Mazda er et bilmerke i stor fremgang, og nå er også nye Mazda 6 (bildet) med å dra lasset. 522 eksemplarer er solgt så langt i år. Foto: Fred Magne Skillebæk
Mazda er et bilmerke i stor fremgang, og nå er også nye Mazda 6 (bildet) med å dra lasset. 522 eksemplarer er solgt så langt i år. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Bilsalget - status etter første halvår

Salgstallene for juni er nå klare.

Vi er allerede i annet halvår 2013. Det betyr at status kan gjøres opp etter første halvår. Situasjonen er at bilsalget er stabilisert på et høyt nivå.

Nordmenn fortsetter altså å handle mye bil.

Men bak de overordnede tallene foregår det mye. Her er noen eksempler:

  • Toyota haler innpå og truer nå erkerivalen Volkswagen.
  • Elbilene øker sin andel av salget enda mer.
  • Dieselandelen på sin side har sluttet å falle og er nå ganske stabilt på litt over 50 prosent.

  • Nordmenn kjøper i snitt biler med stadig lavere utslipp.

Fortsatt positivt

I juni 2013 ble det registrert 10.948 nye personbiler, marginalt færre biler enn i juni 2012 (- 0,9 prosent). Men det var en registreringsdag mindre, så takten har holdt seg positiv og i forhold til gjennomsnittet for juni måned de ti foregående årene, er årets junitall 12,6 prosent høyere.

Det ble dessuten bruktimportert 2.636 personbiler i juni, 5,2 prosent flere enn i juni i fjor.
Bruktbilsalget totalt var relativt sett ganske stabilt.

Disse nye bilene kom på markedet i juni

Stadig renere

CO2-utslippet fra nye personbiler i juni var i snitt 127 gram per kilometer.
Det er fire gram per kilometer lavere enn i juni 2012. I juni i år ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler med bensinmotor 125 g/km, mens det for dieseldrevne biler ble 136 g/km. I juni i 2012 hadde de bensindrevne personbilene 132 g/km i CO2-utslipp, mens de dieseldrevne personbilene hadde 136 g/km.

I første halvår 2013 er CO2-utslippet for nyregistrerte personbiler 127 gram per kilometer. Det er fire gram lavere enn i samme periode i fjor. For personbilene med bensinmotor er utslippet redusert med seks gram per kilometer. til 125 gram per kilometer. Utslippet fra personbilene med dieselmotor er uendret; 136 gram per kilometer.

CO2-utslipp for nye personbiler i juni 2013 (endring i forhold til juni 2012):

  • Alle personbiler 127 gram per kilometer. (- 4 )
  • Bensinbiler 125 gram per kilometer. (- 7)
  • Dieselbiler 136 gram per kilometer. (uendret)
Les også: Bilferie? Sjekk dette før du kjører

Dieselandelen flat

I juni hadde 54,6 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor. I juni 2012 var andelen riktignok fortsatt 67,7 prosent, så nordmenn kjøper mye mindre diesel enn for et år siden. Men nivået har nå ligget omtrent uendret noen måneder i strekk.

Mot 5.000 nye elbiler i 2013?

TESLA MODEL S: Mange hundre slike er bestilt - men bilen lar vente på seg. Når leveringen kommer i gang for alvor, vil antakelig elbilsalget øke ytterligere. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer


I juni ble det registrert 372 personbiler med elmotor. Det er 40,9 prosent flere enn i juni 2012. Elbilene hadde en markedsandel på 3,4 prosent blant personbilene i juni i år, mens den i juni i fjor var 2,4 prosent. Hittil i år er det registrert 2.228 nye personbiler med elmotor, 29,8 prosent flere enn i samme periode i fjor.

Generalsekretær Snorre Sletvold i Norges Elbilforening sier han regner med at det i år kan bli solgt så mange som 5.000 elbiler i Norge for første gang noensinne, da flere nye modeller ventes på markedet. Deriblant nykommeren Ford Focus Electric, og luksuriøse Tesla Model S.

Hybrider på full fart opp

Det ble registrert 656 nye personbiler med bensin-diesel/elektrisk hybriddrift i juni. Det er 40,8 prosent flere enn i juni i fjor. Personbilene med hybriddrift har nå en markedsandel på 6,0 prosent. Totalt er altså nesten én av ti solgte biler i Norge nå utstyrt med en elmotor! (elbiler pluss hybrider). Hittil i år er det registrert 4.652 nye personbiler med hybriddrift, det er en dobling i forhold til samme periode i fjor.

Alt om elbiler på DinSide

En av tre velger 4x4

I juni ble det registrert 3.634 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 33,2 prosent. I samme måned i 2012 var firehjulsdriftandelen 29,4 prosent.

2013Juni 1. halvår Endring fraEndring fra
Kilde: OFV ASAntall%Antall%jun.121. halvår 2012
TOTALT10.94810070.644100-0,91,9
1. Volkswagen1.48213,59.74513,80,1-1,2
2. Toyota1.45013,28.81812,514,7-0,1
3. Volvo6926,35.1997,4-22,2-9,7
4. Ford1.0849,95.1897,3-3,2-10,9
5. Audi5795,33.9915,60,2-6,8
6. Nissan6335,83.8985,532,712,7
7. BMW4944,53.4604,9-20,5-11,4
8. Mitsubishi5394,93.3204,758,536,9
9. Mercedes3393,13.1444,5-4,519,7
10. Mazda4654,23.0614,353,5161,8
11. Skoda43442.8764,1-24,3-10,1
12. Peugeot3713,42.7833,9-28,1-9,2
13. Hyundai4844,42.5053,5-7,3-16,4
14. Kia3483,22.4273,4-8,45,1
15. Opel2452,22.1623,1-16,111,7
16. Subaru2812,61.6982,42,68,6
17. Honda22321.5752,216,895,4
18. Citroen2502,31.4132-28-20,3
19. Suzuki1481,49621,48-12,5
20. MINI720,74630,728,62
21. Fiat970,93850,5110,923,8
22. Renault440,43420,5-60-6,8
23. Land Rover290,32740,4-44,2-36,4
24. Chevrolet670,62260,33.250,02.411,1
25. Lexus350,32210,3 -27,5
26. Porsche170,21690,2-43,3-1,2
27. Dacia120,11210,21.100,03.933,3
28. Alfa Romeo210,2770,131,3-51
29. Jaguar40450,1 60,7
30. Jeep20380,1-88,2-69,8