<b>RUSTER OPP:</b> Gjennomrustingsgarantien dekker, som navnet tilsier, ikke overflaterust.  For at garantien skal gjelde må det være på grunnlag av gjennomrustning og dårlig kvalitet i materialet. Foto: Privat
RUSTER OPP: Gjennomrustingsgarantien dekker, som navnet tilsier, ikke overflaterust. For at garantien skal gjelde må det være på grunnlag av gjennomrustning og dårlig kvalitet i materialet. Foto: PrivatVis mer

Bilmerkene med den beste rustgarantien

Det er store forskjeller på bilmerkenes lakk- og rustgaranti, ifølge forbrukerrådet. Her er vinnerne - og taperne.

Siden 2011 har Forbrukerrådet fokusert på forbrukerens garantivilkår, og siden 2015 har de laget en årlig garantitest.

Testen omfatter hele 28 bilmerker, hvor merkene blir rangert ut fra hvilke garantier du som forbruker får når du kjøper ny bil. Det viktigste i så måte er det som står med liten skrift.

LES OGSÅ: Nye biler ruster som aldri før

Gode garantier er viktig

En garanti har som hensikt å beskytte deg som forbruker utover det som dekkes av de fem lovfestede årene med reklamasjonsrett.

En garanti skal alltid yte mer enn reklamasjonsretten, enten i dekning eller i tid. Dette er et av kravene for at den i det hele tatt kan kalles garanti.

RUST: Med stadig mer salting på norske vinterveier ruster bilene våre som aldri før. Nå roper understellsbehandlere et varsku for nye biler. Foto: PRIVAT Vis mer


I et land som Norge hvor det saltes mye, og bilene utsettes for store temperaturforskjeller og syrer, er det ekstra viktig å ta godt vare på bilen for at rusten ikke skal bli en stor utgift.

For å unngå dette er det mange leverandører som gir lengre garantitid mot lakk og rust, enn de gjør på resten av bilen.

Blant merkene som inngår i Forbrukerrådets tester er det Mercedes-Benz som har den beste rustgarantien. 30 år og ubegrenset kjørelengde gjør det relativt trygt å være Mercedes-Benz eier med tanke på rust.

Foruten har alle andre leverandører 12 års gjennomrustningsgaranti, men så var det dette med liten skrift da, og hva du selv må gjøre for å opprettholde garantien.

Veldig mange av merkene tilbyr en gratis sjekk, for på den måten kunne avdekke eventuelle skader på et tidlig tidspunkt. Blant de som ikke tilbyr dette finner vi BMW, Mini, Nissan og Renault.

LES OGSÅ: «Hjelp, bilen vår ruster bort»

Mange misforstår

Gjennomrustingsgarantien dekker rent formelt kun de tilfeller hvor det ikke har vært en ytre påvirkning. Skal garantien kunne utløses, må gjennomrustingen skje innenfra som følge av dårlige materialer eller dårlig beskyttelse. Det er her Mercedes-Benz utmerker seg med hele 30 års garanti.

Når det gjelder lakkgaranti er det heller ikke store forskjeller, og foruten Dacia, som har 2 års lakkgaranti, tilbyr de andre merkene tre eller fem år.

RUST: Flere Volkswagen modeller ruster lettere. Det er viktig å følge nøye med der det oppstår rustproblemer. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Det er også viktig å merke seg at lakkgarantien ikke utløses ved lakkskader som oppstår som følge av for eksempel steinsprut, kjemisk nedfall og fugleskitt, men er der for å hjelpe forbrukeren om det oppstår skader som følge av produksjonsfeil.

Det kan være fargeforskjeller, falming i fargen og eventuell overflaterust som skyldes feil fra fabrikk. Det må påviselig ikke stamme fra ytre påvirkninger, heter det på forbrukerrådets hjemmesider. Det er også her den problematiske bevisbyrden dukker opp.

For hvem kan vel i ettertid avgjøre om en gjennomrusting skyldes steinsprut fra utsiden, eller materielle feil og mangler? Det er derfor viktig å innrapportere feilen så snart den oppdages, og ta gjerne bilder så snart synliggjøres.

Husk også at du har reklamasjonstid på utbedringen, selv om den skulle oppstå igjen utenfor garantitiden.

Toppliste bare rustgaranti (Listen er rangert etter hvilke merker som er tildelt flest poeng under kategoriene; Gjennomrustgaranti, lakkgaranti og Lakk- og gjennomrustingsgaranti. Tallet i parentes angir rangeringen når alle garantiaspekter er tatt med. )
RangeringHovedtabellAntall poeng merket har fått utdelt*
   
1Mercedes-Benz(4)5
2Peugeot(2)4,75
3Tesla(5)4
3Volvo(12)4
4Lexus(6)3,75
4Toyota(9)3,75
4Fiat(17)3,75
4Jeep(17)3,75
4Suzuki(28)3,75
5Audi(13)3
5Skoda(13)3
5Volkswagen(13)3
5Hyundai(3)3
6Kia(1)2,6
7Mitsubishi(7)2
8Nissan(23)2
9BMW(10)1,8
9Mini(10)1,8
10Citroën(16)1,75
10Opel(8)1,75
10Honda(20)1,75
10Ford(22)1,75
10Land Rover(25)1,75
11Renault(21)1
11Mazda(26)1
12Subaru(28)1
13Porsche(24)0,75
14Dacia(27)-0,5
*) Alle merkene får poeng for tilbud og tilretteleggelse. Det kan for eksempel gis 2 poeng for tilbud om leiebil når bilen er på verksted som følge av garantisak.


Du kan se fullstendig oversikt over merkenes garantier her.

Kia på topp

Selve bilgarantitesten fra Forbrukerrådet har flere punkter, og gjelder ikke bare rust. Vinner totalt er koreanske Kia. I år som i fjor opprettholder de rollen som kongen på haugen i år. De vinner med god margin, også over søstermerket Hyundai, som havner på en tredje plass.

FORNØYD: Mette Simonsen Sauge i Kia er veldig fornøyd med tryggheten de kan gi kundene helt fra fabrikknivå. Med syv års garanti er Kia best i klassen. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Forbrukerrådet begrunner førsteplassen med at Kia gir deg Norges beste garantivilkår, hvilket innebærer en nybilgaranti som går over hele syv år eller 150.000 kilometer. De tre første årene gjelder ingen begrensning i kjørelengden heller. Merket er også alene om å gi de som kjører lange avstander årlig en tre års nybilgaranti.

- Før var også Hyundai, som i år er på tredjeplass, ute med en garanti på syv år. Den har de fjernet uten at vi vet hvorfor, forteller testansvarlig og ansvarlig for faktaanalyse i Forbrukerrådet, Jogrim Aabakken til Dinside.

- To år utenfor den norske forbrukerkjøpsloven er sterkt, og det belønnes på poengsiden, fortsetter Aabakken.

Informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge i Kia forteller at de er veldig stolte av å være på topp, og at det er takket være sterke fabrikkgarantier.

- Fabrikkgarantien som nå har vært på syv år har vært veldig viktig. Det er jo en fabrikkgaranti hvilket beviser at Kia har veldig stor tro på egne produkter. Det gir også en stor fordel om du skal selge bilen videre før disse syv årene, forteller Sauge.

LES OGSÅ: Slik blir bilen vårklar

Peugeot rykker opp fem plasser

Ett av merkene som tydelig har tatt grep er Peugeot, som har rykket opp fra syvende- til andreplass. Aabakken presiserer at det er tilbud som lånebil ved garantireparasjoner og gratis lakk- og gjennomrustningskontroller som gir gode poengsummer.

- På disse punktene ser vi at noen tydeligvis har gitt helt opp, mens andre har brukt denne guiden som et påskudd for å gjøre noe med det og blitt mye bedre enn før, sier Jogrum Aabakken.

- Blant annet fem års garanti på bytte av garantidekkende komponenter, hvor de nye komponentene får en ny femårsgaranti, gir gode resultater i testen, forteller Aabakken videre.

Sterke nykommere

I motsetning til sine største konkurrenter BMW og Audi, tar Mercedes-Benz grep og plasserer seg på en fjerdeplass totalt, når hele garantitesten legges til grunn. Med det sikrer de seg godt foran BMW og Audi som ligger på henholdsvis 10. og 13. plass.

Av nykommere finner vi både Tesla og Lexus, som begge gjør god figur blant de åtte nykommerne på listen, på henholdsvis femte- og sjette plass.

Subaru på sisteplass

PRIVILIGERTE: Stian Thrane i Subaru forteller at han har inntrykk av at det Subaru er trukket for i Garantiguiden ikke er noe deres kunder savner veldig. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


- Subaru trekkes for fravær av veihjelp. Ingen spesielle utvidede garantier finnes heller. Mange merker har ubegrenset kjørelengde-garanti på 2-3 og hele 5 år, det har ikke Subaru, forteller Aabakken.

I tillegg får du ingen lånebil om din er på garantireparasjon, og du får heller ikke noen påminnelse før garantiperioden løper ut.

- Det er lite som er utover minimum. De kunne lett løftet seg ved ikke å kreve jevnlige kontroller for at gjennomrust- og lakkgarantien skulle gjelde. Tidligere var Subaru ett av to merker som gjennomførte kontroll før garantien gikk ut. Nå gjør de ikke det lenger, forteller Aabakken.

Informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru forteller at de er privilegerte med høy kvalitet og fornøyde kunder, og at de foreløpig ikke har sett noe stort behov for alle tilbudene andre leverandører tilbyr.

- Vi er veldig bortskjemte med tanke på at det sjelden er noe galt med bilene. Vi tar alle undersøkelser innover oss, men foreløpig er det ikke der skoen trykker generelt, slik noen ser det. Vi har kunder som leser dette, og syntes det er rart - de mener alt egentlig er fint, avslutter Thrane.

Du kan se fullstendig oversikt over merkenes garantier her.