Billigere Touareg

Startprisen på en Touareg er nå på linje med Volvo XC90 og Toyota Land Cruiser.

Vis mer

Billigere Touareg

  1. Store bilder!
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


STOCKHOLM (DinSide Motor): Det er litt rart at det ikke er flere Touareger på veiene, for norske forhold er den blant de desidert beste allrounderne, med gode egenskaper både på vei og i terreng. Den er for eksempel betydelig bedre enn Land Cruiser på veien, og den parkerer XC90 ettertrykkelig i terrenget. Den har imidlertid hatt to ting imot seg i forhold til nevnte konkurrenter, den har ikke tre seterader og har hatt en stiv pris.

80.000 kroner billigere

Vi kjørte Touareg med 2,5-liters dieselmotor for halvannet år siden, da kostet den 722.000 kroner med manuell girkasse. Tidligere i år var prislappen 758.000 kroner med automatgir, nå starter prisen på 677.000 kroner. Selv med justering for standardutstyr som er fjernet er prisreduksjonen over ti prosent.

Den nye prisen plasserer Touareg i en mye mer direkte konkurranse med Volvo XC90 og Toyota Land Cruiser, og biler som Land Rover Discovery og særlig BMW X5 og Mercedes-Benz ML blir diskvalifiserende mye dyrere. Litt av forklaringen er at Touareg, XC90 og Land Cruiser har fire- og femsylindrede dieselmotorer på innstegsmodellene, mens de andre stiller med større og sprekere sekssylindrede varianter. For eksempel har ikke Touareg noen prisfordel sammenliknet med for eksempel Land Rover Discovery hvis man ønsker V6-diesel.

I tillegg dukker en nye utstyrsvariant opp, Sport, og de 10.000 kronene den koster ekstra sørger for utstyr som krom i grill og rundt sidevinduer, sprekere støtfangere foran og bak, sideskjørt og takspoiler i samme farge som bilen og ovale enderør for eksosen.

Imponerende allrounder

Vi har tidligere for det meste kjørt Touareg med luftfjæring (ekstrautstyr 25.000 kroner), og både for kjøring på vei og ved kjøring i terrenget gir luftfjæring klare fordeler. På asfaltbanen kjørte vi en slalomsløyfe og en unnamanøver med Touareger med og uten luftfjærer, og det er klart lettere i bilen som er utstyrt med dette tilleggsutstyret. Den krenger mindre, beholder mer følelse i styringen og er roligere ved hard oppbremsing.

I terrenget er fordelen først og fremst den økte bakkeklaringen, og spesielt er det greit å kunne løfte seg ut av fastkjøring i snø kun ved å vri på bryteren for høydeinnstilling.

Skjulte hjelpere

Touareg er blant bilene i SUV-klassen som klarer seg godt i terrenget, blant annet fordi lavgirserie er på plass og karosseriet er tilpasset terrengkjøring med korte overheng foran og bak. Litt ekstrautstyr må til for terrengentusiastene, blant annet sperre på bakakselen, men selv uten dette ekstraustyret kan du kjøre opp og ned kneiker som i utgangspunkter ser umulige ut. Bilen tåler 35-graders helling sideveis, på bildene kan du se at vi kjører i cirka 30-graders helling, og allerede det er så skremmende at de fleste ikke ville gjennomført hvis det ikke sto en påstålig instruktør ved siden av bilen som hevdet hardnakket at det var mulig.

Fremkommeligheten Touareg viser er klart støttet av elektronikk, mer enn hardcore terrengkjørere kanskje liker, men tilrettelagt på en slik måte at det gjør de aller fleste bedre rustet i møte med vanskelige forhold utenfor veien. Blant annet er det innebygget en utforbakke-assistanse som hjelper deg å holde lav fart i bratte og sleipe bakker. I praksis fungerer det slik at du legger inn førstegir ved hjelp av den manuelle sjaltefunksjonen på automatgirkassen, og når gyroen som i utgangspunktet er en del av antisladdsystemet kjenner at hellingen er mer enn tyve grader bruker den bremsene på hvert enkelt hjul for til å holde farten nede og bilen stabil.

Elektronikk og bruk av bremser gir god fremkommelighet, men selv om systemene er raske oppstår det små forsinkelser som kan være litt irriterende ved kjøring i vanskelig terreng. Det hjelper godt at kraftdistribusjonen mellom for- og bakkaksel kan låses, og alt i alt gjør kombinasjonen av valgmuligheter og innebygde hjelpere Touareg til den kompetente terrengbilen den faktisk er.

Gromdiesel dobbelt så dyr

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Som nevnt starter nå Touareg på 677.000 kroner med en 2,5-liters dieselmotor som yter 174 hestekrefter. Gromdiselen, den voldsomme femliters V10-motoren som yter 313 hestekrefter og leverer 750 Nm, koster med 1.324.000 kroner dobbelt så mye som innstegsmodellen. V6-dieselen med 225 hestekrefter koster nå fra 826.000 kroner.

Det kommer en ny spennende V6-bensinmotor på 3,3-liter og med 280 hestekrefter. Den vil koste fra 851.000 kroner, og vil være det eneste bensinalternativet i norske prislister.

Rally-Touareg

Etter runder på asfaltbanen og terrengkjøring i skogen utenfor Stockholm fikk vi sitte på i en spesiell Touareg. Det var en V10-bil rigget med veltebur og fire bøtteseter, og bortsett fra et eksosanlegg i drøye dimensjoner var bilen i praksis standard. En tidligere rallykjører bak rattet viste hvor usannsynlig fort den tre tonn tunge bilen kunne kjøres på en smal nybrøytet skogsbilvei, og selv om vekten gjorde at innbremsingen måtte starte tidlig var langsladdene i dreiemomentdriv klart underholdene.

Store bilder av vanlig og rigget Touareg.

Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder