Vis mer

Billigere SUV fra Mitsubishi

Mitsubishi viste en svært spennende SUV i Geneve. Vi er rimelig sikre på at dette blir et godt alternativ for de som synes de større SUVene er for dyre.

Bilen heter ASX og vil plassere seg sammen med Nissan Qashqai, Toyota RAV4 og Ford Kuga.

ASX kommer med både to- og firehjulsdrift. Billigste firehjulstrekker er utstyrt med en 1,8-liters dieselmotor med 115 hestekrefter og 300 newtonmeter. Forbruket er foreløpig ikke oppgitt, men CO2-tallet er klart. Det ligger på 150 gram per kilometer. Toyota oppgir 130 gram på Urban Cruiser med firehjulsdrift, men den bilen har kun en liten 1,4-liters motor med bare 90 hestekrefter. Tallene fra Mitsubishi er med andre ord gode.

ASX kommer også med en sprekere dieselmotor med firehjulsdrift. Det har det samme slagvolumet og dreiemomentet som nevnte 115-hester, men effekten er tatt opp til 150 hestekrefter. Ut i fra de foreløpige dataene forbedrer ytelsene seg så lite med disse ekstra 35 hestekreftene at 150-hesters versjonen er lite spennende. CO2-tallet er det samme, 150 gram, på begge bilene, men effektavgift for ytterligere 35 hestekrefter ser så langt lite interessant ut i teorien.

Den minste dieselmotoren kommer også med tohjulstrekk. Det samme gjelder en 1,6-liters bensinmotor med 117 hestekrefter.


Stor nok?

Med nesten to meter i høyden har jeg testet setene i bilen. Plassen foran er fin og virker veldig riktig etter en kjapp sittepause. Baksetet er imponerende. Taket subber lett i hodet mitt, men vi skal ikke være urimelige heller. Her er plassen svært godt utnyttet. Bagasjerommet er stort og rommer 419 liter. Dette er med lasteromsgulvet så høyt at man kan trekke varene rett ut. Under lasteromsgulvet er det noen såkalte smårom. Vi ville hatt dypt bagasjerom med større volum! Da blir dette en fullverdig familiebil.

ASX er 4,3 meter lang. Qashqai er bare to centimeter lengre.

Utstyr

Standardutstyret i basisversjonen er bra. Det inkluderer basistingene. Utover det kan det leveres fartsholder, ryggesensor, bluetooth, USB, sotede ruter, vidvinkel bixenonlys, nøkkeløst start- og låsesystem, skinnseter, panorama glasstak, navigasjon, musikkserver, og Rockford Fosgate stereo.

Priser

Priser er foreløpig ikke bestemt, men vi regner med at det vil starte på samme nivå som de andre. Bensinmotor og forhjulstrekk vil antagelig starte på rundt 240.000 kroner og 115-hesters dieselmotor og firehjulsdrift vil starte på omlag 280.000 kroner.

Bilen er i Norge til sommeren.