Førermiljøet i Renault Kangoo Z.E. er nylig oppgradert - det er oversiktlig og gir elbilføreren den vesentlige informasjon om gjenværende rekkevidde, ladestatus og lignende. Foto: Fred Magne Skillebæk
Førermiljøet i Renault Kangoo Z.E. er nylig oppgradert - det er oversiktlig og gir elbilføreren den vesentlige informasjon om gjenværende rekkevidde, ladestatus og lignende. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Billigere Renault Kangoo Z.E.

Den eneste elektriske familiefrakter på markedet har blitt billigere.

Prisen på Renault Kangoo Maxi Z.E. (Der Z.E. står for "Zero Emission), ble fra 14. mars satt ned med 23.000 kroner. Dermed er prisen, levert importør i Oslo, helt nede på 204.000 kroner.

Det er i utgangspunktet svært billig for en romslig familiebil med fem fullverdige seter. Som varebil med to seter og i kort versjon, koster den fra 190.000 kroner.

DinSide tester Renault Kangoo Z.E.

Batterileie kommer i tillegg

Det er selvsagt ikke hele historien; i tråd med Renaults forretningsmodell for denne typen bil, tilkommer en månedlig batterileie. Dette har den fordelen at kjøperen ikke selv tar risikoen når det gjelder batteriteknologien og blir batterikapasiteten redusert til under 75 prosent, erstattes det med et nytt.

Ulempen er selvsagt kostnaden, for det er selvsagt en grunn til at nybilprisen i utgangspunktet er såpass lav.

Leien er fra 894 kroner per måned ved 10.000 kilometer årlig kjørelengde over 36 måneder, men leieavtalen kan ifølge importøren skreddersys etter behov.

Ny stasjonsvogn til 165.000 kroner

Foto: Fred Magne Skillebæk
Førermiljøet i Renault Kangoo Z.E. er nylig oppgradert - det er oversiktlig og gir elbilføreren den vesentlige informasjon om gjenværende rekkevidde, ladestatus og lignende. Foto: Fred Magne Skillebæk
Kangoo Z.E. har selvfølgelig spesifikk elbil-instrumentering. Foto: Fred Magne Skillebæk


Kvikk i starten

Kangoo Z.E. drives litt forenklet av en asynkron elmotor med en maksimal effekt på 44 kilowatt eller 66 hestekrefter. Dreiemoment fra stående start er 226 newtonmeter. På elbilvis er akselerasjonen kvikk fra stillestående - 0 til 50 tar 5,5 sekunder. Deretter avtar det betraktelig - til 100 tar det 22,4 sekunder fra stillestående og toppfarten er begrenset til 130 kilometer i timen - riktignok mer enn tilstrekkelig her på berget.

Nissan Leaf blir enda billigere

Åtte timer

Batteripakken i gulvet (som veier 260 kilo) har forøvrig en kapasitet på 22 kWt, og Kangoo Z.E. kan lades på en 10 ampères sikringskurs.

Ladeeffekten skal være omtrent 2,2 kilowatt, hvilket gir en ladetid på omtrent 10 timer fra reserven (i praksis utladet). Med den faste ladeinstallasjonen Renault kaller Wall Box, kan strømstyrken økes til 15 ampère, som øker ladeeffekten til 3,6 kilowatt og således reduserer ladetiden til maks åtte timer.

Personbil basert på varebil basert på personbil (!)

Renault Kangoo befinner seg et sted mellom person-og varebil rent konseptmessig. Det er Renaults nyttekjøretøy-divisjon som har hatt ansvaret for utviklingen, men bilen er i motsetning til Kangoo-generasjonen som kom før den, basert på en personbilplattform, som er hentet fra fleksibilen Scénic.

Plassforhold, komfort og flunsjonalitet er nøkkelord når vi tester disse bilene; de dynamiske egenskapene kommer i annen rekke.

Vi har testet Kangoo-fleksibilen, og fant den meget romslig og praktisk - om ikke akkurat raffinert.

Spesifikt Z.E.

Kangoo Z.E. har selvfølgelig spesifikk elbil-instrumentering. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Som elbil har naturlig nok Kangoo Z.E. konstruksjonsmessig noen egenheter i forhold til versjonen med forbrenningsmotor - men ikke så mange som man skulle tro. Selv ikke batteripakken stjeler passasjer- eller bagasjeplass, da den er plassert på en forhåndsplanlagt måte i gulvet på bilen.

Hovedforskjellen ligger i instrumenteringen, som er tilpasset elbilens bruksområde. Bilen har et såkalt ecometer som viser effektforbruk og regenerering av bremseenergi. Den har også en rekkeviddeindikator som estimerer restkjørelengde ut fra gjenværende energi på batteriet og førerens kjøremønster. Føreren kan velge hvilke opplysninger som skal vises, enten det er effekt, resterende rekkevidde - eller tilbakelagt avstand.

Her er Volkswagens nye elbil

Barn best beskyttet

Bilens egenvekt med batteri er 1.628 kilo og varebilversjonen kan faktisk trekke tilhenger - riktignok med kun 322 kilo (Maxi) eller 374 (kort).

Kangoo fikk i 2008 fire av fem stjerner i Euro NCAP. Det er selvsagt langt fra optimalt i dag. Når det gjelder barnebeskyttelse, derimot, kom Kangoo svært godt ut i testen og kunne da regnes som en av de mest barnesikre bilene på markedet.

Oppvarming

Renault Kangoo Z.E. har klimaanlegg som kan forhåndsinnstilles til å varme opp eller kjøle ned kupéen før kjøring mens bilen står til lading. Dermed slipper man å bruke av batteriets kapasitet til å oppnå ønsket temperatur under kjøring.

Her i Norge vil Kangoo Z.E. også bli utstyrt med en dieselvarmer som standardutstyr.

Nissan Leaf får lengre rekkevidde

Garanti

Nybil- og elektrisk drivlinjegaranti er 5 år eller 100.000 km. Batterileien inneholder 24 timers veihjelpassistanse. Tjenesten omfatter også tomt batteri dersom bilen kan taues til ladestasjonen innen en radius på 80 kilometer. I tillegg inngår Z.E. Tjenester - en rekke tjenester til bruk på mobil eller PC, både om bord, som navigasjon og radarvarsling; og fjernstyrt, som å sjekke ladestatus på bilen.

Renault Kangoo Z.E. er tilgjengelig for salg hos 14 utvalgte Renault Z.E. forhandlere.