<b>KNUSER TESLA:</b> Rimac gir seg ikke, og er tilbake i Genève i år med konseptbilen Concept S i tillegg til produksjonsversjonene av Concept_One, som vi tidligere har omtalt. Concept S stiller med enda heftigere ytelser fra de fire elmotorene - en i hvert hjul: 1.384 hestekrefter, 1.800 newtonmeter og 0-100 på 2,5 sekunder. Foto: JAMIESON POTHECARY
KNUSER TESLA: Rimac gir seg ikke, og er tilbake i Genève i år med konseptbilen Concept S i tillegg til produksjonsversjonene av Concept_One, som vi tidligere har omtalt. Concept S stiller med enda heftigere ytelser fra de fire elmotorene - en i hvert hjul: 1.384 hestekrefter, 1.800 newtonmeter og 0-100 på 2,5 sekunder. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Bilmesse i Genève: De heftigste superbilene

Genève-messen er vår favoritt. Den er kompakt og har med det viktigste. OG det heftigste - samt noen kuriositeter.

Genève er ikke bare «brød- og smør»-biler, selv om det er den viktigste årvisse arenaen også for disse.

Men det er også en lekegrind for rikfolk og en tumleplass uten like for de som produserer det ypperste teknologisk, designmessig og ofte når det gjelder bling-faktor også.

Og aldri noensinne har det på en av de store bilmessene vært vist flere biler med en oppgitt akselerasjonstid fra 0 til 100 på under tre sekunder!

Enorme formuer

Det var for eksempel under messen her i Genève Rolls-Royce kunne annonsere den høytidelige overrekkelsen til storkunden Stephen Hung av den første av 30 spesiallagede eksemplarer av flaggskipet Phantom. Dette er den største enkeltbestilling mottatt av Rolls-Royce noensinne og bilene vil utgjøre en del av flåten til hotellet The 13 som åpner i Macao i sommer. Hung har lovet at hotellet skal overgå selv Dubais Burj Al-Arab i luksus.

BLAR OPP 160 MILLIONER: Søkkrike Stephen Hung (bildet) fra Hong Kong kjøpte like godt 30 eksemplarer av den spesiallagede Rolls-Royce Phantom. Her har han mottatt det første eksemplaret på bilutstillingen i Genève. Foto: ROLLS-ROYCE Vis mer


Hyper-biler

Det var også her i Genève at Bugatti valgte å vise sin nye hyper-bil Chiron, som vi omtalte forleden og Koenigsegg er på plass med sitt tilsvar og nærmeste utfordrer til Bugattien, nemlig produksjonsversjonen av sin egen hyper-bil, Regera.

I likhet med Bugatti Chiron, kan det nye «egget» vise til en makseffekt på 1500 hestekrefter og, selv om den ikke er fullt så rask fra 0-100 (2,8 sekunder mot 2,5) og har lavere topphastighet, er den helt klart raskere fra 0 til 300. Bildene kan du se lenger ned - her har vi listet våre superbil-favoritter i alfabetisk rekkefølge:

Apollo Arrow

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer





Som fugl Fønix: Apollo er tilbake etter konkursen. Det var i 2006 Roland Gumpert, ex-Audi, lanserte Gumpert Apollo, en supersportsbil med monocoque-karosseri i karbon, 650 hestekrefter og en toppfart på 360 kilometer i timen. Den var en av tidenes raskeste rundt Nürburgring Nordschleife og Top Gears testbane.

Apollo er nå tilbake med en mer tiltalende designet råtass ved navn Arrow. Den byr på 1.000 hestekrefter og vel 1.000 newtonmeter, skal klare 0-100 på 2,9 sekunder og en toppfart på over 350 kilometer i timen.

Arash AF10

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer







Den mest spinnville? Arash er også en overlevning fra fortiden - og en av de mest spinnville på messa. Vi omtalte merket da de lå i startgropa med dette prosjektet i 2009 og det lille britiske firmaet har så smått opparbeidet seg et navn. Både Evo og Top Gear har hatt bilen inne til test.

Arash AF10 har i utgangspunktet 550 hestekrefter fra en 6,2-liters V8-motor av amerikansk opprinnelse, men på messa viser de en versjon med såkalt Warp Drive. I praksis betyr det (hold deg fast): 2.080 hestekrefter og 2.290 newtonmeter, takket være nå 900 hester fra den kompressormatede bensinmotoren og 1080 hester fra de fire elmotorene - én i hvert hjul som hos Rimac.

Hver elmotor er koblet til en totrinns girkasse mens V8-motoren kombineres med enten en manuell eller en automat.

Men tross Warp Drive og de avsindige tallene som er oppgitt, slår Arash verken Bugatti eller Koenigsegg i aks fra 0-100 - det skal, tross firehjulsdrift, ta 2,8 sekunder med AF10. For mye krefter, kanskje...?

Aston Martin DB11

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer





helt offisiell: Vi kunne forleden publisere lekkede bilder av denne vakre doningen, som vi synes holder i hevd det beste av tradisjonene til den britiske sports/luksusbil-produsenten, samtidig som den oppdateres subtilt og elegant. Vår artikkel om DB11 kan du lese her!

Bentley Mulsanne EWB

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer



Rolls-Royce-utfordreren: Rivaliteten mellom Rolls og Bentley ble tilspisset da de to merkene ble til to adskilte produsenter - henholdsvis tilhørende BMW og Volkswagen. Men de to tysk-eide britene gjør det bra i luksusbil-markedet begge to - faktisk aldri bedre enn de siste årene.

Denne Bentleyen er en ekstra lang utgave av Mulsanne, med 25 centimeter ekstra akselavstand (over 3,5 meter tilsammen!) som kommer baksetepassasjerene til gode. Motoriseringen er fortsatt den velkjente V8-motoren på 6,75 liter som yter 512 hestekrefter og hele 1.020 newtonmeter. 0-100: 5 sekunder. Toppfart: 296 kilometer i timen. Forbruk: Hvem bryr seg? Men tross alt under 1,5 liter per mil...

Bugatti Chiron

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer





Skal være verdens raskeste: 1.500 hestekrefter og 1.600 nwtonmeter. 0-100 på under 2,5 sekunder. Mer om denne bilen kan du lese her i vår artikkel.

Chevrolet Corvette Grand Sport

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer



Det lille ekstra: Det er gått tre år siden vi kunne presentere 7. generasjon Corvette for våre lesere. Grand Sport-versjonen vi ser her gir den en ekstra piff i form av racing-tuning som gir den egenskapene til en Z06, men uten overladingen - antall hastekrefter er uforandret (466 som i originalversjonen).

Men det skal gi både hakket raskere akselerasjon og, viktigere for kundegruppen man sikter inn på her, bedre rundetider på bane enn standardmodellen. Corvette Grand Sport kommer i salg i Europa senere i år.

DS e-Tense

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer





Fransk Premium: Det ferske luksusmerket DS stiller i år igjen med et av de mest beglodde konseptene på messen, e-Tense. Den elektrisk drevne konseptbilen vekker berettiget oppsikt med relativt generøse dimensjoner og en drivlinje som yter 402 hestekrefter og 516 newtonmeter. Den relativt tunge batteripakken (bilen veier 1.800 kilo tross alt), skal gi en rekkevidde på 310 kilometer. 0-100 skal ta 4,5 sekunder, toppfarten begrenset elektronisk til 250.

EDAG Light Cocoon

Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer





Super-lett: Dette er nok en karosseristudie fra det tyske ingeniørfirmaet EDAG, som i årevis har hatt stand med slike konsepter på messer. Det dreier seg om å bidra til stadig forbedring av materialteknologi og her har vi et nytt eksempel. På messen fremstår Light Cocoon som både lampe og bil (uten motor), på samme tid og karosseritekstil-løsningen er levert av klesprodusenten Jack Wolfskin.

Ferrari GTC4 Lusso

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer





3-dørs stasjonsvogn: Denne nisjemodellen fra den mest berømte italienske sportsbilfabrikken minner ikke så rent lite om sin forgjenger, 4FF, men den er en anelse større og har enda mer krefter, som fordeles på de fire hjulene, som firetallet skal indikere. Den kjente 6,3-liters V12-motoren produserer her opptil 690 hestekrefter og 697 newtonmeter. 0-100: 3,4 sekunder.

Italdesign GTZero

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer





Elektrisk shooting-brake: Italdesign - Giugiaros designhus, skuffer sjelden i Genève og her stiller de med en stor, eldrevet «stasjonsvogn» med tydelige referanser til italiensk designtradisjon. Spesifikasjoner fikk vi ikke tak i mye av, men dette er en elbil, den skal yte 490 hestekrefter og klare hele 500 kilometer på en lading, noe som tyder på at batteripakken er litt av en tungvekter.

Koenigsegg Regera

Vis mer
Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer







Bugatti-killer? Vel, dette er bilen som kan gi den mest spennende hastighetssduellen i 2016/2017-sesongen: Bilen på disse bildene, Koenigsegg Regera (for øvrig omtalt tidligere i saken), mot etterfølgeren til Bugatti Veyron, også omtalt ovenfor. Dette kommer det utvilsomt mer om i de neste månedene...

Lamborghini Centenario

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer





Lite diskré: Dette er Lamborghinis måte å feire hundreårsdagen for grunnlegger og traktorbygger Ferrucio Lamborghini på. Her yter V12-motoren 770 hestekrefter og bilen veier bare 1.520 kilo tross 492 lengdecentimeter og godt dimensjonert drivlinje, selvsagt med firehjulsdrift - og firehjulsstyring. Hele karosseriet er i karbon.

Centenario skal bruke 2,8 sekunder fra 0-100 og toppfarten er 350 kilometer i timen. Bilen skal produseres i 40 eksemplarer: 20 roadstere og 20 kupéer.

Lexus LC 500h

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer





Hybrid-super: Dette er hybridversjonen av det vi kalte konseptbilen som kom i produksjon, da vi omtalte LC 500 ganske nylig.

Lexus LF-FC

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer





Arvtakeren: Etterfølgeren etter den aldrende LS 600h vises foreløpig som konseptbil, og som elektrisk drevet luksuskrysser med hydrogen-brenselceller heller enn batteridrift. Mer om denne super-Lexusen kan du lese her.

Lykan Hypersport

Vis mer



Lykan («eneste arabiske supersportsbil»): Dette er hyperbilen med hundrevis av diamanter innfelt i hovedlyktene. Den libanesiske grunnleggeren av produsenten, Wmotors, har kunnet utfolde seg i Dubai og selvsagt må han være på plass i Genève. Mer om Lykan finner du her.

Pagani Huayra BC

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer







Supersport og juvél: Pagani er noe for seg selv og greier seg tydeligvis fortsatt bra. For de ekstremt formuende med bilinteresse, er dette noe å ha i stallen. BC står for Benny Caiola, som nettopp er en av de potensielle kundene for denne typen bil. Han er nemlig samler og spesialisert på italienske biler.

Som vanlig er motoren levert av Mercedes-AMG i Affalterbach. Det er en 6.0 V12 biturbo som vi har testkjørt i en noe mindre heftig versjon i Mercedes-AMG S 65. Her presterer den 789 hestekrefter - opp fra 730 - samtidig som vekten på bilen har falt kraftig (med hele 132 kilo ifølge Pagani!) og girkassens responstid er blitt dobbelt så rask som tidligere.

Dessverre har vi ikke oppgitte ytelsestall - de er ikke kommunisert offentlig ennå. Men vil du bestille et eksemplar, så vit at den starter på 20 millioner kroner. Selv om du er villig til å bla dem opp, kan du uansett ikke få tak i den: Alle de 20 eksemplarene som skal produseres er forhåndssolgt...

Pininfarina H2 Speed

Vis mer
Vis mer
Vis mer







Hydrogen-racer: H2 Speed er en supersportsbil som drives av elmotorer. Disse får strømmen fra hydrogenbaserte brenselceller. Både drivlinje og design skal gjenspeile «Pininfarinas satsing på renhet», ifølge selskapets sjef Paolo Pininfarina.

Samlet effekt fra de to elmotorene skal ligge på rundt 500 hestekrefter og toppfarten er 300 kilometer i timen, mens 0-100 skal gå unna på 3,4 sekunder.

Quant

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer









Elektrisk tospann: Øverst ser vi Quant F FE, etterfølgeren til Quant E som første gang ble vist for to år siden. Den gule bilen, Quantino, er mer anvendelig og mindre prangende og har ifølge produsenten, Nanoflowcell AG, bevist at med medbragt elekrolytt i to tanker med mellomliggende membran, får man lengre rekkevidde enn med en klassisk batteridrevet elbil.

Vi har omtalt Quant tidligere både i anledning høy-ytelsessuperbilen og Quantino.

Radical RXC Turbo 500R

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer







Kongen av Nürburgring: Radical har abonnert på de beste rundetidene på den berømte tyske banen i mange år. Her kommer den heftigste hittil, med den nye lukkede cockpiten som kom for to år siden og Fords 3,5-liters Ecoboost-motor skremt opp i 600 hestekrefter og med et moment på 635 newtonmeter. Bilen kan bestilles nå - pris: Ukjent.

Renault Renaultsport RS 01

Vis mer



En Renault blant superbilene? Vel det er i hvert fall en høy-ytelsesbil på 500 hester og med slående design. Vi syntes innsatsen fortjener en plass her. At det ikke er en Alpine kan jo virke overraskende, men det dedikerte sportsbil-merket var også tilstede med en studie.
Men RS 01 er altså ute blant folk og vi har skrevet om den her.

Og dette er altså noe så spesielt som en Renault til 2,8 millioner kroner!

Spyker C8 Preliator

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer



I tre ord: Spyker er tilbake! Victor Muller har en evne til å overleve som er imponerende. Etter at Saab-kjøpet han forsøkte seg på og mislyktes med, i likhet med Koenigsegg-eierne, har det vært stille en stund. Men her er han sannelig tilbake i Genève igjen med en super-eksklusiv sportsbil. Les mer om Spyker her.

Techrules AT96

Vis mer



Elbil med medbragt turbinlader! Denne bilen er utviklet av de italienske og britiske partnerne til den kinesiske produsenten ved navn Techrules. Spesifikasjonene er hårreisende lesning, men dette er inntil videre en prototype - testing startet på den britiske Silverstone-banen i februar.

Den 465 centimeter lange hyperbilen er utstyrt med intet mindre enn seks elektriske motorer - to på hvert bakhjul, én på hvert forhjul. Batteripakken er av litium-manganoksid-typen og plassert i T-formasjon sentralt i bilen.

Oppgitte ytelser: 1.044 hestekrefter, 8.640 newtonmeter (sic!!!), 0-100 på 2,5 sekunder og rekkevidde 150 kilometer på bare strøm etter fullading fra stikkontakt, men hele 2.000 kilometer dersom man i tillegg har full tank (80 liter) med... flybensin. Bilen har nemlig en medbragt rekkeviddeforlenger i form av en turbinlader.

Kommer noe slikt i produksjon? Vel, for oss ser det mer ut som et laboratorium på hjul, men hvem vet - en gang i fremtiden...?

Volkswagen Phideon

Vis mer



Mega-Passat: Nei, dette er visst ikke etterfølgeren til Phaëton,men derimot en luksusbil som er utviklet i Tyskland for det kinesiske markedet. Det er det nærmeste Volkswagen kommer en superbil i øyeblikket og vi har bedømt at den som sådan, og hensyntatt nyhetsverdien, fortjener å være med her.

Den ble vist i Genève med en 3.0 TSI bensinmotor på 300 hester og den har firehjulstrekk. En annen grunn til at den er interessant er at det er første Volkswagen som tar i bruk konsernets nye «byggesett-arkitektur» for biler med langsmonterte motorer (MLB). Tidligere har bare Audi Q7 og nye A4 brukt denne plattformen.

Zenvo TS1

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer





Den danske superbilen: Zenvo lot seg ikke knuse av slakt på TopGear av forrige modell, ST1 og her er de sannelig på plass med sin TS1. Vi skrev om Zenvo allerede i 2007 og mer utførlig i 2008 ST1 sto klar akkurat i tide til finanskrisen - snakk om timing!.

Spesifikasjonene på motoren er ennå ikke helt klare, men de lover 850 hester i Sport-modus, mens maksimal effekt ikke oppgis ennå. Den leveres i Racing-modus.

Akselerasjon 0-100 er også ukjent, men toppfarten oppgis til 375 kilometer i timen. Ingen lat danske dette, altså!