Slik bør du ikke kjøre, og det er bilførers ansvar å sørge for god sikt på kjøreturen. Foto: Colourbox.com
Slik bør du ikke kjøre, og det er bilførers ansvar å sørge for god sikt på kjøreturen. Foto: Colourbox.comVis mer

Bilruter som dugger

Slik blir du kvitt problemet med dårlig sikt.

87 prosent av bilister synes det er krevende å kjøre i høst- og vintermørket, viste en undersøkelse fra DNB Skadeforsikring gjennomført av Respons Analyse i fjor høst. Og kjører man med dugg på rutene forsterkes siktproblemene ytterligere.

– Vi har inntrykket at alt for mange sjanser på at varmeapparatet skal sørge for at bilen tiner opp eller fjerner dugg mens de kjører. Det skaper mange farlige situasjoner, fordi sjåførene kjører i tilnærmet blinde. Dårlig sikt setter både sjåfør og medpassasjerer i fare, men du setter også liv og helse til andre trafikanter og fotgjengere på spill. I tillegg kan du risikere bøter eller reduksjon i erstatningen hvis uhellet er ute, sa Skadeleder i DNB Skadeforsikring, Anne Stine Eger Mollestad i forbindelse med undersøkelsen.

Har bilen du kjører for dårlig sikt, kan du bli ilagt forenklet forelegg på 2.000 kroner, melder Utrykningspolitiet. I alvorlige tilfeller kan du bli anmeldt med risiko for å tape føreretten.

Viktig forsikringstips: Har du ikke sjekket kilometerstanden?

Husk å skru den av

Første bud er altså å tørke av dugg på rutene før oppstart. Men for å varme opp en nedkjølt bil raskest mulig, er det mange som trykker inn knappen for luftresirkulering, og deretter glemmer å skru funksjonen av igjen. Glemmer du det, vil problemet med en kald bil erstattes av dugg på rutene i løpet av relativt kort tid.

Resirkulering av luften får opp temperaturen, men bruker du den for lenge kan det også føre til at bilrutene dugger. Foto: Berit B. Njarga Vis mer


– Glemmer man å skru av resirkuleringen, vil fuktighet inni bilen føre til at det dugger. Det forklarte Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, til DinSide tidligere i fjor høst.

Resirkuleringsknappen gjør nemlig at den samme lufta blir brukt igjen og igjen inni kupeen, framfor at det blir brukt ny, kald luft utenfra.

Har du klimaanlegg i bilen, kan du forsøke å bruke det aktivt for å tørke opp luften innvendig. I tillegg til å bruke luftefunksjonene i bilen effektivt, bør du dessuten forsøke å fjerne eventuelle fuktkilder.

Les også: Sjekkliste for de kalde kjøreturene

Tar med vannet inn

Det fins mange potensielle fuktkilder i en bil, ikke minst om i den kalde årstiden. Du bør derfor passe på følgende, for å unngå problemet med innvendig dugg:

  • Børst av deg snø eller regndråper før du setter deg inn i bilen. Spark også av deg snø fra skoene utenfor døren.
  • Hold gulvmattene mest mulig fri for vann og snø.
  • Oppbevar fuktige gjenstander i bagasjerommet, ikke inne i bilen.

– Og er gulvteppet fuktig, er det viktig å få tørket det, ellers så blir du aldri kvitt problemet, understreket Engebretsen overfor DinSide.

Et annet godt tips er å holde ruta innvendig fri for fett og skitt. Slik får ikke dugget feste.

– Det enkleste er å vaske innsiden av ruta med varmt salmiakkvann. Da får du bort både fett og annen luftforurensing slik at dugget ikke setter seg så godt på ruta.

Les også: Motorfeil er det som oftest skaper trøbbel

Ikke bare dugg som hindrer sikt

Steinsprutskader blir også vanligere fremover, ettersom veiene blir glatte og strødd med grus. Og en skadet frontrute gjør lite positivt for sikten fremover. Frontruta består av to lag med glass og folie imellom. Har ruta fått en liten skade, og blir utsatt for fuktighet, går fuktigheten inn til folien. Har det skjedd blir det et grått felt i folien, og skaden blir nesten umulig å reparere med godt resultat. Har du fått steinsprutskader, bør du derfor først frem med teipen.

– Skaden bør teipes for at det ikke skal komme fuktighet i skaden, og for at skaden skal bli minst mulig synlig etter at den er reparert, presiserte Patrick Hindahl hos Hurtigruta Carglass overfor DinSide tidligere i år.

Deretter bør du søke å reparere skaden så raskt som mulig. Og det får du gjort - uten kostnad. Er det virkelig gratis, eller er det "skjulte" kostnader i form av bonustap eller annet når bileiere får reparert steinsprutskader uten å betale?

– Nei, det er ikke bonustap på glass-skader. Vi anser det som godt forebyggende arbeid å reparere steinsprutskader, forklarte informasjonsdirektør Jack Frostad i If Skadeforsikring til DinSide i april.

Derfor får du reparere steinsprutskader uten kostnad