<b>VINNER:</b> Folkesuvene er fortsatt populære her i landet og Toyota RAV4 (bildet) er, sammen med den mindre Suzuki SX4, den folkesuven som har økt salget mest siden i fjor. Foto: KNUT MOBERG
VINNER: Folkesuvene er fortsatt populære her i landet og Toyota RAV4 (bildet) er, sammen med den mindre Suzuki SX4, den folkesuven som har økt salget mest siden i fjor. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Bilsalget: Dette er vinnerne og taperne

Vi har gravd mer i registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Vi kunne forleden dag fortelle om et bilmarked som er svært potent, og hvor elbilene nå har nådd en andel av over 20 prosent.

At Tesla er den store vinneren i markedet er åpenbart. Men det foregår mye annet, og her avslører vi hvilke bilmerker som fremstår som vinnere og tapere når en fjerdedel av året er tilbakelagt.

Hvilke enkeltmodeller som er i vinden, og hvilke som ser ut til å ha mistet kjøpernes gunst, ser vi også nærmere på.

Vinner: Renault

Ser vi bort fra det spesielle fenomenet Tesla, er det faktisk uventede Renault som fremstår som vinneren blant bilmerkene så langt i år.

De kommer riktignok fra svært langt nede på statistikken og frem til i fjor så det ut til at nedturen ingen ende ville ta.

Modeller som har mer enn doblet salget
ModellAntallAndel%- endring
 1. kvartali %fra i fjor
Citroen C-Zero1230,3+ 778,6 %
Nissan Note1500,4+ 689,5
Peugeot 3084701,3+ 646
Mazda 32650,7+ 597,4
BMW X51850,5+ 413,9
Ford Ka270,1+ 285,7
Suzuki SX46911,9+ 279,7
Citroën C4 / C4 Picasso2240,6+ 220
Toyota RAV49932,7+ 197,3
Skoda Rapid1650,5+ 175
Lexus GS80+ 166,7
VW up! / e-up!9272,5+ 166,4
Audi Q750+ 150
Hyundai i101040,3+ 147,6
Nissan Micra640,2+ 146,2
Opel Insignia3140,9+ 119,6
Kilde: OFV AS   


Men nå er det fornyet organisasjon og bedre modellutvalg, og så langt i år har Renault fått avsetning for 373 biler, mot 145 under samme periode i fjor. En enda bedre nyhet for merket mange hadde avskrevet i det norske markedet, er at det aller meste av veksten kom i mars og at både Renault Clio og den høyreiste Captur så smått har begynt å slå an.

Og det er rett før Renault (omsider) lanserte sin relativt rimelige elbil, Zoe, i Norge. I mars har dermed Renault gått forbi Hyundai i markedsandel og er på nivå med Honda.

Av de andre viktige er det følgende som kommer på topp-ti lista over merker i vekst: Suzuki (takket være SX4 S-Cross), BMW (i3, 3/4-serie, 5-serie og nye X5), Nissan(Leaf, nye Note og helt ny Qashqai), Skoda (Rapid og Octavia) og Peugeot (2008 og 308 - årets bil 2014).

Taper: Hyundai

Nevnte Hyundai er det merket som har falt kraftigst i første kvartal og hadde det ikke vært for at den nye minibilen i10 gjør det ganske bra, ville resultatet vært enda mer begredelig enn fallet på 43 prosent. Samtlige andre modeller faller nemlig med mellom 29 og 73 prosent.

Honda faller også kraftig - CR-V-effekten dabber av og nye Civic Tourer har ikke rukket å få noen særlig effekt ennå.

Kia har hatt en formidabel vekst lenge, og en viss nedgang var ventet. Likevel: Nesten 30 prosent fall er mye i et marked som vokser med åtte prosent og det er særlig cee'd og Rio som drar ned.

At Opel-salget er ned 17,7 prosent er på mange måter mer bekymringsverdig da nedgangen viser seg å fortsette tross en rekke tiltak fra den relativt nye organisasjonens side. Eneste lyspunkt er Insignia, som mer enn dobler salget takket være nykommeren Country Tourer, men de andre modellene fortsetter nedturen, noe som ikke kan forklares med at produktene i seg selv ikke er attraktive.

Ingen enkel forklaring

Det er diverse årsaker til at merkene går kraftig ned eller kraftig opp i forhold til året før. Det kan være at merket hadde sterk vekst året før og at det kommer et tilbakeslag. For eksempel en modell som slo an, og som har fått forsterket konkurranse. Det kan være at et merke har gjennomgått en begredelig periode, og plutselig har fått et nytt og populært produkt å slå i bordet med.

Men for noen bekrefter tallene en mer vedvarende positiv - eller negativ - trend.

Ti på topp - og på bunn

Her er tallene som viser de ti merkene som har vokst mest, og de ti som har falt mest, i første kvartal 2014 i forhold til tilsvarende periode i fjor:

Vinnerne i 1. kvartal 2014 (Tabellen viser endring fra i fjor, antall solgt i år og markedsandel, deretter tilsvarende for 2013.)
   Solgt 1. kv. Solgt 1. kv. 
  Vekst i %2014Andel %2013Andel %
1Tesla205.5002.0565,610
2Renault157,237311450,4
3Suzuki85,89272,54991,5
4BMW70,72.8317,81.6584,9
5Chevrolet59,21560,4980,3
6Nissan47,12.6577,31.8065,4
7Land Rover32,82390,71800,5
8Lexus32,11480,41120,3
9Skoda20,51.6304,51.3534
10Peugeot19,11.7594,81.4774,4


OPPDATERT IMAGE: Mange hadde avskrevet Renault i det norske markedet. Men det er noe dynamisk over merkets nye produktstrategi. Her pseudo-SUV-en Renault Captur. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Taperne i 1. kvartal 2014
   Solgt 1. kv. Solgt 1. kv. 
  Vekst i %2014Andel %2013Andel %
1Opel-17,78902,410823,2
2Jaguar-20,8190,1240,1
3Subaru-21,36231,77922,4
4Porsche-24,4590,2780,2
5Fiat-25,8980,31320,4
6Kia-28,48782,412263,6
7Alfa Romeo-36,4210,1330,1
8Dacia-40,6410,1690,2
9Honda-42,45021,48722,6
10Hyundai-43,36231,710993,3


TAPER SÅ LANGT: Hyundai er nederst på listen etter første kvartal målt etter endring fra samme periode i fjor. (Bildet viser en Santa Fe). Foto: HYUNDAI Vis mer