Nye biler inneholder mer og mer elektronikk. Heldigvis er det store endringer på det mekaniske også.  Foto: Porsche
Nye biler inneholder mer og mer elektronikk. Heldigvis er det store endringer på det mekaniske også. Foto: PorscheVis mer

Bilnyhetene i 2014

Over 100 nye biler inntar det norske bilmarkedet i år. Her har vi plukket ut de ti mest interessante for Norge.

Bilbransjen sa for en del år tilbake at antall bilmodeller måtte ned. De så det ikke lenger som lønnsomt å presse ut stadig flere modeller som solgte i mindre antall, for totalmarkedet var relativt stabilt.

Det var den gang, for nå har pipa fått en annen lyd.

Antall modeller har økt kraftig, samtidig som omløpshastigheten har økt. Tidligere skulle en bil leve i syv år før den fikk en arvtaker. Nå får bilene små endringer med kortere intervaller gjennom bilens levetid, noe som også er en av grunnene til at det kommer over 100 nye biler på det norske markedet i 2014.

Her er det vi mener er de ti viktigste nyhetene.

Foto: BMW Vis mer

BMW 2-serie Active Tourer

Ved Genève-utstillingen i mars ventes det at BMW vil vise sin nye Mercedes B-klasse-konkurrent – BMW 2-serie Active Tourer. Bilen, som formodentlig kommer utpå høstparten, er blant annet observert på videoinnspilling. Der har en ukamuflert utgave tydelig vist likhetene modellen vil få med Mercedes B-klasse. Active Toureren skal bli BMWs første modell med forhjulstrekk. Den vil få motorer fra 1,5-liter, tresylindre med turbo og flere dieselmotorer.

Les mer om Active Tourer

Foto: FORD Vis mer

Ford Mondeo

Det er over ett år siden nye Mondeo skulle vært på plass, men flytting av produksjon og lange streiker har medført kraftige forsinkelser. Nykommeren ankommer Norge i desember 2014, og skal virkelig være en nivåheving fra dagens modell. Blant annet skal interiøret gi betydelig bedre premium-følelse. Attraktivt her til lands er spesielt nyheten om at nye Mondeo vil kunne leveres med firehjulstrekk.

Les mer om nye Mondeo

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Mazda CX-3

Mazda har oppnådd eventyrlig suksess med CX-5 og er virkelig i siget med responsen de har fått for modeller som siste Mazda6 og nye Mazda3. Lillebror CX-5 kommer sannsynligvis helt på tampen av 2014. Opplysninger tyder på at bilen blir 4,25 meter lang, og trolig vil bli basert på plattformen til nye Mazda2. Nye SkyActive-motorer på 1,3-liter er ventet i det som kan bli en god konkurrent til blant annet Opel Mokka.

Foto: Daimler Vis mer

Mercedes C-klasse

I mars kommer nye C-klasse, som virkelig skal bli et sprang opp på flere måter for Mercedes. Modellen er 9,5 cm lengre, fire centimeter bredere, en halv centimeter lavere og har åtte centimeter lengre akselavstand (284 cm) enn forgjengeren, noe som vil gi bedre plass innvendig. Femti prosent av karosseriet består av aluminium, noe som reduserer vekten med hundre kilo. Nye C-klasse ligner ikke bare S-klasse i utseende – den får også en serie nye innretninger som luftfjæring, intelligent airbag, nye sikkerhetssystemer og så videre. Stasjonsvognen kommer i september.

Les mer om nye C-klasse

Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Mercedes GLA

Allerede i mars vil kompakt-SUV-en GLA komme til Norge. Dette er bilen som skal konkurrere mot Audi Q3 og BMW X1. Basert på A-klassen betyr det at GLA i utgangspunktet har forhjulstrekk, men du får den naturligvis også med firehjulstrekk. Med innstegspris fra 375.000 kroner opplevde Mercedes at 300 biler ble revet bort kun dager etter at bestilling ble tilgjengelig. Venter du til mai kommer modellen som ventes å bli bestselger i Norge – GLA 200 4Matic.

Les mer om nye GLA

Foto: Mini Vis mer

Mini

Det er kanskje ikke så lett å se forskjell, men dette er altså den helt nye Mini som kommer i april. Nykommeren har vokst nesten ti centimeter i lengden og 4,4 cm i bredden. Det betyr mye bedre innvendig plass og større bagasjerom (fra 160 til 210 liter). Likevel bør de lekne kjøreegenskapene være intakt. Nye Mini representerer en ny plattform som i første omgang vil benyttes på intet mindre enn åtte nye varianter, og en serie nye drivlinjer. Prisene endres marginalt fra utgående modell.

Les mer om nye Mini

Foto: Nissan Vis mer

Nissan Qashqai

Dette er kanskje den bilen det knyttes størst forventninger til i 2014 – både av kunder og Nissan-selgere. Qashqai har nemlig vært en enorm salgssuksess i Norge, og ny modell kommer allerede i februar. Prisen starter på 247.900 kroner (1,2-liter med 115 hestekrefter) og den kommer både med for- og firehjulstrekk. Sistnevnte får du fra i overkant av 300.000 kroner. Nye Qashqai får et vesentlig løft på design, teknologi, plass og sikkerhet.

Les mer om Nissan Qashqai

Foto: Porsche Vis mer

Porsche Macan

2014 blir året du kan forvente å se betydelig flere Porscher på norske veier. For mens Porsche i år selger i overkant av 300 biler i Norge, vil det dobles med Macan på plass. SUV-en er lillebror til Cayenne og basert på Audi Q5. Men Porsche skal ha gjort en betydelig jobb med kjøreegenskapene før bilen ankommer Norge i april. Firehjulstrekkeren koster fra 796.000 kroner for en 211-hesters dieselutgave, den kommer også med 258 hester diesel og 340 hester bensin, samt en 400 hesters turbobensin. Dette blir «Geilo-SUV-en» i 2014!

Les mer om Porsche Macan

Etterlengtet: Mange kunder har ventet i lang tid på sin nye e-Golf med varmepumpe. Nå ser floken ut til å løse seg. Foto: VW Vis mer

VW Golf el-bil

Når Norges største importør har klar Norges mest solgte bil i elektrisk utgave i mai, er det mange kunder i køen. Hele 2.000 stykker forventer importøren å selge neste år. VW e-Golf får 19 mil rekkevidde, som er omtrent det samme som dagens Nissan Leaf. Den gjør 0-100 km/t på 10,4 sekunder og toppfarten er begrenset til 140 km/t. Basert på siste generasjon Golf, skal den få alt av siste teknologi. I likhet med e-Up! varsles det at også e-Golf får et topp utstyrsnivå.

Les mer om VW e-Golf

Foto: Automedia Vis mer

VW Passat

Til høstens bilutstilling i Paris blir en av Volkswagens bestselgere vist i en helt ny versjon. Mot slutten av året kommer nemlig nye Passat, og den knyttes det store forventninger til. Bilen blir større og får lengre akselavstand, noe som bør bety bedre plass innvendig. Baksetene blir nå også justerbare. Den nye modulære plattformen bidrar til redusert vekt og Passat får nye sikkerhetssystemer samt 360-graders kameravisning.

Les mer om neste VW Passat i CC-utførelse