X3 blir en litt annen bil med bakhjulsdrift, men den blir også vesentlig billigere. Bildene viser X3 xDrive. Foto: BMW
X3 blir en litt annen bil med bakhjulsdrift, men den blir også vesentlig billigere. Bildene viser X3 xDrive. Foto: BMWVis mer

Billigere BMW X3

BMW X3 blir klart rimeligere med bakhjulsdrift og mindre motor.

Det har blitt vanlig i SUV-segmentet å tilby en eller flere rimelige innstegsmodeller med bare tohjulsdrift. Det har BMW nå også bestemt seg for å gjøre med X3. Billigste variant i dag er X3 xDrive20d, som begynner på 536.000. Nå kommer imidlertid sDrive18d, og den kommer gunstigere ut i det norske avgiftssystemet.

Her kan du lese vår test av X3 med firehjulsdrift.

SDrive18d har en 2,0-liters motor med 143 hester og 360 newtonmeter. Den skal klare 0-100 på 9,9 sekunder, eller 10,3 sekunder om du velger automatkassen med åtte gir. Blandet forbruk ligger på 0,51 liter per mil, eller 0,54 liter med automatgir. CO2-utslippet er tilsvarende 135 eller 142 gram. Selv om disse tallene danner grunnlag for merkbare avgiftsletter, er ikke forskjellene så store som hos mange andre produsenter. CO2-utslippet på xDrive20d ligger eksempelvis bare 14 gram over det i sDrive18d.

Pris

Prisen er ennå ikke offisiell, så her blir vi nødt til å spekulere litt. Men med bare bakhjulsdrift og lavere effekt, snakker vi trolig om et prisavslag i størrelsesordenen 50-60.000 kroner sammenlignet med xDrive20d. Etter våre beregninger vil det skille et sted rundt 33.000 kroner i avgifter mellom de to variantene. I tillegg må man forvente en noe lavere bilpris, ettersom det bare er snakk om tohjulsdrift og mindre motor. På toppen av dette igjen kommer posisjonering i forhold til relevante konkurrenter.

Foto: BMW
Foto: BMW
X3 blir en litt annen bil med bakhjulsdrift, men den blir også vesentlig billigere. Bildene viser X3 xDrive. Foto: BMW
Foto: BMW



Konkurrenter

Ser vi på disse konkurrentene, er det kanskje Mercedes GLK 200 CDI som ligger nærmest. Den koster fra 485.000 kroner. Den har også bakhjulsdrift og 143 hester. Men også Audi Q5 og Volvo XC60 som starter i området rundt 440-450.000 kroner er høyaktuelle. Vi tipper nok at BMW legger X3 et sted i nærheten av GLK prismessig.

Noe å satse på?

Spørsmålet for de fleste blir om de klarer seg uten firehjulsdrift i en bil som dette. Å være blant de første som må kapitulere i en glatt motbakke vinterstid, er kanskje ikke så morsomt når man tross alt kjører SUV, men vi tror likevel at mange kunder strengt tatt klarer seg bra med bakhjulsdrift. En vel så sterk innvending blir da at det i så tilfelle kanskje kan være like greit å gå for nye 3-serie stasjonsvogn, en bil vi nylig lot oss imponere av.