Civic lider per i dag litt under av at den eneste dieselmotoren er en 2,2-liter med 150 hestekrefter
Civic lider per i dag litt under av at den eneste dieselmotoren er en 2,2-liter med 150 hestekrefterVis mer

Billigere diesel-Civic på vei

Honda Civic kommer snart med en billigere dieselmotor.

Honda Civic er nylig lansert i ny utgave og de første bilene er nå synlige på norske veier. Foreløpig kan du velge mellom tre motorer, to bensinmotorer på henholdsvis 1,4 og 1,8 liter og én dieselmotor på 2,2 liter.

Les vår prøvekjøring av Civic her

Nordmenn foretrekker generelt dieselmotorer, men 2,2-literen ligger litt for høyt i pris til å bli noen salgsvinner, med en startpris på 306.000 kroner. Det er heller ikke så rart når vi snakker om en motor med 150 hestekrefter. Til tross for lavt CO2-utslipp straffes så høy effekt av avgiftssystemet i Norge.

Ny 1,6-liter

Men en ny og mindre dieselmotor er på vei, og detaljene om den ble nylig offentliggjort. Det dreier seg om en 1,6-liter ved navn 1.6 i-DTEC med 120 hester og 300 newtonmeter. Makseffekten ligger på 4.000 omdreininger og maksmomentet på 2.000. Dette er trolig nok til å sørge for relativt friske ytelser i kompaktbilen.

Prøvekjøring av konkurrenten Hyundai i30 finner du her

Bra med effekt - lavt CO2-utslipp

1.6 i-DTEC Vis mer


Fortsatt er effekten litt høyere enn det mange av konkurrentene ligger på med sine innstegsmotorer, men dette vil likevel gi en betydelig redusert prislapp. Det bidrar også CO2-utslippet til som skal ligge på lave 95 gram.

Priser

Dette blir etter alt å dømme bestselgeren i Civic-utvalget. Noen pris er ikke offentliggjort, men vi antar at den i alle fall blir billigere enn bensinvarianten 1.8 Sport med 142 hester som per i dag starter på 276.000 kroner. Et sted rundt 260—270.000 med samme utstyrsnivå er dermed ikke en urimelig gjetning. Dersom de velger å tilby motoren i den enkleste utstyrsutgaven, snakker vi trolig ned mot 250.000. Dette er antakelig billig nok til at den kan konkurrere med andre biler i denne klassen med omtrent like store motorer.

Slik gikk det med Civic i Euro NCAPs kollisjonstest

1.6 i-DTEC går i produksjon mot slutten av året og skal være i Norge i januar neste år. Vi regner også med at flere modeller får nyte godt av den nye motoren etterhvert, ikke minst Accord.