E 220 CDI på test i Norge
E 220 CDI på test i NorgeVis mer

Billigere Mercedes E-klasse

Den rimeligste versjonen av E-klasse er nå på plass. E 200 CDI koster fra 455.000 kroner.

Det begynner å bli noen måneder siden E-klasse først kom til Norge. Da var den rimeligste motoren 220 CDI, bestselgeren her i Norge. Men 170 hester og 400 newtonmeter gjør plass til et alternativ til under. Det heter 200 CDI og er nå priset.

136 hester og 360 newtonmeter

200 CDI er i bunn og grunn samme motor som 220 CDI, men den har kun én turbolader, mot storebrors to. Slagvolumet på 2,1 liter er det samme. Effekten ligger på 136 hester og dreiemomentet på 360 newtonmeter, ikke akkurat overdådig, men trolig nok for mange. E 220 CDI gir et klart inntrykk av å ha et overskudd av kraft så 200 CDI vil trolig være tilstrekkelig.

0-100 går på 10,7 sekunder med manuelt gir og 10,4 med automat.

Manuelt gir er naturligvis standard, og utslippet ligger på 139 gram CO2 etter et forbruk på 0,53 liter per mil.

Billigere enn forgjengeren

Prisen på 455.000 kroner er for øvrig om lag 17.000 kroner billigere enn forgjengeren. Sammenlignet med 220 CDI er besparelsen på 44.000 kroner, hvilket jo må sies å være en del penger også i denne klassen. Importøren regner med at om lag 40 prosent kommer til å velge 200 CDI, mens 220 CDI vil stå for om lag 50 prosent.

E 220 CDI på test i Norge



Mot Audi og BMW

De nærmeste konkurrentene til denne bilen heter naturligvis Audi A6 og BMW 5-serie. De har startpriser på henholdsvis 419.000 kroner og 450.000, men BMWen har da en del høyere effekt med sine 163 hester. A6 har lik effekt som 200 CDI.

Bra med utstyr

E-klasse er altså litt dyrere enn sine konkurrenter, i god Mercedes-tradisjon, men det skal også tas med i beregningen at standard utstyrsnivå er høyt, og bedre enn på konkurrentene.

E 200 CDI kommer til Norge i september.