bare elmotor. Det er 461 flere enn i september 2012, som allerede var en rekordmåned. Det innebærer en økning på 79 prosent. Elbilene hadde en markedsandel på 8,6 prosent blant personbilene i september i år, mens den i september i fjor var 5,2 prosent. Hittil i år er det registrert 4.250 nye elbiler, 1.267 enheter eller 42,5 prosent flere enn i samme periode i fjor.

Alt om elbiler på DinSide

Hybridbilene også frem

Det ble registrert 894 nye personbiler med bensin-diesel/elektrisk hybriddrift i september. Det er 30 prosent flere enn i september i fjor. Personbilene med hybriddrift har en markedsandel på 7,3 %. Hittil i år er det registrert 7.274 nye personbiler med hybriddrift, 76,6 prosent flere enn i samme periode i fjor.

Totalt hadde altså en av seks biler som ble levert til kunder i september, elmotor - enten med eller uten forbrenningsmotor i tillegg. Det blir spennende å se om tendensen vil holde seg ut året.

Vi følger med!

Bilmerkenes rangering hittil i år
Kilde: OFV ASseptemberHittil 20132013/2012 +/-
TOTALT12.168105.784+1,5
1. Volkswagen1.51214.364-5,6
2. Toyota1.54813.6594,3
3. Volvo1.0987.779-5,4
4. Ford7337.644-10,1
5. Nissan6155.88613,6
6. Audi5545.877-9,1
7. BMW6815.274-5,7
8. Mazda5844.917139,3
9. Skoda6794.600-9,5
10. Mitsubishi4184.58028,3
11. Mercedes-Benz4154.49013,2
12. Peugeot4024.109-13
13. Kia4803.7222
14. Hyundai3373.529-18
15. Opel2502.8701,9
16. Subaru2652.472-8,3
17. Honda1962.07474,3
18. Citroen1811.971-29,5
19. Suzuki1991.397-11,2
20. Tesla6168082.892,6
21. MINI6869812,2
22. Renault6261417,6
23. Fiat425307,1
24. Chevrolet604043.266,7
25. Land Rover73401-26
26. Lexus47390-6,3
27. Porsche172631,5
28. Dacia101585.166,7
29. Alfa Romeo11127-46,4
30. Jaguar15257,6