KOMMER TIL NORGE: Seat Arona er den nyeste modellen i rekka fra den spanske bilprodusenten Seat, basert i Barcelona-regionen i Catalunya. Seat har vært en del av VW-konsernet siden 1986 og ble importert til Norge mellom 1998 og 2005. Foto: Seat
KOMMER TIL NORGE: Seat Arona er den nyeste modellen i rekka fra den spanske bilprodusenten Seat, basert i Barcelona-regionen i Catalunya. Seat har vært en del av VW-konsernet siden 1986 og ble importert til Norge mellom 1998 og 2005. Foto: SeatVis mer

Seat tilbake i Norge

Bilmerket som forsvant kommer tilbake

Det spanske datterselskapet til Volkswagen-konsernet er kjent for sin mer sporty tilnærming enn det tsjekkiske søstermerket Skoda.

Dinside testet Seat-modeller rundt årtusenskiftet mens importen fortsatt pågikk i regi av Harald A. Møller. Vi satte pris på bilenes temperament, for eksempel i den første Ibiza i 1998. Det er alltid trist når et bilmerke forsvinner fra markedet og det var vemodig å se importvirksomheten av Seat til Norge bli lagt ned i 2005, selv om det ikke var like dramatisk som Saab-konkursen.

Siden har det forekommet sporadisk salg av Seat – og vi fikk dermed testet kompaktbilen Seat Leon i 2013, men det har ikke vært noe offisielt agentur.

FOLKESUV: Seat Ateca er en av de modellene den nye Seat-organisasjonen vil knytte forhåpninger til her i landet. Foto: Seat Vis mer

Vil tenke nytt

Merket var aldri et av de storselgende merkene her i landet, men nå mener åpenbart Volkswagen-importør Harald A. Møller at Seat har potensial også i Norge. Det var Møller som importerte det spanske merket også tidligere, så det blir å plukke opp tråden, på en måte.

Men denne gangen tenkes det nytt.

– Vi kommer til å gjøre ting på en helt ny måte, sier administrerende direktør for Harald A. Møller, Ulf Tore Hekneby, i en pressemelding. – Det har skjedd mye spennende med Seat siden sist vi sto for importen av merket. Produktporteføljen framstår svært attraktiv for det norske markedet, merket og fabrikken har medvind og vi leker med alle de spennende mulighetene SEAT nå åpner for oss, sier Hekneby.

JUNIOR: Seat Ibiza er småbilen i sortimentet og deler plattform med VW Polo. Foto: Seat Vis mer

Det kan blant annet bety nye måter å selge bil på – spesifikt via online-løsninger. Importøren opplyser at de vil benytte seg av nysatsingen for å teste ut nye direktekanaler for distribusjon, både on- og offline.

– En leken og ungdommelig merkevare som Seat åpner for at man ikke behøver å forholde seg strengt til bransjens tradisjonelle forretningsmodeller, forklarer Ulf Tore Hekneby.

SEAT-SJEF: Tor Anton Bjørge kommer fra stillingen som markedssjef i Volkswagen. Foto: Harald A. Møller Vis mer

Det er blitt utnevnt en direktør for Seat Norge: Tor Anton Bjørge, som per i dag er markedssjef for Volkswagen.

Attraktive SUV-er

Konkret er det SUV-ene Arona og Ateca som kanskje er mest interessante i dag. Førstnevnte befinner seg i den lille crossover-kategorien hvor Opel nylig lanserte Crosslander X. Ateca på sin side er søstermodell til VW Tiguan.

Men Seat har også andre modeller på paletten, som Ibiza, på Polo-plattform og Leon, som deler arkitektur med blant andre VW Golf. Seats biler benytter de samme drivlinjene – motorer og girkasser – som øvrige modeller fra VW-gruppen.

SPORTSLIG: GTI hos Seat heter Cupra. Her ser vi nyeste utgave av Seat Leon Cupra, utstyrt med en illsint 2.0 TSI-motor på 290 hester. Foto: Seat Vis mer

Fra Fiat til VW

SEAT står for Sociedad Española de Automóviles de Turismo og firmaet ble grunnlagt i 1950. Lenge var produktene basert på samarbeidet firmaet hadde med Fiat og modellene var ganske like de italienske modellene. Samarbeidet opphørte i 1982 og i 1986 ble Seat en del av VW-konsernet.

Bilprodusenten er fortsatt relativt liten i internasjonal sammenheng, men registrerer for tiden økende avsetning og ligger nå på en salgstendens som tilsvarer i underkant av en halv million biler for hele 2017.

DET VAR DA: Den første Seat-modellen, 1400, ble produsert på 50-tallet. Foto: JM Castano/Wikimedia Commons Vis mer

Den norske Seat-importøren kommer i noen måneder til å være opptatt med å forberede nylanseringen, og vi får vite mer i anledning bilutstillingen i Frankfurt i september.

Les også:
Dette er bilene Volkswagen tilbakekaller i Norge
Seat har den raskeste stasjonsvogna på «Ringen»
Skoda Kodiaq prøvekjørt