15 bilmerker har så langt i år tapt 0,1 prosentpoeng markedsandel eller mer. Fem av de 15 merkene har japansk opprinnelse: Mitsubishi (-1,3), Suzuki (-1,0), Nissan (-0,6), Mazda (-0,5) og Honda (-0,3). Foto: Per Ervland
15 bilmerker har så langt i år tapt 0,1 prosentpoeng markedsandel eller mer. Fem av de 15 merkene har japansk opprinnelse: Mitsubishi (-1,3), Suzuki (-1,0), Nissan (-0,6), Mazda (-0,5) og Honda (-0,3). Foto: Per ErvlandVis mer

Bilmerkene som taper mest

Mitsubishi, Suzuki og Saab er årets store tapere i det norske nybilmarkedet.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at det ved utgangen av november var solgt (for å være helt korrekt: registrert) drøye 88.000 nye personbiler i Norge. I fjor ble det i samme periode solgt snaue 103.000 biler, noe som innebærer at personbilsalget i 2009 - når én måned gjenstår - er 14 prosent lavere enn i 2008

Dette tallet er imidlertid ikke så negativt som det ved første øyekast kan se ut som. Så sent som ved inngangen til juli i år, lå nybilsalget nemlig hele 34 prosent bak fjoråret. Nybilsalget har imidlertid tatt seg kraftig opp utover sensommeren og høsten og isolert lå novembersalget hele 38 prosent høyere enn i samme måned i fjor.

Det betyr at situasjonen for norske bilimportører og nybilforhandlere nå ser langt lysere ut enn mange hadde fryktet tidligere i år.

Mitsubishi: Ned 1,3

MEST TILBAKE: Mitsubishi har så langt i år tapt hele 1,6 prosentpoeng markedsandel. Her representert ved folke-SUVen Mitsubishi Outlander. Vis mer


Situasjonen ser imidlertid ikke like lys ut for alle merker som selges her i landet. Aller galest har det gått for Mitsubishi. Det japanske merket hadde den 1. desember i fjor en markedsandel på 3,7 prosent av det norske nybilsalget. Ved inngangen til desember i år ligger merket helt nede på 2,4 prosent markedsandel. Det betyr at merket har gått tilbake hele 1,3 prosentpoeng, eller 35 prosent. "Synderen" er Mitsubishi Outlander, som har rast på salgsstatistikkene. Mens det i fjor på denne tiden var solgt mer enn 2.500 eksemplarer syvseter-SUVen, er det så langt i år kun solgt 1.000 stykker.

Les også: Er de egentlig farlige?

Suzuki: Ned 1,0

Også den norske Suzuki-importøren har mistet grepet på norske nybilkunder i år. Mens merket i fjor hadde en markedsandel på 2,9 prosent, er markedsandelen nå sunket med et helt prosentpoeng til 1,9. Nedgangen utgjør snaue 35 prosent. Samtlige Suzuki-modeller har solgt langt dårligere i år enn i fjor. For eksempel er Suzuki Swift ned fra 740 til 400 eksemplarer mens Grand Vitara er ned fra 771 til 430. Aller verst har det gått for Liana, som er ned fra 496 biler i fjor til bare 138 i år.

Saab: Ned 1,0

Ikke overraskende er også Saab blant de største taperne i 2009. I fjor hadde merket 1,4 prosent av det norske nybilmarkedet, i år er merket nede i bare 0,4. Saab har dermed - i likhet med Suzuki - mistet et helt prosentpoeng. Fordi Saab hadde et mye dårligere utgangspunkt enn Suzuki, utgjør imidlertid prosentpoenget en nedgang på hele 71,4 prosent. Ved inngangen til desember var det kun solgt 394 Saab'er i Norge, på samme tid i fjor hadde merket funnet kunder til 1.402 biler.

Volkswagen: Ned 0,7

NED 1,0: Mens Suzuki i fjor hadde en markedsandel på 2,9 prosent, er markedsandelen nå sunket med et helt prosentpoeng til 1,9. Her representert ved småbilen Suzuki Swift. Vis mer


Minst like interessant er det imidlertid at Volkswagen, Norges nest største bilmerke, også har tapt relativt store markedsandeler i år. Mens merket i fjor hadde 15,1 prosent av det norske markedet, er markedsandelen i år på 14,4 prosent (ned 0,7). Fordi merket er så stort, utgjør imidlertid ikke de 0,7 prosentpoengene mer enn -4,6 prosent for dette merkets vedkommende. Mens merket ved inngangen til desember i fjor solgte nesten 15.500 biler, er salget så langt i år begrenset til snaue 12.700 biler. De to viktigste årsakene bak tilbakegangen heter Polo og Passat , men også Touran og Tiguan er blant bilene som selger betydelig dårligere i år enn i fjor.

Audi: Ned 0,6

Også søstermerket Audi går tilbake, fra 6,0 prosent av markedet i fjor til 5,4 i år. Tapet av markedsandeler utgjør en tilbakegang på 10 prosent. Tilbakegangen kommer til tross for at det er solgt 528 eksemplarer av nykommeren Q5 i år. Problemet er at salget av både A3, A4 og A6 går kraftig tilbake.

Les også: Sannheten om Toyota Urban Cruiser?

Nissan: Ned 0,6

Også Nissan, som hadde 4,5 prosent markedsandel i fjor, går tilbake 0,6 prosentpoeng, noe som for Nissans vedkommende utgjør -13,3 prosent. Nissan ligger nå på en tiendeplass på merkestatistikken med 3,9 prosent. Nissans problembil er først og fremst folke-SUVen X-trail. Men også Note går kraftig tilbake. Nissans uten sammenligning viktigste modell, Qashqai, taper også oppslutning blant norske nybilkjøpere.

Peugeot og Mazda: Ned 0,5

NED 1,0: I fjor hadde Saab 1,4 prosent av det norske nybilmarkedet, i år er merket nede i bare 0,4 prosent. Her representert ved 9-3 SportCombi. Vis mer


Peugeot og Mazda går begge tilbake 0,5 prosentpoeng og ender opp med henholdsvis 4,8 og 3,1 prosent markedsandel. Det betyr at Peugeot og Mazda ligger på henholdsvis 6.- og 14.-plass på merkestatistikken.

Hos Peugeot er 207 hovedproblemet, men også salget av 308 og 407 går dårlig. Økt salg av 107 og innfasingen av 3008 klarer derfor ikke å hindre at det franske merkets markedsandeler faller.

Mazdas utvilsomt største problem er Mazda 6, men også Mazda 5- og Mazda 2-salget er svakere i år enn i fjor. Eneste lyspunkt er Mazda 3, som kom i ny utgave i fjor og som opplever bedret salg i år.

Honda og Kia: Ned 0,3

Honda og Kia taper 0,3 prosentpoeng hver og ender opp med henholdsvis 3,3 og 0,7 prosent markedsandel i det norske personbilmarkedet.

Honda opplever økt salg av både Jazz og Accord, samtidig som Honda Insight også bidrar positivt. Men halvert Civic-salg og kraftig nedgang i CR-V-salget sørger for at merket ender opp negativt.

Kia har de to siste årene her i landet nærmest vært nærmest synonymt med modellen ceed. Og når denne modellen taper popularitet, trekkes hele merket ned.

Les også: Ford med ny kollisjonspute-teknologi

Fem småmerker ned

Mens Volkswagen i fjor hadde 15,1 prosent av det norske personbilmarkedet, er markedsandelen i år på 14,4 prosent. Her representert ved Volkswagen Passat. Vis mer


Småmerkene Mini (0,3 prosent markedsandel), Chevrolet (0,2), Dodge (0,2), Jeep (0,2) og Land Rover (0,1) har alle tapt 0,1 prosent markedsandel i løpet av fjoråret og har dermed blitt enda mindre. Land Rover opplever det største relative fallet, fordi markedsandelen har gått ned fra 0,2 til 0,1 - en halvvering.

Til sammen har de fem merkene kun solgt 925 biler så langt i år. For å sette dette tallet i perspektiv, kan det nevnes at den norske Fiat-importøren har klart å skaffe kunder til 921 biler.

Fem japanere taper

Det er verdt å merke seg at hele én av tre tapermerker på vår liste har sitt opphav i Japan (Mitsubishi, Suzuki, Nissan, Mazda og Honda). Til sammen har disse fem merkene tapt 3,7 prosentpoeng markedsandel i 2008. Om disse resultatene er ledd i en trend som innebærer at norske bilkjøpere er i ferd med å svikte japanske bilmodeller, er foreløpig ikke godt å si.

Snart: Vinnerne

Vi har denne gangen konsentrert oss om bilmerker med mer enn 0,1 prosentpoeng endring i markedsandelen sammenlignet med 2008. Med dette utgangspunktet ender vi opp med 26 merker, hvorav dagens tapere utgjør 15.

Men hvilke bilmerker fremstår som de store vinnerne i 2009? Følg med, vi kommer i løpet av kort tid tilbake med svarene. Tips: Navnene til de to store vinnerne begynner på H og T og slutter på i og a.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Taperne i 2009
 BilmerkeM.andel
2009
M.andel
2008
Endring i
prosent-
poeng
Endring
i %
Plass
1Mitsubishi2,43,7-1,3-35,116
2Suzuki1,92,9-1,0-34,518
3Saab0,41,4-1,0-71,422
4Volkswagen14,415,1-0,7-4,62
6Audi5,46,0-0,6-10,05
5Nissan3,94,5-0,6-13,310
7Peugeot4,85,3-0,5-9,46
8Mazda3,13,6-0,5-13,914
9Honda3,33,6-0,3-8,313
10Kia0,71,0-0,3-30,021
11Mini0,30,4-0,1-25,023
12Land Rover0,10,2-0,1-50,028
13Chevrolet0,20,3-0,1-33,325
14Dodge0,20,3-0,1-33,324
15Jeep0,20,3-0,1-33,327
       
Listen omfatter bilmerker med mer enn 0,1 prosentpoeng negativ endring i markedsandelen sammenlignet med 2008
Plass=Plassering på merkestatistikken
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)


Les også:

  • DinSide Motors juveler