Bilsalget går opp, mens noen sliter i motvind.
Bilsalget går opp, mens noen sliter i motvind. Vis mer

Bilsalget: Disse taper terreng

Bilsalget går så det suser. Likevel taper noen kraftig terreng. Her er listen over bransjens tapere og vinnere.

Den månedlige registreringsstatistikken er bilbransjens målestokk:

Den viser hvem som kan slå seg på brystet, og hvem som har tapt terreng.

Her kan bilbransjen se om de gjør det bedre enn konkurrentene, og om veksten blir som forventet. For mange gjør den det, men den enes brød er den andres død, og dette er historien om bildøden.

Fortsatt vekst

Hittil i år har bilsalget steget i forhold til fjoråret, mot alle forventninger og odds, ettersom 2011 gikk inn i historien som ett av de aller beste. Likevel er det merker som ikke klarer å klatre, men ser blodrøde tall. For samtidig som blant annet de koreanske merkene skuer over en vakker soloppgang, så må noen ufrivillig finne seg i å se solen forsvinne i dimman.

BILSALGET I APRIL

Lokomotiver stanger

Mitsubishi solgte 1.402 ASX frem til 1. mai i fjor. I år er tallet nær halvert. Foto: Knut Moberg Vis mer


Listen over merker som sliter i motvind består nemlig av anerkjente merker, de fleste med en historie for å ha beina godt plantet på jorda.

Når noen av dem i løpet av 2012 har nær halvvert omsetningen sin, så bør varsellamper begynne å blinke.

Noen må rett og slett sette i gang en massiv snuoperasjon for i det hele tatt ha mulighet for å få godt fotfeste igjen.

Vi kjøper flere, sterkere og dyrere biler

Opp som en bjørn, ....

2012 har så langt vært strengest mot Mitsubishi, som i fjor opplevde en solskinnshistorie med både ASX og i-Miev. Nå ser det ut til at lufta har gått ut av ballongen, og merket opplever en sterk tilbakegang på 41,7 prosent. Alfa Romeo og Suzuki henger hakk i hel, med cirka 38 prosent nedgang. I motsetning til Mitsubishi, så er disse likevel så små at det ikke skal mange bilene til for å skape endring. Droppet for Mitsubishi sin del ligger fordelt på ASX, i-Miev og Outlander.

Disse merkene har tapt markedsandel mot samme periode i fjor:

* Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken Vis mer


Disse merkene har hentet markedsandeler mot samme periode i fjor:

* KIilde: Opplysningrådet for Veitrafikken Vis mer


Men hvorfor tror du at disse merkene taper terreng?

Del det gjerne med oss i debatten under, men hold diskusjonen på et saklig nivå.

Nordmenn vil ha SUV