FEST-INVITERT NESTE GANG? Opels dynamiske produktpolitikk burde tilsi at merket igjen vil klatre på statistikken... Foto: Knut Moberg
FEST-INVITERT NESTE GANG? Opels dynamiske produktpolitikk burde tilsi at merket igjen vil klatre på statistikken... Foto: Knut MobergVis mer

Bilmarkedet i kjempeslag

En tredjedel av året er allerede gått og tendensene i bilsalget presiseres.

Vi har mottatt oversikten over nybilregistreringene her til lands fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Som vanlig gir det interessant lesning.

Over 50% opp etter første tertial

I april 2010 ble det registrert 10.677 nye personbiler. Det er 3.173 biler mer enn i april 2009, som for øvrig hadde samme entall registreringsdager (19). Med andre ord har markedet økt med 42,3% - altså en kraftig stigning. Etter fire måneder er stigningen til og med på solide 53,1%.

Super-Golf

Volkswagen Golf feier all konkurranse av banen så langt i år, og sørger for at Volkswagen befester stillingen som mest solgte personbilmerke. Toyota merker imidlertid ikke voldsomt mye til den negative publisiteten merket har vært belemret med de siste månedene og har en meget solid annenplass på "tabellen."

Volvo i slag

På tredje plass finner vi Volvo, som så langt i år er det mest suksessrike bilmerket på det norske markedet. I april ble det registrert nøyaktig dobbelt så mange biler fra den svenske produsenten som i april i fjor - antallet steg fra 434 til 868. Så langt i år har Volvo en markedsandel på 8,1% mot 5,3% under tilsvarende periode i fjor. Den offensive produktpolitikken bærer sine frukter.

Opel taper

På defensiven finner vi Ford og særlig Opel. På registreringsstatistikken har Volvo overtatt Fords plass fra i fjor og produsenten av de sterke produktene Mondeo, Focus, Fiesta og S-Max må finne seg i en overraskende lav markedsandel. Men det er ikke rare problemene i forhold til dem Opel sliter med - tross en attraktiv modellrekke makter GMs europeiske gren å selge på langt nær så mange biler som de burde. Med 3,7% markedsandel befinner merket - som i tidligere tider ofte hadde en plass på pallen - seg nede på en tiende plass med både BMW(9.), Nissan (8.), Skoda (7.), Audi (6.) og Peugeot (5.), foran seg.

Kan bare bli bedre?

Opel - som jo nå legger fjorårets traumer bak seg - er dermed ekskludert fra festen så langt i år. Merket kan imidlertid håpe at dette virkelig er bunnen av en bølgedal, med nye modeller som Astra og Meriva nylig ute på markedet. Så får vi se om forhandlere og importør i samspill får merket ut av uføret igjen.

Og rett bak topp-ti ligger en sulten koreaner og lurer....

Mindre CO2

Andre interessante ting man kan lese ut fra statistikken er at varebilsalget også er i form, også her med en oppgang på over 50% i april. Dieselandelen blant personbiler er høyere enn i fjor med solide 70% - og mye mer i de øvre markedssegmentene. Langt fler enn i fjor velger firehjulsdrift (27%, opp fra 22%), og i snitt ligger nå CO2-utslippene 11 gram under fjorårsnivået med et snitt på 142 gram mot 153.

Hvis det økte nybilsalget i tillegg betyr at en større andel eldre biler forsvinner ut av bilparken, kan det bety at bilene i trafikk i år vil slippe ut en god del mindre CO2 per kjørte kilometer enn bare for et år siden