Frister det med en nyere brukt CR-V til vinteren? En 2005-modell veier under 1.600 kilo og koster derfor "bare" 15.686 kroner å omregistrere.
Frister det med en nyere brukt CR-V til vinteren? En 2005-modell veier under 1.600 kilo og koster derfor "bare" 15.686 kroner å omregistrere.Vis mer

Billigere å kjøpe nyere brukt SUV?

I dag koster det 20.000 kroner å omregistrere en nyere, stor SUV (2005-06). Men nå varsler regjerningen at de vurderer å senke de skalerte omregistreringsavgiftene til en fast, lavere pris. Men vær OBS - dermed kan det bli dyrere å omregistrere eldre biler.

Dagens omregistreringsavgift er basert på bilens vekt og alder. En 2005-modell som veier over 1.600 kilo, som omtrent alle nyere SUVer gjør, koster for eksempel 20.315 kroner bare i omregistreringsavgift. En tilsvarende 2002-modell slipper unna med 7.829 kroner.

Tilpasning til utlandet

Men denne ujevnheten kan det bli slutt på. Regjeringen vil om kort tid sende ut på høring et forslag om endring til en fast og lavere avgift.
- Vi vil tilpasse oss andre land og komme på et mer normalt nivå, sier statssekretær i Finansdepartementet, Geir Axelsen til Dagens Næringsliv.

Vekt- og aldersklassene

Å kjøpe denne MB 560 SECen fra 1991 påfører deg 1.421 kroner i omregistreringsavgift i dag. Vis mer


I dagens system koster generelt lettere biler mindre å omregistrere enn tyngre biler. Desto eldre bilen er, desto rimeligere blir det også. Det er delt inn i vektklassene under 800 kilo, 800 til 1200 kilo, 1200 til 1600 kilo og over 1600 kilo. Aldersgruppene er delt inn i inn til to år, inn til tre år, inn til fire år, fra fem og inn til 12 år gammel, og 12 år (1994) eller eldre.

Dyrere for eldre?

Merk imidlertid at alle biler fra 1994 eller eldre, uavhengig av vekt, ”kun” koster 1.421 kroner å omregistrere. Og med bakgrunn i at slike avgiftsendringer i beste fall skal være ”provenynøytrale” - som på godt norsk betyr inntektsnøytrale, og som igjen betyr at Staten ikke akter å tape en krone på dette - er det derfor all grunn til å tro at avgiftene kommer til å øke for eldre biler.

Relaterte DinSide-artikler:

  • Alt om de nye bilavgiftene
  • Straffer de reneste dieselbilene
  • Vil belønne gamle og forurensende dieselbiler
  • Billigere eller dyrere? Prøv vår nye avgiftskalkulator