Foto: worldwide unlimited
Foto: worldwide unlimitedVis mer

Billigere Panamera

For første gang har vi fått en svært mangelfull pressemelding fra Porsche.

Vi noterer at det er mange som ønsker seg Panamera, men at V8-modellene som finnes per i dag er for kostbare.

Derfor kommer Porsche nå med en ny motorversjon. Det er en V6 bensinmotor med 3,6-liters slagvolum, 300 hestekrefter og 400 newtonmeter.

Siden det er en versjon som heter Panamera, og en med tilnavnet 4, betyr det som vanlig at det finnes en med bakhjulsdrift og en med firehjulsdrift.

Forbruk

For vi vite noe om ytelser? Nei, det gjør vi ikke. Derimot at det er en EU5-motor, det skriver de. Aller motorer som kommer nå er minst EU5!

Derimot står det en del om forbruk og CO2. Panamera med dobbelkløtsj automatgirkasse og start/stop-funksjon bruker 0,93 liter per mil med bakhjulsdrift og 0,96 liter med firehjulsdrift. Hva dette tilsvarer i CO2 oppgir de ikke i dette tilfellet.

Ikke bruk helårsdekk

Derimot, hvis du kjøper 19-tommers hjul med såkaldte helårsdekk med lav rullemotstand skal forbruket synke med 0,2 liter per mil. Etter denne dekkoppgraderingen blir CO2-utslippet for Panamera 213 gram CO2 per kilometer, og for Panamera 4, 220 gram per kilometer, med automatisk dobbelkløtsj girkasse, så vidt vi kan forstå. Helårsdekk er ikke anbefalt å bruke her hjemme.

Porsche forsøker også å overbevise om at bilen er sportslig og kjøreglad, men så lenge de ikke oppgir ytelsestall tror vi ikke noe på det.

Bilen vises på bilmessa i Beijing i slutten av april. Bilen kommer på markedet til våren.

Priser

Panamera PDK: 1.272.000,- (herav engangsavgift 543.569,-)

Panamera 4 PDK: 1.335.000,- (herav engangsavgift 566.348,-)

Vi er derimot sikre på hva vi mener om de Panamera-modellene vi har kjørt:

Test av Porsche Panamera Turbo. (Verdens beste bil)

Test av Porsche Panamera 4S.

Foto: worldwide unlimited
Foto: worldwide unlimited