Foto: Automedia
Foto: AutomediaVis mer

Bilsalget august 2010

Bilsalget går på skinner, men det finnes skjønnheter som blir totalt oversett.

Bilmarkedets gode form fortsetter i annet halvår.

Årets augusttall ligger 28% høyere enn snittet for august de siste ti årene. I forhold til i fjor er tallet 31% høyere, riktignok med en ekstra virkedag. Det ble i tillegg registrert 19% flere bruktimporterte biler enn i fjor (2.671 biler). Bruktbilmarkedet økte også, men i mindre grad. I overkant av 35.000 eierskifter sted i løpet av månenden.

Toyota sterkest i august

Med dette bakteppet er det selvsagt store sprik i utviklingen fra merke til merke og fra modell til modell. Helt i toppen befester Volkswagen sin posisjon som Norges mest solgte bilmerke, både totalt og på personbilmarkedet. Men i august har Toyota en høyere markedsandel - det kan fortsatt bli spennende utover høsten.

Slutt for Opel-raset?

Når det gjelder økning i forhold til i fjor er de klare vinnerne blant topp ti-merkene så langt i år Volvo (+ 79%), Peugeot (+ 72%) og Skoda (+ 70%). Den store taperen, som dessverre bare bekrefter en tendens vi har sett lenge, er Opel - og det til tross for en modellrekke som fremstår som moderne, attraktiv og dynamisk. Skjønnheten Opel Insignia deriblant. Det er noe som ikke stemmer ... Imidlertid finnes et lyspunkt i august: Markedsandelen til Opel, om den har gått kraftig tilbake i årets åtte første måneder sammenlignet med samme periode i fjor (ned fra 4,8% til 3,6%) så har den gått opp i august til 3,6% mot 3,3% i august i fjor - og katastrofale 3% i juli, en måned Opel havnet på en 12. plass og hadde både Mercedes og Hyundai foran seg. Men merket har i august en fremgang i salg på 44% hvilket er mer enn totalmarkedets fremgang. Lys i enden av tunnelen?

Polo og Fiesta

På modellnivå ser vi at to småbiler gjør det svært bra for tiden. Det dreier seg om VW Polo, som ligger på en syvende plass på modellstatistikken så langt i år og var fjerde mest solgte modell i august (291 biler). Da måtte den imidlertid se seg slått av... Ford Fiesta, som med 369 registrerte eksemplarer lå på en pen tredjeplass totalt bare slått av storselgerne VW Golf og Toyota Avensis. Pen måned for de bestselgende småbilene, altså - men de to er de eneste små på topp 20-listen så langt i år.

Noen populære modeller

Fortsatt på modellnivå ser vi at de kraftigste økningene blant de 20 mest solgte modellene naturlig nok gjelder relativt nye modeller med et lavt referansenivå som Peugeot 3008 (10. plass), Opel Astra (18. plass - og årsaken til Opels august-lyspunkt), og ovenfor nevnte Polo (7. plass). Også Toyota Prius (13. plass), har en kraftig økning i 2010, men faller brutalt i august. Nissan Qashqai (3. plass) og Volvo V70 (4. plass) så den kraftige fremgangen så langt i år bli bremset ned i august mens Volvo V50 (8. plass), gjorde tvertom.

VW Golf troner fortsatt ubestridt på toppen av salgslistene tross noe slakk i august. Enkelte ting endrer seg ikke.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

MERKER: Ti på topp januar - august, nybilregistreringer (Totalmarkedets endring fra i fjor er på + 41,9 %)
Merkeantallendring fra i fjor
1. Volkswagen12.816+ 53,5 %
2. Toyota11.859+ 37,4 %
3. Ford7.207+ 37,3 %
4. Volvo6.456+ 78,7 %
5. Peugeot4.940+ 72,4 %
6. Audi4.575+ 40.0 %
7. Skoda4.337+ 70,3 %
8. BMW3.435+ 32,8 %
9. Nissan3.315+ 43,8 %
10.Opel3.054+ 7,3 %
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken