<b>I SKUDDET:</b> I 2015 økte salget av flerbruksbiler i Norge betydelig - delvis takket være BMW 2-serie Active Tourer/Gran Tourer (sistnevnte på bildet). Foto: JAMIESON POTHECARY
I SKUDDET: I 2015 økte salget av flerbruksbiler i Norge betydelig - delvis takket være BMW 2-serie Active Tourer/Gran Tourer (sistnevnte på bildet). Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Bilmarkedets vinnere og tapere

Som vi vet var 2015 et historisk godt bil-år, men den store kaken ble ujevnt delt mellom aktørene.

Alt tallmaterialet i denne saken kommer fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Vi har allerede sett på de store trekkene i bilmarkedet slik det var i 2015 sammenlignet med året før. Her går vi litt mer i detalj og ser på hvilke biltyper og hvilke merker og modeller som har gjort det best og dårligst.

Hvis vi skal lage en liste over vinnere og tapere i markedet, melder det seg snart noen utfordringer: Hva avgjør om man er det ene eller det andre?

Opp eller ned?

Selvsagt er noe av det første å se på om salget har gått ned eller opp i forhold til året før. Men i et marked i vekst, behøver ikke at salget øker bety at man øker sin markedsandel, noe som er en indikasjon på hvor godt grep man har om bilkjøpernes gunst. Derfor ser vi også på om markedsandelen har gått opp eller ned.

Så kommer problemstillingen rundt prosentvis økning eller nedgang og hvilket tall men hadde i utgangspunktet - for eksempel vil en ny modell som ble introdusert helt på slutten av 2014 få en kraftig prosentvis økning i 2015 selv om salget ikke har svart til forventningene. Og er salget i utgangspunktet svært lavt, kan selv små endringer i absolutte tall gi seg utslag i store relative endringer.

Med et bedre salg enn vi hadde sett siden 1986 var 2015 et kanon-år for bilmarkedet, men den totale «kaken» ble ujevnt fordelt. Noen merker benyttet anledningen til å styrke sin posisjon, mens andre mistet markedsandeler.

Også når det gjelder bilklassene, eller segmentene som marketing-folk kaller det, har det vært endring i hva som har hatt bilkjøpernes gunst.

Segmentene rangert etter endring fra i fjor
BilklasseneAndel iAndel iEndring
 20152014i prosentpoeng
Flerbruksbiler (Eks. Ford S-Max)3,5 %2,4 %+ 1,1
Kompaktbiler (Eks. VW Golf)29,0 %28,1 %+ 0,9
Mellomklassen (Eks. Toyota Avensis)17,1 %16,3 %+ 0,8
Småbiler (Eks. Toyota Yaris)12,2 %11,7 %+ 0,5
Varebilbasert/minibuss (Eks. VW Caravelle)1,2 %1,0 %+ 0,2
Sportsbiler (Eks. Audi TT)0,1 %0,1 %+/- 0
Storbiler (Eks. Mercedes E-klasse)4,3 %4,9 %- 0,6
SUV (Eks. Mitsubishi Outlander)28,2 %29,2 %- 1,0
Minibiler (Eks. Kia Picanto)3,2 %5,2 %- 2,0


Flerbruk mest opp

Vis mer


Som vi ser har flerbruksbilene gjort det bra i 2015 - der er det hovedsaklig Mercedes B Electric og BMWs nye flerbruksbil 2-serie Active/Gran Tourer som drar lasset, og med ankommsten av både ny Ford S-Max - nå også med firehjulstrekk - og helt ny og større VW Touran - er det gode sjanser for at også 2016 relativt sett blir godt år for dette markedssegmentet, som tradisjonelt gjør det dårligere i Norge enn i det øvrige Europa.

I tabellene til høyre ser vi rangeringen innenfor hvert segment. Segmentets andel av totalmarkedet i prosent står ved siden av navnet på bilklassen.

Golf-effekten

Kompaktbilene (C-segmentet) er det største segmentet her i landet, og økte hovedsaklig takket være det fantastiske salget av VW Golf og da særlig den elektriske E-Golf. Den store tilbakegangen for Nissan Leaf (markedet venter på den nye versjonen med lengre rekkevidde, som vi nylig testet), ble kompensert for av veksten til elbilene Renault Zoe og Kia Soul E.V.

Også den tradisjonelle mellomklassen - familiebilene av typen vi gjerne kalte storbiler før år 2000 - går frem i 2015 og bryter dermed med en nedadgående trend de siste årene til fordel for SUV-klassen. Det behøver ikke å være tegn på vedvarende oppgang - det må presiseres at hele tre viktige nyheter kom og hjalp til å bære klassen med sin vekst fra 2014: Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Mercedes C-klasse og oppgraderte Toyota Avensis - i tillegg til Mazda 6 med firehjulsdrift.

Samtidig gikk SUV-ene noe tilbake selv om de fortsetter å holde en solid annen plass i markedet etter Golf-klassen. Mitsubishis store suksess med Outlander - og særlig den ladbare versjonen - og Suzuki Vitaras inntreden, klarte ikke å kompensere for nedgangen til Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan, Suzuki S-Cross og Ford Kuga.

Smått og godt

Blant småbilene så vi at de minste i minibilsegmentet gikk kraftig tilbake - særlig grunnet sviktende salg av e-up! i et elbilmarked med mer og tøffere konkurranse, mens de større småbilene i «4-metersklassen» hadde fremgang - både takket være Skoda Fabia, BMW i3, Hyundai i20, Opel Corsa og en relativt nylig oppgradert Toyota Yaris, som fortsatt holder stand på toppen av klassen.

Vinner: Volkswagen, taper: Volvo

RAMLER: Volvo V40 går tilbake fra 3394 nyregistreringer i 2014 til 1797 i 2015 og sørger alene for at Volvo mister 1,16 prosentpoeng markedsandel. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


For å avslutte med vinnere og tapere i 2015, merke for merke: Nederst ser vi to grafer - den første viser hvilke merker som har økt sin markedsandel mest - i prosentpoeng. Den andre viser hvilke som har hatt størst nedgang, altså som har mistet størst andel av markedet.

Helt på topp finner vi Volkswagen, som har gått fra 15,02 til 17,48 prosent markedsandel på ett år og altså økt sin andel med 2,46 prosent. Dette er i hovedsak takket være Golf-salget og til en viss grad på grunn av Passat.

Nederst finner vi Volvo og det er grunn til å tro at dette er et hvileskjær for svensken, som tross alt fortsatt ligger på tredje plass over de mest solgte merkene og som er i ferd med å fornye hele sin modellrekke. Men kompaktbilen V40 har nok skuffet, og har vært modellen som i størst grad har bidratt til nedgangen. Aldrende V70 er fortsatt en storselger, men det merkes at det nærmer seg tid for fornyelse og også denne, i likhet med SUV-en XC60, bidrar i noen grad til å trekke Volvos markedsandel ned i 2015.

Foto: DINSIDE Vis mer
Alle tall: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV AS) Foto: DINSIDE Vis mer